۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۱۴

وقتی گرما نفس درختان را می گیرد؛

برگریزان درمیانه تابستان/درختان ازشدت تشنگی به استقبال خزان رفتند

برگریزان درمیانه تابستان/درختان ازشدت تشنگی به استقبال خزان رفتند

محلات- درحالی که شهر توریستی محلات این روزها در میانه تابستان، میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، خزان زودرس از شدت گرما به جان درختان پرقدمت این شهر افتاده و چنارها دچار برگ‌ریزان شده اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، محمدباقر شهبازی: فصل تابستان را سپری می کنیم و گردشگران زیادی به شهر محلات وارد می شوند تا از طبیعت زیبا و بکر آن استفاده کنند و خستگی های روحی و جسمی خود را در زلال زیبای طبیعت تابستانی شهر شست و شو دهند.

در حالی که هنوز به نیمه های فصل تابستان نرسیده ایم، درختان چنار شهر توریستی محلات به استقبال فصل خزان رفته اند و برگ های آنان رو به زردی و خشکی گراییده است.

هرگاه صحبت از برگ ریزان می شود، یاد فصل هزار رنگ پاییز در اذهان زنده می شود ولی اکنون در نیمه فصل تابستان، شاهد برگ ریزان زودرس در شهر محلات هستیم.

خیابان های شهر توریستی محلات، مملو از درختان چنار سر به فلک کشیده است که در سالیان طولانی، همچون سایبانی گسترده، به گردشگران خوش آمد گفته و جذابیت خاصی به شهر بخشیده است وبروز این پدیده، نگرانی زیادی را در بین همشهریان و دوستداران طبیعت در محلات ایجاد کرده است.

افزایش دمای هوا موجب خزان زودرس شده است

اصغر ابراهیمی، مسئول واحد فضای سبز شهرداری محلات به خبرنگار مهر گفت: دامنه تحمل دمایی درخت چنار از ۲۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است و در روزهای گذشته به دلیل دمای بالای شهر محلات تا بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، این دما خارج از تحمل درختان چنار بوده و همچنین افزایش دوره دمایی نیز مزید بر علت شده تا شاهد بروز خزان زودرس در این درختان باشیم.

برای مقابله با خزان تابستانی آبیاری درختان تا سه برابر افزایش یافته و کارهایی از قبیل سم پاشی، استفاده از کودهای تقویتی و کندن چاله پای درختان به منظور آبیاری مناسب تر انجام شده است تا بتوان این مشکل را مهار کردوی با بیان این که مشکلی از نظر آفت و بیماری در درختان مشاهده نشده، افزود: این پدیده آسیب جدی به درختان وارد نمی کند و یک پدیده مقطعی است که درخت به دلیل دمای زیاد هوا، تعدادی از برگ های خود را می ریزد تا میزان تبخیر و تعرق را متناسب با دما پایین بیاورد و با کاهش دما مجددا شروع به بازتولید برگ های جدید می کند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم و افزایش دما باعث شده تا برخی از گونه های درختان و گل های فصلی از سیستم سازگاری فاصله بگیرند که یکی از این گونه ها، درخت چنار است.

مسئول واحد فضای سبز شهرداری محلات افزود: برای مقابله با این موضوع آبیاری درختان تا سه برابر افزایش یافته و کارهایی از قبیل سم پاشی، استفاده از کودهای تقویتی و کندن چاله پای درختان به منظور آبیاری مناسب تر انجام شده است تا بتوان این مشکل را مهار کرد.

ابراهیمی بیان داشت: از اواخر مردادماه با کاهش دمای هوا این مشکل کنترل خواهد شد و وضعیت درختان به شرایط مطلوب باز می گردد.

وجود آفت در درختان چنار منتفی است

مهدی سروش، عضو شورای شهر محلات نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر علت بروز این مشکل را کم آبی و گرمای هوا تا دمای ۴۵درجه طی روزهای متوالی در محلات عنوان کرد و اظهار داشت: در سایر شهرها نیز که درختانی از جمله چنار وجود دارد نیز این مشکل ایجاد شده که دلیل اصلی آن افزایش بیش از حد دمای هوا در چند روز گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر با پژوهشگاه ملی گل و گیاهان زینتی محلات در زمینه حفظ و نگهداری درختان چنار سطح شهر طرف قرارداد است، خاطرنشان کرد: پس از بازدید کارشناسان پژوهشگاه ملی گل و گیاهان زینتی از درختان سطح شهر، خوشبختانه بحث وجود آفت در درختان منتفی شده و علت بروز این مشکل، گرمای بیش از حد هوا در هفته های گذشته عنوان شده و گزارش کامل آن نیز در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

عضو شورای شهر محلات افزود: گرمای بیش از اندازه هوا باعث شده تا برگ درختان چنار که دامنه تحمل دمایی پایینی دارند، بسوزد و پس از چند روز شروع به ریزش کند.

برخی از انشعابات آب فضای سبز شهری محلات به دلیل کمبود آب شرب، توسط اداره آب قطع شده و کمبود منابع آبی نیز علاوه بر گرما، عامل دیگری برای پدید آمدن خزان زودرس درختان بوده استسروش کمبود منابع آبی در سطح شهر را مزید بر علت دانست و افزود: برخی از انشعابات آب فضای سبز شهری به دلیل کمبود آب شرب، توسط اداره آب قطع شده و کمبود منابع آبی نیز عامل دیگری برای پدید آمدن خزان زودرس درختان بوده است.

وی با بیان اینکه درخت چنار یک درخت پر آب بر است، افزود: در سالیان گذشته این درختان هر روز آبیاری می شدند ولی اکنون با وضعیت کمبود منابع آبی، مانند گذشته آبیاری درختان مقدور نیست و باید این مقدار آب محدود را برای نجات تمام درختان سطح شهر استفاده کرد.

عضو شورای شهر محلات تاکید کرد: در وضعیت کمبود آب، آبیاری فضای سبز و درختان سطح شهر باید به سمت مکانیزه شدن پیش رود و از روش های نوین برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

سروش بیان داشت: در صورتی که آبیاری تمام درختان و فضای سبز شهری مکانیزه شود و با روش های نوین، ساماندهی شود، همین مقدار آب محدود در شهر نیز برای آبیاری درختان کافی خواهد بود و می توان میزان آب مصرفی به منظور آبیاری فضای سبز شهری در فصول مختلف سال را به صورت بهینه مدیریت کرد.

وجود ریزگردها به تنش دمایی درختان دامن می زند

بهزاد ادریسی، عضو هیئت علمی و مسئول بخش فناوری پس از برداشت پژوهشگاه ملی گل و گیاهان زینتی محلات به خبرنگار مهر گفت: علت اصلی خزان زودرس در درختان چنار وجود نوسانات دمایی و افزایش دمای هوا در چند سال اخیر است.

وی افزود: این تنش در محصولات زراعی نیز اتفاق افتاده ولی در درختان چنار و فضای سبز شهری به دلیل وجود ریزگردها و آلودگی هوا این تنش افزایش بیشتری نشان داده است.

ادریسی خاطر نشان کرد: حساسیت درخت چنار نسبت به سایر گونه های فضای سبز شهری بیشتر است و وجود تنش ها بیشتر نمایان شده ولی با مراقبت های بیشتر و روش های آبیاری مناسب و استفاده از مواد تنش زدا، می توان این مساله را کنترل کرد.

این تنش در محصولات زراعی نیز اتفاق افتاده ولی در فضای سبز شهری به دلیل وجود ریزگردها و آلودگی هوا این تنش افزایش بیشتری نشان داده استوی افزود: وجود ریزگردها و آلودگی هوا باعث می شود که جذب تشعشع خورشیدی در درختان بیشتر شده و با افزوده شدن میزان تبخیر و تعرق، اثر تنش دمایی در درختان افزایش یابد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی گل و گیاهان زینتی محلات علت اصلی بروز خزان زودرس درختان را گرما دانست و خاطر نشان کرد: درختان بر اثر گرمای زیاد ضعیف می شوند و در معرض هجوم آفت های مختلف قرار می گیرند که این بحث به عنوان عامل ثانویه مطرح می شود.

ادریسی افزود: مشکل تنش گرمایی در برخی از مناطق شهر شدید تر بوده ولی در مجموع اقداماتی که شهرداری در دو سال اخیر انجام داده وضعیت درختان را بهتر کرده است.

وی ادامه داد: با انجام کف شکنی جوی آب در قسمتی که درختان وجود دارند، تا حدودی وضعیت درختان بهبود یافته ولی در برخی مناطق شهری این مساله بیشتر نمایان بوده که با انجام اقدامات مراقبتی و اصلاحی در طولانی مدت وضعیت آن ها می تواند بهبود یابد.

مسئول بخش فناوری پس از برداشت پژوهشگاه ملی گل و گیاهان زینتی محلات تصریح کرد: سطح آب های زیرزمینی در محلات پایین رفته و وجود فاضلاب شهری باعث شده تا در منطقه شهری مقدار نفوذ آب در داخل خاک محدودتر شود که همه این عوامل بر این تنش ها تاثیر گذار است.

با ترکیبات شیمیایی ضدتنش می توان مقاومت درختان را افزایش داد

ادریسی پیشنهاد داد: با انجام تحقیقات و مشارکت بخش خصوصی می توان با استفاده از ترکیبات شیمیایی ضد تنش، اثر این پدیده را در درختان کاهش داد و در صورتی که این مواد در افزایش مقاومت درختان در برابر تنش گرمایی موثر بود، استفاده از آن در فضای سبز شهری توسعه یابد.

با استفاده از ترکیبات شیمیایی ضدتنش، می توان اثر این پدیده را در درختان کاهش داد و استفاده از آن باید در فضای سبز شهری توسعه یابدوی تصریح کرد: این ترکیبات، اثرات فیزیولوژیکی بر روی گیاهان و درختان دارند و با کاهش سطح تبخیر و تعرق  و تولید مواد ضدتنش در گیاه، آمادگی مقابله با تنش های گرمایی را در گیاهان فراهم کرده و مقاومت آن ها را افزایش می دهند.

به نظر می رسد هر چند که درخت چنار، درختی آب بر است و در شرایط کم آبی توصیه نمی شود ولی درختان پرقدمت چنار محلات، جزء سرمایه های تاریخی و طبیعت زیبای این شهر محسوب می شوند و یکی از جاذبه های توریستی محلات به شمار می آیند که حمایت و مراقبت از این درختان وظیفه تمام مسئولین و همشهریان محلاتی است.

کد خبر 3727469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha