۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۸

نکاتی در مورد یک گزارش؛

نیازبه راه‌اندازی«کمپین پاکسازی ورزشگاه‌ها»/توهین را ریشه کن کنیم

نیازبه راه‌اندازی«کمپین پاکسازی ورزشگاه‌ها»/توهین را ریشه کن کنیم

اتفاقاتی که در ورزشگاه‌های فوتبال ایران رخ می‌دهد و باعث دلگیری اهالی این رشته شده و والدین را از فرستادن فرزندانشان به ورزشگاه منع کرده، زنگ خطر را بیش از گذشته به صدا درآورده است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی - رضا خسروی: توهین و بی‌احترامی به مربیان، بازیکنان و هواداران تیم رقیب سال‌هاست که یکی از مشکلات لاینحل ورزشگاه‌های ایران است. بارها در این مورد صحبت شده، مطلب نوشته شده و حتی کار به محرومیت تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها هم کشیده شده است اما ادامه‌دار بودن این توهین‌ها نشان می‌دهد هیچیک از این راهکارها نتوانسته این معضل را برطرف کند.

روز دوشنبه گروه ورزشی خبرگزاری مهر در مطلبی به توهین هواداران پرسپولیس به تیم رقیب اشاره کرد که با واکنش‌های مختلفی از سوی هواداران این تیم پرطرفدار مواجه شد و برخی از آنها «مهر» را به استقلالی بودن متهم کردند.

این درحالی بود که در همان مطلب به توهین‌های ناپسند هواداران استقلال به مهرداد میناوند پیشکسوت پرسپولیس و مربی فعلی تیم خونه به خونه در حاشیه دیدار تدارکاتی این تیم با استقلال اشاره شده بود. برخی هواداران پرسپولیس در کامنت‌هایی که زیر همان گزارش گذاشته بودند، شروع این ماجرا را از سوی هواداران استقلال عنوان کرده بودند.

با احترام به نظر همه مخاطبان محترم باید تاکید کنیم که گروه ورزشی مهر پس از چهارده سال فعالیت و در اختیار داشتن خبرنگارانی که خود کارشناسانی باتجربه و از قدیمی‌ترین ورزشی‌نویسان ایران هستند به هیچ تیم، شخص یا سازمان و فدراسیونی گرایش ندارند و آنچه روی خروجی قرار می‌گیرد تنها برای بهتر شدن شرایط و اوضاع حاکم بر ورزش است.

بررسی تحلیل‌ها و گزارش‌هایی که همین خبرنگاران در مورد مسائل فنی تیم‌های استقلال و پرسپولیس و حتی تیم ملی نوشته‌اند و بعدها رنگ واقعیت به خود گرفت نشان می‌دهد آنها راه را به درستی می‌روند. هر چند که اعتقاد داریم در کار روزنامه‌نگاری اشتباه همیشه وجود دارد و قطعا خبرنگاران مهر نیز بی‌عیب و نقص نیستند.

اما تمام تلاشمان این بوده که با احترام به نظر مخاطبان از پرداختن به مسائل کم اهمیت و حاشیه‌ای پرهیز کنیم و گامی هر چند کوچک در بهتر شدن شرایط حاکم بر ورزش داشته باشیم. با این حال اشتباهات را می‌پذیریم و تلاشمان را دو چندان می کنیم تا مطالب، اخبار و گزارش‌های بهتری را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

اما در راستای همین گزارش ذکر چند نکته را ضروری می‌دانیم:

۱ - توهین به هر انسانی از سوی فردی دیگر اتفاقی زشت و ناشایست است و هیچکدام از ما حاضر نیستیم بپذیریم که فردی به ما توهین کند و ما سکوت کنیم. بنابراین اگر در ورزشگاه‌ها هواداران به تیم رقیب توهین می‌کنند باید منتظر واکنش طرف مقابل هم باشند.

۲ - مرگ هادی نوروزی کاپیتان فقید پرسپولیس و البته کمی قبل‌تر از آن مرگ ناصر حجازی پیشکسوت استقلال نشان داد هواداران این دو تیم می‌توانند رابطه بسیار نزدیکی با هم داشته باشند و در کمال احترام به زیباتر شدن فوتبال کمک کنند. حالا پرسش این است که آیا باید همیشه یکی بمیرد تا هواداران این دو تیم - والبته سایر تیم ها - احترام هم را نگه دارند و با یکدیگر مهربان باشند؟ آیا نمی‌شود در شرایط عادی با یکدیگر دوست بود و توهین نکرد؟

۳ - کانون هواداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طبیعتا باید با افرادی که بین تماشاگران حضور پیدا می کنند و بقیه را تحریک به فحاشی می کنند برخورد کنند. نه اینکه برخی از همین افراد خود سردسته شعر ساختن برای توهین به تیم رقیب باشند.

۴ - با اتفاقی که رخ داده حالا لازم است که در کنار همه کمپین هایی که برای موارد مختلف به راه افتاده است، این بار کمپینی برای پاکسازی ورزشگاه ها راه بیفتد و خود هواداران و لیدرها با افرادی که به تیم و بازیکنان و مربیان حریف توهین می کنند برخورد کنند. قطعا این کمپین می تواند یکی از بهترین و زیباترین کمپین های فرهنگی کشور باشد.

۵ - طبیعتا شماره‌دار شدن صندلی‌های ورزشگاه‌ها بخش عمده‌ای از این مشکلات را حل خواهد کرد و شناسایی افراد متخلف بسیار آسانتر می شود اما تا آن زمان نیاز است که خود لیدرها و هواداران نقش پررنگی در شناسایی این افراد داشته باشند و کمک حال ماموران انتظامی و حراست باشند تا ریشه این توهین ها و بداخلاقی ها خشکانده شود.

گروه ورزشی خبرگزاری مهر موضوع پاکسازی در ورزشگاه‌ها و راهکارهای اجرایی شدن این موضوع را تا حد توان و بضاعت پیگیری خواهد کرد و برای انتقال نقطه نظرات علاقمندان، کارشناسان، مربیان، بازیکنان و ... اعلام آمادکی می‌کند.

کد خبر 3729876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهدی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
      0 0
      چرا همه اش به استقلال و پرسپولیس چسبیدید. مگر این همه شعارهای نژاد پرستانه و توهین به سایر اقوام ایرانی را در آزادی و سایر ورزشگاهها نمی بینید.