۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۹

مدیر حوزه علمیه استان تهران تاکید کرد:

تبیین گفتمان انقلاب اسلامی از سوی حوزه/ شاخصه طلبه تراز انقلاب

تبیین گفتمان انقلاب اسلامی از سوی حوزه/ شاخصه طلبه تراز انقلاب

مدیر حوزه علمیه استان تهران حوزه انقلابی را تکلیف محور دانست و گفت: یکی از وظایف مهم در کنار تحصیل، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با فتنه انگیزی‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب الله غفوری در جمع طلاب شرکت کننده در دوره «تبیین گفتمان امام(ره) و مقام معظم رهبری» در پاکدشت با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی برخاسته از متن حوزه است، افزود: حوزه علمیه قم خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی بود و معنای این مطلب آن است که تفکر انقلاب اسلامی اساسا در حوزه شکل گرفته بود و از حوزه چنین انقلابی متولد شد.

وی افزود: اگر قرار باشد حوزه انقلابی شکل گیرد باید تفکر انقلابی در میان طلاب، فضلا و اساتید حوزه فراگیر و رایج باشد بنابراین در صورت فراگیر بودن این تفکر آن حوزه یک حوزه انقلابی خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: اگر ما آنچه را که به عنوان اصول و مبانی انقلاب اسلامی می‌شناسیم، در میان طلاب و اساتید حوزه به عنوان یک امر رایج پسندیده‌ مورد اعتنا و به صورت مستمر پذیرفته شده باشد، طبیعی است آن حوزه، یک حوزه انقلابی است.

غفوری اظهار داشت: اولین شاخصه‌ای که یک حوزوی انقلابی باید داشته باشد این است که اگر ویژگی‌ «زی طلبگی» را در مرتبه اعلی نیز نداشت، حداقل در حد مطلوب داشته باشد از این رو طلبه موفق کسی است که برای تخلق به اخلاق الهی، اسلامی و معنویت، فراگیری نور معرفت در افکار، اعمال و اعتقاداتش جریان داشته باشد.

طلبه انقلابی بی سواد و بی تفاوت نیست

وی جهد و تلاش برای کسب علم را ویژگی دوم طلبه انقلابی برشمرد و افزود: یک طلبه موفق نسبت به تحصیل علم نباید بی‌خیال و بی‌رغبت باشد. طلبه تراز انقلاب، طلبه ای نیست که اهل علم، فضل و سواد نباشد.

مدیر حوزه علمیه تهران از دیگر ویژگی های طلبه انقلابی را آگاه به زمان بودن دانست و گفت: طلبه موفق باید نسبت به امور پیرامون خود شناخت کامل داشته باشد و نسبت به سرنوشت اسلام و مسلمین حساس، آگاه، و مطلع باشد.

غفوری اضافه کرد: چنانچه کسی نسبت به این امور بی تفاوت باشد و اظهار کند این مسائل به ما ربطی ندارد، قابل قبول نیست.

وی عمل به تکلیف و وظیفه را از دیگر ویژگی‌های طلبه تراز انقلاب عنوان کرد و گفت: یک طلبه باید از همان ابتدای طلبگی نسبت به انجام تکلیف در هر برهه‌ای از زمان حساس باشد و بعد از آن که به وسیله معنویت، علم، فضل و بصیرت، تکلیف را تشخیص داد و شناخت؛ نسبت به انجام تلکیف کوتاهی نکند و به معنای واقعی کلمه تکلیف محور باشد.

تاکید بر تبیین گفتمان انقلاب و مقابله با فتنه ها

مدیر حوزه علمیه تهران با اشاره به نقش و وظیفه خواص دین در تبیین فضای فتنه و مقابله با آن گفت: در حال حاضر یکی دیگر از وظایف مهم طلاب و روحانیون در کنار درس و تحصیل تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مقابله با فتنه انگیزی‌ها است و مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر مکرر درخصوس «تکلیف تبیین» تصریح کرده اند. زیرا فضا، فضای فتنه است و جامعه در برابر انواع فتنه بین‌المللی، داخلی، فکری و غیره نیاز به بیان و تبیین دارد.

غفوری با بیان اینکه حوزه انقلابی یک حوزه تکلیف محور است، گفت: هر کجا آسیبی به حوزه و روحانیت رسیده به دلیل عدم تشخیص تکلیف و در نتیجه عدم اقدام به موقع در مقاطع حساس بوده است.

کد خبر 3731186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha