یک مقام آگاه خبر داد؛

معامله واشنگتن-تل آویو در حال جوش خوردن است/«نتانیاهو» کوتاه آمد

معامله واشنگتن-تل آویو در حال جوش خوردن است/«نتانیاهو» کوتاه آمد

توافقی که به موجب آن بزرگترین بسته کمک نظامی آمریکا نصیب صهیونیست ها می شود، بالاخره پس از اما و اگرهای فراوان در حال نهایی شدن است اما در این میان تل آویو هم از برخی مطالبات خود کوتاه آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک منبع آگاه از رفع بسیاری از اختلافات باقی مانده در مذاکرات واشنگتن – تل آویو بر سر نهایی کردن یک بسته جدید کمک نظامی به ارزش میلیاردها دلار برای رژیم صهیونیستی خبر داد.

این اظهار نظر در پایان سفر سه روزه «جیکوب ناگل» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار وی با برخی از مقامات واشنگتن از جمله «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مطرح شد.

موضوع سفر ناگل، بحث پیرامون دریافت یک بسته کمک مالی عنوان می شود که در ۱۰ سال آینده بسیاری از هزینه های نظامی تل آویو را تامین خواهد کرد.

اگرچه دوره زمامداری «باراک اوباما» رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در ماه ژانویه سال میلادی آینده (۲۰۱۷) به پایان می رسد و تا همین اواخر هم رابطه وی با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل اختلاف نظر بر سر توافق هسته ای ایران، افت و خیزهای متعددی را به خود دیده است، به نظر می آید که این دو بالاخره مصلحت را در کنار آمدن با یکدیگر دیده اند.

حتی با وجود آنکه «دونالد ترامپ» و «هیلاری کلینتون» نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا هردو از طرفداران رژیم صهیونیستی هستند، نتانیاهو ترجیح داده است که ماجرای بسته کمک های نظامی را در مقطع زمانی فعلی حل و فصل کند و این به لحاظ  نمادین به نفع دولت اوباما هم تمام می شود چرا که به این ترتیب برچسب پشت کردن به متحد خاورمیانه ای آمریکا آن هم به قیمت مذاکره هسته ای با ایران را از روی خود بر می دارد.

به گفته این مقام آگاه، اگرچه جدول زمانی مشخصی برای نهایی شدن توافق  واشنگتن – تل آویو بر سر بسته کمک های نظامی وجود ندارد، زمان انتظار کشیدن چندان هم طولانی نخواهد بود.

جالب آنکه از قرار، نتانیاهو حاضر شده تا با عقب نشینی از مواضع پیشین خود با درخواست دولت اوباما مبنی بر صرف همه مبلغ اعطایی بر روی تسلیحات آمریکایی موافقت کند حال آنکه تا کنون بخشی از این مبلغ بر روی تسلیحات اسرائیلی هزینه می شد و به همین دلیل اقدام اخیر در صورت عملی شدن امتیاز دهی بزرگی از سوی تل آویو به حساب می آید.

معاهده کمک های نظامی  ۳۰ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۰۷ میلادی بین واشنگتن – تل آویو منعقد شد تا سال ۲۰۱۸ به پایان می رسد.

اما انتظار می رود معاهده جدیدی که فعلا طرفین در حال مذاکره درباره مفاد آن هستند سالانه مبلغ ۳.۵ تا ۳.۷ میلیارد دلار را به جیب صهیونیست ها بریزد حال آنکه این رقم از مبلغ ۴ میلیارد دلاری که نتانیاهو توقع داشت کمتر است اما آنقدری هست که معامله را به بزرگترین بسته کمک نظامی تبدیل کند که آمریکا در طول تاریخ پیدایش خود به یکی از متحدانش واگذار کرده است.

کد خبر 3731780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha