۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۴

مهر گزارش می دهد؛

یک روز برای خبرنگارانی با مشکلات همه روزه/لزوم توجه به امنیت شغلی

یک روز برای خبرنگارانی با مشکلات همه روزه/لزوم توجه به امنیت شغلی

کرمانشاه- فردا روز خبرنگار است، روز کسانی که تمام سال را برای دیگران می نگارند و علی رغم شغل خطیرشان حتی امنیت شغلی نداشته و تنها یک روز از سال سهم بیان مشکلاتشان می شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- طیبه قدمی: صبح‌های خیلی زود، خیلی قبل‌تر از بقیه اهالی خانه از خواب بیدار می‌شوی و بعضاً شب‌ها دیرتر از آن‌ها به رختخواب می‌روی. تمام‌روز را استرس زمان داری و اینکه دقایقت طوری تنظیم شود که از اتفاقی عقب نمانی و زمانت از دست نرود.

خبرنگار که باشی چنین حکایتی دائم برایت تکرار می‌شود. البته گاهی هم این روال عوض می‌شود اما بازهم به نفع تو نخواهد بود و معنای آن این  نیست که تو می‌توانی زمان بیشتری را استراحت کنی، بلکه این تغییر روال زمانی است که تو به دلایلی چون حجم بالای کار و یا سفر یکی از مسئولین کشوری به استانت مجبوری آن پاسی از شب را هم که به استراحتت اختصاص می‌دادی بیدار مانده و بنگاری، بنگاری به نفع کسانی که حتی شاید تورانمی شناسد و هیچ‌گاه نیز نخواهند شناخت.

خبرنگار که باشی، از صبح تا شبت را با دغدغه‌های مردم سر می‌کنی و شاید هیچ‌یک از آنان که تو دغدغه مندشان هستی خود را شریک خستگی‌هایت ندانند.

خبرنگار که باشی غصه مشکلات همه را می‌خوری، برای شادی‌هایشان می‌نگاری و مشکلاتشان را پیگیر خواهی شد اما مشکلات خودت همچنان پابرجاست و هیچ‌کس به فکر مشکلات تو و حل آن نیست.

خبرنگار که باشی در جلسات، ردیف دوم می‌نشینی و حتی گاهی یک میز برای گذاشتن قلم و کاغذت مقابل دستانت نخواهد بود تا اندکی از مشقت خبرنگاری‌ات کم کند و به‌سختی ننویسی.

خبرنگار که باشی، همیشه استرس همراه توست

خبرنگار که باشی، استرس، همراه همیشگی تو خواهد بود. طوری که اگر دستگاه‌هایی برای سنجش آن پیدا شود شاید عقربه‌های آن تاب سنجش این استرس و اضطراب را نداشته باشد و از دور خارج شود.

خبرنگار که باشی همه از تو توقع دارند. مردم توقع دارند همه مشکلات آن‌ها را به گوش مسئولین برسانی، مسئولین توقع دارند اخبار آن‌ها را به گوش مردم برسانی اما این خبرنگار است که باید هیچ توقعی نداشته باشد و سال‌ها باتحمل مشقت‌های فراوان، بنویسد، تلاش کند و شاید هم روزی که از این کار بازنشسته می‌شود نه‌تنها یک‌خانه یا ماشین از خود نداشته باشد، بلکه به خاطر اینکه سیاستی برای حمایت از او نبوده امیدی به آتیه خود با گرفتن حقوق بازنشستگی ندارد.

خبرنگار «گوش شنوا و چشم بیدار جامعه است»، اما متأسفانه بسیاری از متولیان رسیدگی به اوضاع خبرنگاران خود را به خواب‌زده و مشکلات خبرنگاران را نه می‌شنوند و نه می‌بینند.

فردا ۱۷ مرداد روز خبرنگار است. روزی که گاهی آن‌قدر در سکوت خبری پیش می‌رود که خود خبرنگاران نیز آن را فراموش می‌کنند.

فردا روز کسانی است که تمام سال را برای دیگران می‌نگارند و تنها یک روز را برای خود فرصت دارند تا مشکلاتشان را بیان کنند. مشکلاتی که اگر خود آنان برای مردم پیگیری می‌کردند، قطعاً به نتیجه می‌رسید.

متأسفانه و علی‌رغم قدرت رسانه‌ها در عصر حاضر و جایگاه ویژه خبرنگاران در جهان، در کشور ما و البته شهرستان‌ها، آن‌گونه که باید به خبرنگاران توجه نمی‌شود و بعضاً خبرنگاران با مشکلات زیادی از برخوردهای نامناسب مسئولین به خاطر یک نقد منصفانه گرفته تا  عدم امنیت شغلی و ... مواجه بوده و دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تقریباً هیچ‌کس خود را ملزم به رفع این مشکلات نمی‌داند.

جو حاکم بر استان خبرنگاران را منفعل کرده است

جلیل رحیمی، مدیرمسئول هفته‌نامه محلی «کرمانشاه فردا» در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص مشکلات خبرنگاران، انتظاراتشان و فضای رسانه‌ای استان کرمانشاه ضمن تبریک این روز به جامعه رسانه‌ای و اهل‌قلم کشور و استان گفت: فضای رسانه‌ای استان کرمانشاه فضای خوبی است اما متأسفانه جو حاکم بر استان آن‌ها را منفعل کرده و به‌نوعی انگیزه خبرنگاران را گرفته است.

وی افزود: خبرنگاران کرمانشاهی افرادی پویا و فعال هستند اما جو حاکم یک دل‌زدگی و دل خوردگی را برای آن‌ها پیش آورده که دوست دارند کنار بایستند و در حاشیه کار کنند.

رحیمی خاطرنشان کرد: پتانسیل خوبی ازنظر نیروی توانمند در حوزه خبرنگاری استان وجود دارد و استان باید از این پتانسیل به‌خوبی استفاده کند و انتظارات خبرنگاران را برآورده کند.

مسئولین از کتمان خبرها بپرهیزند و واقعیات را انتقال دهند

وی تصریح کرد: یقیناً خبرنگاران انتظار زیادی ندارند، یکی از انتظارات آن‌ها این است که اخبار به‌طور صحیح و دقیق و به‌روز در اختیار آن‌ها قرار گیرد و مسئولین از کتمان خبرها بپرهیزند و مدیران با اخبار واقعی جامعه را مواجه کنند.

مدیرمسئول هفته‌نامه محلی «کرمانشاه فردا» یکی از معضلات استان کرمانشاه را معضل بیکاری دانست و گفت: این مشکل بر همه مبرهن شده و هویداست و متأسفانه در سنوات گذشته شاهد بودیم آمارها غیرواقعی اعلام می‌شد و مدیرانی که مسئول بودند و باید اعتراض می‌کردند، اعتراضی نکردند.

وی افزود: بیان ناصحیح این آمارها، برای برنامه‌ریزی مجریان مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد؛ بنابراین مدیران باید آنچه واقعیت دارد را با مردم در میان بگذارند و خبرنگاران را نامحرم ندانند.

شایسته نیست خبرنگاران با این مشقت کاری، مورد بی‌لطفی و بی‌رحمی نیز قرار گیرند

رحیمی با یادآوری این جمله که «خبرنگاران چشم و گوش بینا و شنوای مردم هستند»، گفت: بنابراین وظیفه، خبرنگاران در راستای اطلاع‌رسانی از دستگاه‌های اجرایی به مردم قدم برمی‌دارند و قطعاً مشقات زیادی هم در این راه متحمل می‌شوند لذا  شایسته نیست با این مشقت، مورد بی‌رحمی و بی‌لطفی برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی هم قرار بگیرند.

وی افزود: انتظار این است که مدیران سخت‌کوش، پرتلاش و توانمندی که در استان هستند با مردم به‌طور دقیق و صادقانه برخورد و آنچه در دستگاه اجرایی اتفاق می‌افتد را به مردم برسانند و در این راستا از خبرنگاران به‌عنوان پل ارتباطی کمک بگیرند.

لزوم توجه به معیشت خبرنگاران

این فعال رسانه‌ای استان کرمانشاه به بحث معیشت خبرنگاران به‌عنوان یکی از مشکلات آن‌ها اشاره کرد و گفت: نقش معیشت در عملکرد خوب خبرنگاران خیلی تأثیرگذار است و در آیات قرآن هم تأکید شده که وقتی معاش نیست، معاد هم نیست؛ وقتی خبرنگار از کار روزانه فارغ شده و به منزل مراجعه می‌کند اولین نیازی که دارد نیاز معیشتش است، بنابراین اگر خبرنگار دغدغه این موضوع را داشته باشد، قطعاً از مسیر اصلی‌اش خارج خواهد شد.

وی در خصوص برخوردهای نامناسبی که در برخی از برنامه‌ها با برخی خبرنگاران می‌شود و ضرورت حمایت از جایگاه خبرنگاران در چنین برخوردهایی گفت: یقیناً وزارت ارشاد باید در این زمینه حامی خبرنگاران بوده و از آن‌ها حمایت کند و جای تأسف دارد چنین برخوردهایی باکسانی که قصد اطلاع‌رسانی به مردم رادارند.

رحیمی خاطرنشان کرد: متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد که متولی اصلی خبرنگاران است در این زمینه کوتاهی می‌کند و اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایگاه خبرنگاران را به‌درستی تبیین کند و به‌درستی و با قانون‌مداری و قانونمندی از آنان حمایت کند هیچ‌گاه هیچ برخورد ناشایستی با خبرنگار صورت نخواهد گرفت.

وزارت ارشاد در تمام دوره‌های دولت سیاست زده است

وی افزود: متأسفانه چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی دولت‌ها سیاست زده است، از وظیفه اصلی و رسالت خودش به دور می‌ماند و این است که خبرنگاران مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار می‌گیرند و کسی هم به‌عنوان حامی اصلی آن‌ها قد علم نمی‌کند.

یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در   خصوص خبرنگاران، مشکلاتشان و انتظاراتشان گفت: متأسفانه برخی از همکاران رسانه‌ای در استان کرمانشاه ناخواسته وارد جامعه مطبوعاتی شده‌اند و تخصص خاصی در این زمینه ندارند که این موضوع خود مشکلاتی را برای خبرنگاران استان کرمانشاه به وجود آورده است.

بابک رئیسی افزود: برخی از این افراد یا از طریق گرفتن سرپرستی نشریات سرا سری و یا برای گرفتن آگهی جذب برای  برخی از هفته‌نامه‌ها در استان وارد جامعه خبری  شده‌اند و هیچ تخصصی در حوزه کار خبر و خبرنگاری  ندارند. لذا وجود این افراد باعث چالش‌هایی در جامعه خبری استان شده و این نداشتن تخصص آن‌ها در برخی از نشست‌های خبری و... باعث زیرسوال بردن سایر افراد حاذق در این زمینه و برخوردهای نامناسب می‌شود.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی برای توانمند کردن افراد فعال در این حوزه را از ضروریات برشمرد تا از این طریق شاهد فعالیت افرادی متخصص بوده و جامعه خبری پویا و توانمندی در استان باشیم.

رئیسی افزود: البته در این زمینه خانه مطبوعات استان اقداماتی انجام داده  و می‌طلبد برگزاری کلاس‌های خبرنگاری و آموزشی برای ارتقا خبرنگاران ادامه یابد.

انتقاد به عدم‌حمایت مسئولین از جامعه خبری استان

این فعال رسانه‌ای از عدم‌حمایت برخی از  مسئولین از جامعه خبری و رسانه‌ای استان  انتقاد کرد و گفت: جامعه خبری استان کرمانشاه آن‌چنان‌که باید موردحمایت مسئولین نیستند و یکی از دلایل آن نیز وجود همین افراد ناآشنا و غیرمتخصص در این حوزه است و متأسفانه بسیاری از مسئولین با همین دید سایر افراد فعال در این حوزه را می‌بینند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر متأسفانه به دلیل اینکه منبع درآمد بسیاری از نشریات خصوصاً از نوع مکتوب، آگهی است، چنانچه خبرنگاری دست‌به‌نقد منصفانه  از برخی از  دستگاه یا مدیری بزند، از سوی آن دستگاه یا مدیر با برخوردهای نامناسب چون قطع آگهی برای آن روزنامه و یا نشریه و یا حتی عدم حضور در جلسات آن اداره  مواجه می‌شود و این در حالی است که خبرنگار، تنها به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین جهت بیان مشکلات به عملکردها انتقاد کرده و هیچ حب و بغض شخصی در آن دخیل نبوده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: خبرنگار می‌تواند به‌عنوان یک نقاد منصف و پل ارتباطی عمل و حتی بازوی توانمند مسئولین باشد، چراکه یک مسئول با توجه به مشغله فراوان شاید برخی از مشکلات را نبیند اما می‌تواند از توان خبرنگاران در این زمینه استفاده کند.

وی افزود: این خبرنگار است که می‌تواند با قلم و توان خود مشکلات و مطالب موردنظر را به مسئولین منتقل و آن‌ها را آگاه کند، لذا حتماً باید مسئولین از خبرنگاران حمایت کرده تا بتواند از توان خبرنگاران به‌عنوان چشم و گوش خود برای رفع مشکلات موجود بهره بگیرد.

این فعال رسانه‌ای استان با ابراز تأسف از اینکه برخی از خبرنگاران تعهد خبری ندارند گفت: متأسفانه این دسته از خبرنگاران در برخوردهای بدی که از سوی برخی از  مسئولین و یا روابط عمومی‌ها با آنان صورت می‌گیرد  دوباره به سمت آن‌ها می‌روند و این خود باعث شده جایگاه خبرنگاران آن‌گونه که باید حفظ نشود.

وی اشاره‌ای نیز به یک‌رویه بد در استان کرمانشاه و برای نشریات مکتوب داشت که طی آن خبرنگاران پس از چاپ نشریه کوله باری از نشریه خود را برای توزیع در سطح ادارات می‌برند.

رئیسی افزود: این کار، کار بسیار غلطی است؛ و زمانی که آن‌قدر مطلب یک خبرنگار توانمند باشد و بار خبری بالایی داشته باشد، مدیر باید به دنبال تهیه نشریه او باشد، نه خود خبرنگار به دنبال توزیع آن و این روابط عمومی‌های ادارات هستند که ملزم به جستجوی اخبار خود از بین نشریات منتشره در استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این رویه غلط نیز توسط برخی از دوستان ما که متخصص این کار نیستند اتفاق می‌افتد و بعضاً این افراد هدف خبری یا رسالت خبری‌ای را دنبال نمی‌کنند، بلکه تنها به دنبال گرفتن آگهی و امرارمعاش از این طریق به‌عنوان یک شغل، نه یک حرفه، مهارت و هنر هستند.

متأسفانه برخی خبرنگاران پیاده‌نظام روابط عمومی‌ها هستند

این فعال رسانه‌ای استان کرمانشاه، هم‌چنین از  اینکه برخی از خبرنگاران پیاده‌نظام روابط عمومی‌ها و سازمان‌های اجرایی هستند انتقاد کرد و گفت: متأسفانه همان تعداد افراد غیرمتخصص که به‌غلط به این حوزه ورود کرده‌اند چنین روشی را پیش می‌گیرند و اخباری را در رسانه خود منعکس می‌کنند که به طبع و باب دل آن‌ها باشد تا بتوانند پلی بین خود و آن دستگاه برای گرفتن آگهی بزنند. درحالی‌که این پل می‌تواند از طرق دیگر چون تولید محتواهای قوی نیز اتفاق بیفتد و در کنار آن خبرنگار بتوانند نقد منصفانه نیز داشته باشد.

وی تأکید کرد: این مدیران و مردم هستند که باید به دنبال خبرنگار باشند تا اگر جایی، مشکلی وجود دارد خبرنگار به‌عنوان پل ارتباطی بین حاکمیت، مسئولین و مردم عمل کرده و آن‌ها را منعکس کند تا به نتیجه مناسب برسند.

رئیسی ادامه داد: به عقیده من این مدیران و مردم هستند که باید به دفاتر نشریات، خبرگزاری‌ها و... مراجعه کرده و از خبرنگاران بخواهند برای توسعه استان آن‌ها را کمک کنند؛ که در این صورت هم عملکردها ارتقا می‌یابد و هم جایگاه و شأن خبرنگاران حفظ می‌شود.

قلممان را نفروشیم و چشممان را به عملکرد مسئولین نبندیم

وی خطاب به خبرنگاران استان گفت: خواهش من از دوستان خبرنگار و رسانه‌ای استان این است که با عملکرد درست خودمان جامعه خبری را زیر سؤال نبریم. هم‌چنین از مدیران مسئول هفته‌نامه‌ها و حتی سرپرستان استانی نشریات سرا سری تقاضامندم در جذب افراد برای کار خبری، از افراد توانمند استفاده کنند و مسئولین جذب آگهی را از خبرنگاران جدا کنند چراکه وظیفه هرکدام جدا است.

این فعال رسانه‌ای هم‌چنین خواستار حفظ جایگاه خبرنگاران از سوی خود آن‌ها و مسئولین شد و گفت: خبرنگاران باید به نحوی عمل کنند که جایگاه جامعه خبری حفظ شود و  درواقع قلممان را نفروشیم و برای مثال به خاطر یک آگهی چشممان را بر عملکرد مدیران نبندیم.

وی پیشنهاد کرد، نهادهای مرتبط با حوزه خبرنگاری در استان چون خانه مطبوعات فعال‌تر عمل کنند و در مباحثی چون جذب خبرنگاران در نشریات ورود کرده و حداقل به مدیران نشریات و خبرگزاری‌ها توصیه‌هایی دراین‌ارتباط داشته باشد تا جامعه رسانه‌ای و مطبوعاتی استان از جایگاه اصلی و واقعش فاصله نگیرد.

رئیسی تصریح کرد: البته ما در استان کرمانشاه خبرنگارانی هم داریم که شاید ازنظر توانمندی بسیاری از خبرنگاران پایتخت‌نشین توانمندی و تجربه آن‌ها را نداشته باشند؛ اما متأسفانه جامعه قلیلی که متخصص این کار نیستند، جایگاه آنان را متزلزل کرده و از ارزش می‌اندازند.

ضرورت بکار گیری افراد توانمند و متخصص برای کار خبری

وی تأکید کرد: باید انتخاب و به‌کارگیری خبرنگاران بر اساس استانداردهای خاص و تخصص صورت گیرد تا یک جامعه خبری خیلی توانمند شویم و هر خبرنگار بتواند نماینده مردم استان کرمانشاه برای بیان مشکلاتش باشد.

این فعال رسانه‌ای استان کرمانشاه هم‌چنین از مسئولین خواست که به همه خبرنگاران به دید یک عده قلیل که به‌غلط وارد این حرفه شده‌اند نگاه نکنند تا بتوانیم دست‌به‌دست هم به توسعه استان کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مدیران به خبرنگاران به‌عنوان چشم بینای خود نگاه کنند و از آنان نخواهند که به خاطر یک آگهی، از مشکلات چشم‌پوشی کرده و آن‌ها را بیان نکنند. هم‌چنین  از روابط عمومی‌ها خواست که با توجه به امکانات سازمانی خود، اقدام به تهیه نشریات کنند و نخواهند که خبرنگاران هرروز و هر هفته کوله باری از روزنامه را به دوش کشیده تا اخبار آن‌ها را به اطلاعشان برسانند.

عدم امنیت شغلی بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران است

رئیسی عدم امنیت شغلی را بزرگ‌ترین مشکل خبرنگاران دانست و گفت: متأسفانه جایگاه خبرنگاران متزلزل است و به دلیل عدم امنیت شغلی، هر زمان که عذر او را بخواهند دیگر قادر به دفاع از حقوقش نیست و زمانی که یک خبرنگار امنیت شغلی نداشته باشد، قطعاً نمی‌تواند فردی پویا در عرصه خبر باشد.

وی تصریح کرد: همین عدم امنیت شغلی دلیل اصلی منفعل بودن برخی از آن‌ها نسبت به مشکلات است و زمانی که فرد خود دغدغه مالی داشته باشد به‌ناچار تسلیم خواسته‌های مدیران، روابط عمومی‌ها و...برای جذب آگهی خواهد شد و رسالت اصلی خبرنگاری نیز شکل نخواهد گرفت.

مرجعی برای پیگیری مشکلات خبرنگاران وجود ندارد

این فعال رسانه‌ای استان افزود: زمانی که یک کارگر کارخانه و... از کار اخراج می‌شود، مرجعی برای مطالبه حقش وجود دارد، اما متأسفانه در وادی خبرنگاری این مرجع  وجود ندارد و خبرنگار نمی‌تواند عمر و حق چند سال فعالیت خود را از طریق قانونی پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگار چندین سال از عمر خود را بدون هیچ پشتیانی فعالیت می‌کند و با یک تصمیم بیکار می‌شود و نمی‌تواند حق خود را بگیرد. لذا باید این موضوع از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت جدی پیگیری و توجه شود.

کد خبر 3732861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha