۱۷ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴

چرخه معیوب تولید نان نیازمند بازنگری

نان‌هایی که نمکین می شوند/ ضرورت نوسازی نانوایی‌های فرسوده

 نان‌هایی که نمکین می شوند/ ضرورت نوسازی نانوایی‌های فرسوده

زنجان-وضعیت حاکم بر چرخه تولید نان همواره مورد بررسی بوده به گونه ای که در برخی مواقع کیفیت نان تولیدی از ابتدای چرخه تولید تا زمان پخت دچار مشکل بوده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها-زهرا مقدمی: نان به عنوان یک ماده غذایی با ارزش در تمام ادوار تاریخی بر سر سفره ایرانی ها بوده است و به قول ما ایرانی ها برکت سفره در نان است، نانی که با زحمات زیاد از گندم تولید می شود و برای تولید و پخت آن کارها و اقدامات زیادی صورت می گیرد.

نان در وعده های غذایی مورد استفاده مستمر است ولی در عین حال در ایران دور ریز و پرت نان هم زیاد است. سالانه هزاران تن نان به علل مختلف پرت شده و به دور ریخته می شود و به وسیله «نان خشکی ها» جمع آوری می شود.

بی شک استفاده مردم از نان با کیفیت حق مسلم مردم است و باید نانوایان نسبت به احقاق حقوق مردم در پخت نان با کیفیت تلاش کنند. آنچه امروز برای استان اهمیت دارد پاسخگویی به دغدغه مردم  در مقوله نان است که این امر نیاز مند نظارت همه جانبه از کیفیت آرد، نحوه پخت ، رعایت بهداشت و وزن چانه است. برای تحقق این مهم تشدید بازرسی ونظارت از سوی صنف مربوطه و سازمان صنعت و معدن می تواند علاجی عاجل برای مقوله نان باشد.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار مهر نان تولیدی در استان زنجان را با کیفیت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه استان زنجان طی سه سال متوالی رتبه برتر کشوری را در پخت نان با کیفیت به خود اختصاص داده است. 

وی به استفاده از آرد سبوس دار در نانوایی ها اشاره کرد و گفت: در کیسه های سبز رنگ آرد گندم سبوس دار ۱۰ درصدی وجود دارد که باید  خبازان از این آرد برای پخت استفاده کنند. 

مردم بهترین ناظر در بحث کیفیت نان هستند

مدیر عامل شرکت غله  و خدمات بازرگانی استان زنجان مردم را بهترین ناظر دربحث کیفیت پخت نان معرفی کرد و گفت: خبازان باید نسبت به پخت نان با کیفیت تلاش کنند. 

منصوری با بیان اینکه تعدادی از نانوایی ها در استان زنجان آزاد پز فعالیت می کنند، تصریح کرد: کیسه های زرد رنگ آردها آزاد پز هستند.

وی از فعالیت هزار و ۵۰۰ نانوایی در استان زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۰۵ نانوایی در زنجان آزاد پز هستند که از سال ۹۲ فعال شده اند. 

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با بیان اینکه برنامه ای برای توسعه نانوایی ها در استان نداریم، گفت: نانوایی هایی که در مراکز پر تردد شهر هستند، مجوز داده می شود که در شهرک‌های اقماری فعالیت کنند. 

منصوری با بیان اینکه پراکندگی نانوایی ها در استان زنجان وجود دارد، گفت: امسال برنامه ای برای توسعه نانوایی ها وجود ندارد و به حد کافی نانوایی در سطح استان زنجان وجود دارد و تنها برنامه این سازمان نوسازی نانوایی فرسوده است چرا که در بحث بهداشت و کیفیت نان نقش دارد.

وی با بیان اینکه بهداشت در نانوایی ها حرف اول را در پخت نان می زند، گفت: فضای فیزیکی خبازی ها باید ۸۵ متر باشد وکلیه امکانات بهداشتی و لباس فرم برای نانوایان از الزامات است که باید در یک نانوایی مد نظر باشد. 

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان تصریح کرد: مجهز بودن نانوایی ها به صندلی برای مشتریان خود یک اصل مهم در تکریم مشتری است. 

منصوری افزود: خوشبختانه بسیاری از نانوایی از کتاب در نانوایی ها استفاده می کنند این خود یک فرهنگ سازی خوب در بحث کتابخوانی است. 

وی نظارت بر رعایت نکات بهداشتی و ساعت پخت را از جمله وظایف مهم نانوایی ها عنوان کردو افزود: ارتقای کیفیت پخت نان و رضایتمندی شهروندان مهمترین هدف باید باشد.

منصوری با اشاره به اینکه مقوله آموزش عامل موثر در کیفیت بخشی به پخت نان است، گفت: در این بحث باید به آموزش توجه جدی شود.

وی استفاده از نان با کیفیت و بهداشتی را حق مسلم مردم عنوان کرد و گفت: ارائه پخت نان با کیفیت یک حق شهروندی است.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان زنجان همچنین گفت: تسریع در نوسازی واحدهای نانوایی فرسوده باید در اولویت قرار گیرد چرا که در کیفیت نان بسیار موثر است.

در همین خصوص رئیس اتحادیه خبازان استان زنجان با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در زنجان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۷۵۰ واحد خبازی در شهرستان زنجان فعال است. 

کمال الماسی تعداد واحدهای سنگگی دراستان زنجان را ۸۰ واحد اعلام کرد و یاد آورشد: این تعداد واحد سنگکی در شهرستان زنجان فعال است و از آرد سبوس دار استفاده می کنند چرا که ارزش غذایی خوبی دارد.  

۲۰ واحد نانوایی بدون مجوز پلمپ شدند

وی افزود: متاسفانه طی چهار ماه سالجاری ۲۰ واحد نانوایی به علت نداشتن پروانه کسب پلمپ شدند. 

رئیس اتحادیه خبازان استان زنجان با بیان اینکه پخت نان با کیفیت سلامتی مردم را به دنبال دارد، گفت: در این میان بنرهایی در نانوایی هایی نصب شده که نانوایان باید از نان سبوس دار تیره استفاده کنند چرا که از چربی خون، قند خون و سرطان پیشگیری می کند. 

وی گفت:شهروندان به محض برخورد با هر گونه تخلف و عدم استفاده نانوایان از آردهای سبوس دار با سامانه ۰۲۴۳۳۴۶۰۹۳۰ و اداره بازرسی سازمان صنعت،معدن وتجارات ۱۲۴ و مرکز بهداشت ۱۹۰ تماس حاصل کنند. 

۱۳۷ تخلف صنفی درعرضه نان

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان به پرونده های وارده در بخش نان در تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: طی چهار ماه سالجاری تعداد ۱۳۷ مورد تخلف صنفی عرضه نان ثبت و منجر به تشکیل پرونده شده و  بیشترین تخلفات ثبت شده گرانفروشی و کم فروشی است.

مرتضی ممیزی میزان جریمه نقدی پرونده های وارده در این بخش را ۲۰۷ میلیون ریال عنوان کرد. 

وی وظیفه ذاتی تعزیرات حکومتی را رسیدگی به تخلفات اقتصادی در جامعه عنوان کرد و افزود: این اداره در سه حوزه وظایف خود را انجام می دهد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان رسیدگی به تخلفات اعم از گران فروشی، کم فروشی، احتکار، عرضه خارج از شبکه و رعایت نکردن قوانین نظام صنفی و اجحافی که از سوی برخی صنوف در حق مصرف کنندگان انجام می شود را از جمله وظایف این اداره کل عنوان کرد.

ممیزی با بیان اینکه اداره تعزیرات حکومتی صلاحیت رسیدگی به تخلفات اشخاص حقوقی و حقیقی را دارد، گفت: بر اساس ماده ۱۸ قانون، تعزیرات حکومتی صلاحیت رسیدگی و اعمال مجازات را دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم در این زمینه گفت: طی چهار ماه سال‌جاری ۱۴۰تخلف از نانوایی‌های استان زنجان کشف شده است.

اسماعیل مسلمی در گفتگو با خبرنگار مهر، به نظارت و بازرسی از خبازی‌های استان زنجان اشاره کرد و افزود: طی چهار ماه سال‌جاری  ۹۰۰ مورد بازرسی از نانوایی‌ها انجام گرفته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان‌ افزود: با توجه به بازرسی‌های انجام گرفته، ۱۴۰ مورد تخلف‌ از واحدهای خبازی کشف شده است که کم‌فروشی و کم بودن چونه‌ها، گران‌فروشی‌،یک مورد عدم‌رعایت دستورالعمل بهداشتی، مورد عدم نصب‌ قیمت و تداخل صنفی بوده است و سازمان نظارت و بازرسی با متخلفان برخورد جدی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان به کیفیت نان توجه جدی دارد، تاکید کرد: در این راستا این سازمان با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و شرکت غله‌ برای کیفیت‌بخشی بیشتر به نان آموزش نانوایان را طی شهریورماه سال‌جاری برعهده دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یادآور شد: این سازمان در راستای ارتقابخشی به کیفیت نان به آموزش نانوایان توجه جدی دارد و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی با نانوایی هایی که از جوش شیرین استفاده می کنند برخورد جدی را دارد. 

بی شک رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب در زمینه پخت نان یک امر مهم و اساسی است که باید به آن توجه ویژه شود ولی باید توجه داشت که روند تولید نان مطلوب باید در یک چرخه مناسب شکل بگیرد.

کد خبر 3733960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha