۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰

قائم‌مقام ستاد صیانت از آثار سینمایی:

قاچاق فیلم‌ها سریعا پیگیری می‌شود/ توضیح درباره پرونده «ملبورن»

قاچاق فیلم‌ها سریعا پیگیری می‌شود/ توضیح درباره پرونده «ملبورن»

قائم‌مقام ستاد صیانت از آثار سینمایی، سمعی و بصری ضمن اعلام نظر درباره مساله قاچاق فیلم «ملبورن» تاکید کرد پرونده‌هایی در این زمینه بدون اطاله دادرسی می‌شوند.

نوید آقایی قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صحبت های جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم «ملبورن» مبنی بر قاچاق غیرقانونی این اثر سینمایی گفت: بعد از مشاهده مصاحبه جواد نوروزبیگی در خبرگزاری مهر بلافاصله با او تماس گرفتم زیرا از ارسال نامه او خبر نداشتم. بستن یک سایت به این سادگی نیست زیرا فیلترینگ این سایت ها بر عهده وزارت ارشاد نیست و کمیته ای به نام تعیین مصادق مجرمانه وجود دارد که فراقوه ای عمل می کند و نمایندگان دستگاه های مختلف در آن حضور دارند که وزارت ارشاد هم در آنجا نماینده ای دارد.

وی افزود: مسیر ورودی درخواست جواد نورزبیگی از وزارت ارشاد می گذرد و ما به عنوان مسئولان وزارت ارشاد باید شکایت او را به مسئولان این امر ارجاع دهیم. کمیته تعیین مصادیق مجرمانه درباره فیلترینگ سایت ها تصمیم گیری می کند که ما هم مکاتبات مفصلی با آن کمیته داریم. برای مثال سایت هایی که از نظر ما محتوای مجرمانه دارند به آنها معرفی می کنیم و البته تاکنون برخورد درستی هم با این سایت ها شده است هرچند این سایت ها رشد قارچ گونه ای دارند و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

آقایی با تاکید بر اینکه سریعا به اعتراض جواد نوروزبیگی رسیدگی شده است، بیان کرد: نامه او را فورا به کمیته ارجاع دادیم و آنها را مطلع کردیم که چنین اتفاقی افتاده است و سایتی که مجوز انتشار فیلم سینمایی «ملبورن» را ندارد اقدام به این کار کرده است. انتشار این فیلم به دلیل اینکه تهیه کننده و مالک اثر رضایتی نداشته اند غیر قانونی است و درباره این قضیه ۲ نوع برخورد صورت می گیرد؛ یکی فیلترینگ و دیگری ترتیب شکایت و رسیدگی به آن. البته فیلترینگ بحث جداگانه ای دارد و ما نمی توانیم به آن ورود کنیم. بخش دوم هم از نظر دستگاه قضا این است که صاحب اثر شکایتی را ترتیب دهد. من از نوروز بیگی پرسیدم که آیا او شکایت کرده یا نه که در پاسخ به من گفت شکایتی نکرده است. در پی این موضوع من از او خواهش کردم که سریعا این کار را انجام دهد تا ما حمایت ها و کارهای حقوقی خود را انجام دهیم. نوروزبیگی می‌گوید افرادی را که این کار را کرده اند شناسایی کرده است بنا بر این بهتر است شکایتی ترتیب دهد.

قائم مقام و معاون فرهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری در پاسخ به اینکه شاید دلیل شکایت نکردن جواد نوروزبیگی طولانی شدن پروسه شکایت است، گفت: بخشی از این مشکلات مربوط به پروسه ای است که باید در دستگاه قضا طی شود اما در دو سالی که ستاد صیانت تشکیل شده در سطحی روابط نزدیکی با دستگاه قضا صورت گرفته است که ما دیگر شاهد اطاله پرونده های این چنینی نیستیم. هر چند رسیدگی به این پرونده ها بر عهده وزارت ارشاد نیست اما وزارت ارشاد نهایت تلاش خود را می کند که این امر صورت بگیرد.

وی درباره این موضوع که چه زمانی دانلود غیرقانونی این فیلم متوقف می‌شود، توضیح داد: مرجعی که باید در این زمینه اعلام نظر کند من نیستم اما می توانم بگویم  در دادسرای ارشاد در تهران که به عنوان  دادسرای تخصصی این حوزه شناخته می شود با مساعدت سرپرست شورا، شعبه ای ویژه برای رسیدگی به این امور شکل گرفته است. به طوری که در حال حاضر هیچ پرونده ای نیست که تعیین تکلیف آن بیش از یک هفته طول بکشد. برخی از پرونده هایی که مانند موضوع جواد نوروزبیگی است، بیشتر مربوط به حوزه فضای مجازی است، زیرا تمام اختیارات آن در دست ما نیست. با توجه به اینکه حساسیت های زیادی از سوی مقامات ارشد کشور نسبت به سالم سازی فضای فرهنگی وجود دارد امیدواریم دستگاه های دیگر هم به این حساسیت توجه و التزام داشته باشند زیرا انجام آنچه که مربوط به ما است حتی یک روز هم معطل نمی ماند امیدوارم با همکاری سایر دستگاه ها این روند تسریع یابد تا مشکل امثال جواد نورزبیگی که کم هم نیستند زودتر حل شود.

آقایی در پایان درباره راهکار اساسی برای جلوگیری از قاچاق غیرقانونی فیلم ها خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که افراد نسبت به دانلود غیرقانونی علاقمند هستند این است که هزینه این کار بسیار ناچیز است. بخاطر همین در سال های گذشته پروژه vod در وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات مطرح شده و در حال حاضر هم با نظارت شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری است به این نحو که قبل از اینکه امکان قاچاق فیلم در فضای مجازی به شکل غیرقانونی به وجود بیاید صاحبان آثار به صورت قانونمند آنها را عرضه کنند. هنر این پروژه هم این بوده که هزینه تمام شده استفاده از فیلم ها برای مصرف کننده بسیار پایین تر از قاچاق غیرقانونی است.

کد خبر 3734604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha