۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲

کارگردان نمایش «تعلیق در اعماق آتلانتیک»:

آدم‌ها در جنگ عیان می‌شوند/ یک چالش در زیردریایی آلمانی

آدم‌ها در جنگ عیان می‌شوند/ یک چالش در زیردریایی آلمانی

نویسنده و کارگردان نمایش «تعلیق در اعماق آتلانتیک» از قصه این اثر و دغدغه‌هایی که موجب نگارش این نمایشنامه شد صحبت کرد.

صادق وفایی، نویسنده و کارگردان نمایش «تعلیق در اعماق آتلانتیک» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه خود از نگارش این نمایشنامه گفت: این نمایشنامه را بر اساس یک سری از دغدغه های ذهنی که درباره رابطه زیردستان و بالادستان داشتم نوشتم. البته یک سری مسائل فلسفی هم همیشه ذهن مرا مشغول می کند که به نوعی آنها را در این کار آورده‌ام.

وی درباره مکان روی دادن قصه این نمایش در یک زیر دریایی توضیح داد: طرح قصه به دوران جنگ جهانی دوم برمی‌گردد و من آن دغدغه هایی که بدان اشاره کردم در ظرف این اتفاق ریختم. برهه جنگ جهانی دوم خصوصا پایان این رویداد برایم مهم است و از سوی دیگر معتقدم بستر جنگ فضای مناسبی برای پرداختن به بسیاری از مسائل انسانی است و انسان ها خود واقعی شان را در جنگ بروز می دهند و در چنین موقعیت‌هایی عیان‌تر می شوند.

وفایی درباره میزان تاثیرپذیری اش از نمایشنامه نویسی چون برتولت برشت نیز گفت: عده ای وقتی این کار را دیدند به من گفتند ساختارش برشتی است اما اگر هم اینچنین باشد برای من در ناخوداگاه این تاثیر رخ داده است.

این کارگردان تئاتر که در حوزه رسانه نیز فعالیت دارد در پاسخ به اینکه به عنوان کارگردانی که نویسنده این اثر نیز است چه کرده تا در کارگردانی تحت تاثیر نوشته اش قرار نگیرد، بیان کرد: من سعی کردم با توجه به اینکه کل فضا در یک زیردریایی رخ می دهد قصه جذابی در نمایشنامه روایت کنم تا چه کسی که نمایشنامه را می خواند و چه کسی که تئاتر را می بیند از این کار خسته نشود. در کارگردانی هم از مشاوره دوستان استفاده کردم هم سعی کردم برای جذاب تر کردن قصه ها روی بازی ها تمرکز بیشتری کنم. ابتدا هم می خواستم فضای کارگردانی را به سمت کاری سوررئال ببرم که در نهایت کار بین یک فضای واقعی و انتزاعی قرار گرفت.

وفایی در پایان با انتقاد از داوران نوزدهمین جشنواره دانشجویی تئاتر گفت: این نمایش را سال گذشته به جشنواره تئاتر دانشجویی ارائه دادیم. در مرحله اول که فیلم کار را دیدند این کار پذیرفته شد اما در بازبینی دوم کار را رد کردند. بعدها یکی از داوران درباره علت رد این نمایش در جشنواره گفت کار شما شبیه هیچ کدام از کارهای دیگر نبود و برای همین رد شد. امیدوارم داوران آن دوره جشنواره به دیدن این اثر بیایند.

این اثر نمایشی که با همراهی تعدادی از دانشجویان رشته های کارگردانی نمایش و طراحی صحنه دانشگاه هنر به صحنه می رود روایتگر یکی از زیردریایی های جنگی ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم است که غرق کردن کشتی ها و زیردریایی های متفقین به عنوان یکی از وظایف اصلی تعریف شده است. بعد از یک عملیات موفقیت آمیز با دستگاه رمز خبر می رسد که جنگ تمام شده و آلمان شکست را قبول کرده است. کاپیتان زیردریایی این موضوع را از خدمه مخفی نگه می دارد اما بعد از چند روز این واقعیت افشا می شود. حالا افسران و خدمه زیردریایی قصد و نیت مختلفی درباره ادامه یا خاتمه دادن به جنگ دارند ولی کاپیتان نمی خواهد شکست را قبول کند.

علیرضا سید، امیر جوشقانی، رسول حسن پور، محسن خورشیدی، جلال محبی، فرشاد حسن پور، صادق وفایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

نمایش «تعلیق در اعماق آتلانتیک» ساعت ۲۰ در تالار ناصر خسرو واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶ آذر، جنب تالار مولوی به صحنه می رود. 

صادق وفایی پیش از این سال ۹۳ نمایشنامه تک پرده ای «شرف یابی» نوشته واسلاو هاول را اجرا کرده و همچنین کارگردانی سه نمایش رادیویی و دو نمایشنامه خوانی را در کارنامه دارد.

کد خبر 3735063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha