۱۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۲۱

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی:

اتاق کشمش در تاکستان تشکیل شود

اتاق کشمش در تاکستان تشکیل شود

تاکستان- نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تشکیل اتاق کشمش و توسعه دارستی کردن انگو می توان صادرات این محصول را چند برابر افزایش داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن طاهرخانی روز سه شنبه در بازدید از مزرعه نمونه کشت محصول با بذر هیبریدی در روستای جعفرآباد تاکستان اظهارداشت: شهرستان تاکستان با داشتن بیش از 25 هزار هکتار باغ انگور قطب کشاورزی استان در این محصول است و باید برای توسعه طرح داربستی کردن انگور و اجرای آبیاری تحت فشار اعتبارات بیشتری به آن داده شود.

طاهرخانی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از شش هزار هکتار از باغات تاکستان داربستی شده و 2500 هکتار تحت پوشش آبیاری تحت فشار  قرار گرفته و اگر اعتبارات بیشتری اختصاص یابد می توانیم حجم بیشتری را با روشهای مدرن آماده بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: سالانه 75 هزار تن کشمش از این منطقه برداشت می شود که درصورت حمایت قادریم آن را تا 150 هزار تن افزایش دهیم و به اقتصاد کشاورزان کمک کنیم که امیدواریم وزیر محترم در این زمینه مساعدت کند.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: با تشکیل اتاق کشمش درتاکستان می توانیم زمینه توسعه صادرات این محصول را فراهم کنیم و تحولی در معیشت و اقتصاد کشاورزان ایجاد کنیم.

طاهرخانی بیان کرد: توجه به صنایع بسته بندی و تشکیل اتاق کشمش و نیز بیمه کشاورزان از مهمترین مسائلی است که می تواند موجب تقویت بنیه بهره برداران برای تداوم تولید پایدار شود.

میر سیدی مجری طرح نیز در خصوص این مزرعه گفت: در چند سال گذشته که شاهد افزایش واردات بذر بودیم به فکر تولید بذر در داخل افتادیم و امروز با افتخار می توانیم بگویم که بذرهای هیبریدی ایرانی بخوبی جواب داده و مورد استقبال کشاورزان هم قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه شرایطب و هوایی به گونه ای است که می توانیم بذر سیفی جات، خیار، بادنجان، خربزه، طالبی، گوجه را در ایران تولید کنیم و از واردات آن بی نیاز شویم.

ایران خواستگاه تولید بذر است

میر سیدی بیان کرد: در دشت قزوین ارقام متعددی ازمایش شده و با همکاری چند کشاورز فهیم از جمله بهرامی، قهرمانی و علیخان توانستیم بذرهایی را تولید و کشت کنیم که از مجموع 500 رقم بذر تعداد 4 نوع عملیاتی شده است و امروز به بار نشسته است.

وی تصریح کرد: ایران خواستگاه تولید بذرهای ملون است و قادریم با آمریکا رقابت کرده و به پایداری تولید و کاهش هزینه های تولید کمک کنیم.

مجری طرح بذر هیبریدی در مزارع استان قزوین یادآورشد: حیات کشاورزی به بذربستگی دارد و اگر بتوانیم ارقام بهتری را کشت کنیم میزان تولید سه برابر و مصرف آب تا یک دهم کاهش می یابد.

در ادامه انصاری از کشاورزان منطقه اظهارداشت: استفاده از بذرهای معرفی شده موجب شده مصرف آب بسیار کاهش یابد و این مزیت ما را بر آن داشته به سمت محصولات نوین برویم تا میزان تولید بالا برود.

وی در خصوص مشکلات کشاورزان هم اظهارداشت: در بویین زهرا و تاکستان مشکل کم آبی داریم و تولیدات متناسب با سفره های آب زیرزمینی نیست و باید برای آن اقدام شود.

انصاری در خصوص خرید محصول شیر کشاورزان، تامین علوفه با قیمت مناسب و خرید محصولات کشاورزی هم از وزیر جهاد کشاورزی درخواست مساعدت کرد.

کد خبر 3736844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha