۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۳۵

افغانستان عضو کنوانسیون منع استفاده از سلاح های متعارف شد

افغانستان عضو کنوانسیون منع استفاده از سلاح های متعارف شد

افغانستان بطور رسمی به کنوانسیون منع استفاده از سلاح های متعارف پیوست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «بُخدی»، افغانستان رسماً به کنوانسیون منع استفاده از سلاح های متعارف پیوست. کنوانسیونی که مجلس نمایندگان در دیماه سال ۱۳۹۳  آن را با ۵ پروتکل الحاقی با قاطعیت آرا به تصویب رسانده بود.

اداره مین روبی سازمان ملل متحد در روند پیوستن افغانستان به این کنوانسیون همکاری کرده و اعلام کرده است: امید است که با پیوستن افغانستان به کنوانسیون عدم استفاده از سلاح متعارف تلفات شهروندان افغانستان کاهش چشمگیری پیدا کند.

همزمان «جیفری مک موردو»، از مقامات اداره مین روبی سازمان ملل متحد گفت: عضویت در این کنوانسیون یک عمل اصولی بوده و نشان دهنده تعهد به قوانینی است که برای غیرنظامیان در شرایط جنگی امنیت بیشتری بوجود می آورد.

در همین حال مقامات افغانستان در این زمینه گفتند: پیوستن افغانستان به کنوانسیون عدم استفاده از سلاح های متعارف یک گام موثر برای پاکسازی سلاح های متعارف و مبارزه با کشور های تولید کننده این سلاح ها است.

«شهاب حکیمی» رئیس یکی از موسسات مین روبی در افغانستان گفت: عضویت افغانستان در این کنوانسیون به این معنا است که افغانستان متعهد است هیچ وقت سلاح های ممنوعه را ذخیره، تولید، انتقال ندهد و بر علیه کسی استفاده نکند.

وی در ادامه افزود: اگر کشوری خارجی به افغانستان مین ارسال کند و یا در مین گذاری دست داشته باشد، دولت افغانستان می تواند در جامعه بین المللی علیه آن کشور شکایت کند.

پیشتر نهادهای مین روبی سال۲۰۱۳ را سال پاکسازی کامل افغانستان از وجود مین اعلام کرده بودند اما به دلیل کمبود بودجه و بی میلی کشورهای کمک کننده این برنامه عملی نشد و ۱۰ سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۲۳ تمدید شد.

همزمان با این مقامات دولت افغانستان اعلام کرده اند: هنوز نزدیک به یک هزار و ششصد روستا در افغانستان از وجود مین پاکسازی نشده اند.

 جنگ در افغانستان جریان دارد و مین گذاری از سوی مخالفان مسلح به شکل روز افزون افزایش نشان می دهد. این خود نشان از آن دارد که افغانستان تا سال ۲۰۲۳ از وجود مین و مواد منفجره پاکسازی نخواهد شد.

در کنوانسیون منع استفاده از سلاح های متعارف به استثنای روسیه، آمریکا،  رژیم اسرائیل و هند ۱۸۰ کشور عضویت دارند. گفته می شود بیشترین تلفات نظامیان و غیرنظامیان افغانستان در اثر انفجار مین و بقایای مواد منفجر نشده است.

کد خبر 3742157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha