۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷

تابستان گردی در مازندران؛

دریاچه پررمز و راز ارواح و آشیانه عقاب ها

دریاچه پررمز و راز ارواح و آشیانه عقاب ها

ساری - دریاچه ممرز یا ارواح، پارک موزه خشکه‌داران و آشیانه عقاب‌ها سفر رویایی و خاطره آمیز به مازندران را در آخرین ماه فصل تابستان برای گردشگران رقم خواهد زد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هنگامی‌که آفتاب در باختر، قرار می‌گیرد، جاذبه منحصربه‌فردی در مازندران رخ می‌نمایند که گردشگران تابستانه را به خود می‌خواند، از دریاچه‌ای که ارواح لقب گرفته تا سفر به سرزمین پلکانی آلاشت در سوادکوه. انگار پله‌پله تا آسمان می‌روی و ستارگانی که در مخمل آسمان سوسو می‌زنند، جلوه‌ای دیگر می‌یابند و می‌توان لذت سفر به آلاشت را باتجربه یک‌شب زیبای رصدی از زمین تا اوج آسمان برد.

نبض پیوسته و منظم محیط‌زیست که برخاسته از قوانین طبیعت است بر شکل‌گیری آداب‌ورسوم مردم منطقه، تکوین آن و همچنین چهره و پوشش مردمان نقش داشته است. گونه‌های گلگون ساکنان همیشگی منطقه، نشان از مجاورت آن‌ها در سرمای روزهای زمستانی کوهستان دارد و پاپوش‌های رنگارنگ و سنتی که در دستان ماهر زنان منطقه با شش میل بافته می‌شود، محافظ خوبی برای روزهای سرد و یادگاری زیبا از سفر به مناطق مختلف مازندران است.

دریاچه ممرز که تالاب ارواح شهره است در نوشهر واقع‌شده و برای دیدن آن باید پنج کیلومتری به شمال روستای چلندر از توابع نوشهر رفت، جایی که میان جنگل انبوه پهن‌برگ  هیرکانی گم‌شده است. طول دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است، در درون دریاچه درختان خشک‌شده‌ای قرار دارند که منظره جالبی ایجاد کرده‌اند.

مهدی اسحاقی رئیس اداره میراث فرهنگی نوشهر به خبرنگار مهر می‌گوید: برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۱۲ مسیر نور به نوشهر پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر و صلاح‌الدین کلای سفلی شد و بعد از عبور از روستا به محیط‌بانی خواهید رسید. بعد از انجام اقدامات اداری لازم در محیط‌بانی جاده شمالی را به طول ۱۰ کیلومتر ادامه دهید.

وی می‌گوید: پس از مشاهده تابلوی دشت و بند ممرز وارد جاده فرعی شوید، این جاده فرعی شمارا به دریاچه بند ممرز خواهد رساند.

تالاب ارواح همانند بسیاری از جاذبه‌های مازندران بکر و ناشناخته مانده است و زیبایی طبیعت و تلاقی جنگل و دریا را می‌توان در این طبیعت زیبا به نظاره نشست

از تالاب ارواح کافی است چندده کیلومتری به سمت غرب مازندران و به پارک موزه جنگلی خشکه‌داران تنکابن برویم. موزه‌ای طبیعی و جنگلی در ۳۰ کیلومتری تنکابن به چالوس که تنها ۱۲۰ متر با دریا فاصله دارد.

این منطقه حفاظت‌شده به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر و از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران محسوب می‌شود.

عباس مهدی کارشناس میراث فرهنگی مازندران به خبرنگار مهر می‌گوید: در حاشیه این منطقه نیز یک موزه تاریخی طبیعی ایجاد شده که مجموعه تاکسیدرمی از حیوانات وحش شمال ایران را به نمایش گذارده و همواره مورد استقبال محققان و دانش‌پژوهان است با هماهنگی اداره محیط‌زیست می‌توان از این جاذبه بازدید کرد.

خاطره سفر به مازندران را باید با سفر به آلاشت، سرزمین پله کانی و آشیانه عقاب‌ها تکمیل کرد، کانی دور از قیل‌وقال کلان‌شهرها، پر از آرامش کوهستان‌ها، هوای پاک جنگل‌ها و صفای باطن روستانشینان.

سفر به آشیانه عقاب ها در آلاشت

رفت‌وبرگشت ماکوها از میان تارهای سپید، ثانیه‌های زندگی زنان بافنده را بر وجود جاجیم جاودانه می‌سازد تا حکایت‌گر هنر آفرینندگان خود باشد. جاجیم و شمد پیشکشی دیگر از زنان هنرمند این دیار بوده، زنانی که رنگ هنر بر دستانشان بیشتر از صنعت نقش بسته است.

در آلاشت، خانه‌سازی نیز با مقتضیات اقلیمی محیط کوهستان هماهنگی یافته و خانه‌ها درشیب کوه بناشده‌اند، باوجود ساخت‌وسازهای جدید و تغییر نمای شهر، هنوز هم می‌توان در بافت تاریخی شهر، کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش شده، دیوارهای کاه‌گلی عریض که سرما را در خود نفوذ نمی‌دهند و خانه‌هایی با سقف و نمای چوبی را مشاهده کرد.

سرآمد همه این خانه‌ها، خانه‌ای است با قدمت بیش از یک قرن که اکنون موزه مردم‌شناسی آلاشت شده است، خانه‌ای دوطبقه از جنس خشت و چوب‌های محکم بلوط و راش. هرچند قدمت زمان رنگ سرخ چوب راش را کدر کرده است و تفاوت رنگ آن بارنگ قهوه‌ای روشن چوب بلوط چندان قابل‌تشخیص نیست اما از زیبایی بنا کاسته نشده است.

هنوز هم برخی زنان منطقه، معیشت خود را از طریق بافت جاجیم می‌گذرانند. این زنان در کارگاه صنایع‌دستی که به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان سوادکوه در آلاشت دایر شده است به بافت انواع جاجیم، شمد و حوله مشغول هستند.

چشمه پرنقش و نگار سورت

نمی‌توان به مازندران سفر کرد و چشمه‌های هزار رنگ و جادویی، باداب سورت ساری راندید، چشمه‌ای پررمزوراز که یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمه مشهور که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع‌شده، برای طبیعت گردان جهان، آشناست و به‌عنوان ششمین چشمه طبیعی جهان ثبت‌شده است. چشمه سورت ساری در همه فصول مهمانان خود را دارد و تابستان گردی در اطراف این چشمه رؤیایی، خاطرات زیبای شمال را برای همیشه زنده می‌کند و فراموشی آن جاذبه‌ها، امری محال است.

 چشمه زیبا و سحرانگیز سورت برخلاف دیگر چشمه‌های کشور و جهان رنگین است و از سه چشمه مختلف با آب‌های متفاوت ازنظر رنگ، بو و مزه تشکیل‌شده است که هر طبیعت‌گردی را به‌سوی خود می‌خواند.

نمی‌توان مهمان مازندران بود و سری به چشمه رؤیایی سورت نزد و چشمه‌های معروف به اکسیر حیات راندید. دو چشمه معروف به اکسیر حیات در حاشیه چشمه سورت قرار دارند که آبشان به رنگ نارنجی و ترش مزه هستند که همانند نوشابه‌های گازدار از عمق زمین می‌جوشند.

این اثر زیبا و دیدنی که حدود سه هکتار را در برمی‌گیرد، از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی‌برگ می‌رسد، از جنوب مشرف‌به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است.

کد خبر 3747958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha