۱ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۲۹

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو:

۷۴۶ داروی طب سنتی در کشور موجود است

۷۴۶ داروی طب سنتی در کشور موجود است

همدان - مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از وجود ۱۷۱۳ فرآورده طبیعی در کشور خبر داد و افزود: ۷۴۶ داروی طب سنتی در کشور موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین جمشیدی بعدازظهر دوشنبه در نخستین همایش ملی ابن‌سینا با عنوان «گیاهان دارویی و طب سینوی» از تفویض اختیار بررسی کارها و فرآیندهای حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل به اداره کل فرآورده‌های طبیعی و سنتی دانشگاه همدان به عنوان نخستین دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد.

جمشیدی ضمن قدردانی از برگزاری شایسته مراسم آیین ادای احترام به حکیم هزاره‌ها، مطالبی در خصوص فعالیت‌ حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مستندات قانونی آن ارائه کرد.

وی افزود: نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص داروهای شیمیایی، نظری منطقی بر اساس کاهش میزان مصرف داروهایی شیمیایی و استفاده بیشتر از فرآورده‌های طبی و سنتی است که باید زمینه توسعه آن مهیا شود.

هر فرآورده‌ که منشأ طبیعی داشته باشد جزو گیاهان دارویی محسوب نمی‌شود

جمشیدی تعاریفی از فرآورده و داروهای طبیعی ارائه کرد و با بیان اینکه هر فرآورده‌ای که منشأ طبیعی داشته باشد، جزو گیاهان دارویی محسوب نمی‌شود، افزود: ۱۷۱۳ فرآورده طبیعی و ۷۴۶ فرآورده طب سنتی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجوز تولید دارند و ۵۶ فرآورده تحت پوشش بیمه هستند.

وی تعداد مجوزهای ساخت مواد اولیه را ۳۶۶ مورد ذکر کرد و گفت: ۲۴۰ مورد بسته‌بندی گیاه دارویی و ۳۷۵ گیاه دارویی به کار رفته در فرآورده‌های طبیعی وجود دارد.

جمشیدی با اشاره به وجود ۲۸۱ گیاه به کار رفته در داروهای سنتی تاکیدکرد: ۵۶  فرآورده زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو افزود: در خصوص فرآورده‌های سنتی شاهد رشد خوبی در ۱۰ سال گذشته هستیم تا جایی که به طور میانگین می‌توان گفت در هر روز، یک فرآورده طبیعی و سنتی توانسته مجوزهای لازم را دریافت کند و استان همدان نیز باید بکوشد تا در این راستا حرکت کند.

جمشیدی گفت: وجود هماهنگی و همسویی بین مسئولان استان همدان، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، وجود دانشکده داروسازی و پوشش گیاهی خاص و منحصر به فرد استان همدان زمینه‌های لازم را به منظور راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی فراهم می‌کند.

مساعدت در راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان همدان

وی برای همکاری و مساعدت در راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی در استان همدان قول مساعد داد و افزود: تا زمان راه‌اندازی این کارخانه باید از ظرفیت پوشش گیاهی استان همدان سود برد و با همکاری کارخانه‌های موجود در دیگر استان‌ها از این ظرفیت به صورت شایسته استفاده کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر تولید فرآورده طبیعی در کشور ۳۳ برابر شده است، افزود: در بسیاری از استان‌ها کارخانه تولید فرآورده وجود دارد.

کد خبر 3748818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha