۲ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۰

وزیر بهداشت عنوان کرد؛

مخالف پیوند عضو ایرانی به خارجی هستم/ماجرای مرگ دختر افغانستانی

مخالف پیوند عضو ایرانی به خارجی هستم/ماجرای مرگ دختر افغانستانی

وزیر بهداشت از قانون ممنوعیت پیوند عضو ایرانیان به اتباع خارجی دفاع کرد و گفت: مخالف پیوند عضو از هموطنم به اتباع خارجی هستم.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی با حضور در برنامه «نگاه یک»، به مرگ دختر ۱۲ ساله افغانستانی در بیمارستان نمازی شیراز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شیراز یکی از بهترین مراکز پیوند کبد در دنیاست. پزشک معالج این کودک که او را در بیمارستان بستری کرد نیز یکی از بهترین ها در این تخصص است.

وی افزود: اقدامات درمانی انجام شده برای این کودک بدون توجه به ملیت او انجام شده و در بیمارستان بستری شده است. اما متاسفانه این کودک به دلیل بیماری زمینه ای، همانند بسیاری از بیمارانی که در لیست انتظار پیوند قرار دارند فوت می کند.

وزیر بهداشت گفت: البته ما مصوبه ای در شورای عالی پیوند داریم که استفاده از اعضای بدن افراد ایرانی برای پیوند به اتباع خارجی ممنوع است که این قانون در جهت حفظ حرمت ایرانیان و منافع کشور وضع شده است. با این حال اگر موارد اورژانسی در این خصوص باشد، اختیار تصمیم گیری به عهده وزیر بهداشت است و من نیز اختیار آن را در مراکز پیوند به اساتید و همکاران تفویض کرده ام. با این حال در مورد این کودک نیازی به اهدای عضو از غریبه نبوده و در صورت وجود زمان کافی می توانستند بخشی از کبد پدر یا مادرش را به او پیوند کنند. مسئله ای که در مورد این کودک باعث مرگ او شد، بیماری حاد زمینه ای او بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: من معتقدم در این باره بی ملاحظه گی رسانه ای صورت گرفته است که ما و عزیزان افغانستانی را در تقابل با هم قرار دهد، در حالی که ما ۳۰ سال است میزبان این عزیزان در کشور هستیم؛ اما در کل و جدا از این مورد خاص باید بپذیریم که پیوند اعضای بدن ایرانیان به اتباع خارجی به صلاح عزت و منافع ایرانیان نیست.

کد خبر 3749168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha