۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۳۳

با حضور یکی از مراجع تقلید؛

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ۱۳ شهریورماه برگزار می‌شود

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ۱۳ شهریورماه برگزار می‌شود

قم – مدیر حوزه‌های علمیه استان قم گفت: مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه ۱۳ شهریورماه با حضور یکی از مراجع تقلید و سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام احمد فرخ فال ظهر سه‌شنبه در پاسخ به سئوالات تعدادی از خبرنگاران که در ساختمان دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: مراسم افتتاحیه حوزه‌های علمیه ۱۳ شهریورماه با حضور یکی از مراجع تقلید و سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیه آغاز می‌شود و از ۱۴ شهریورماه کلاس‌های درس طلاب برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا دروس سطوح عالی ساماندهی شد، بیان داشت: عده‌ای از طلاب ادعا داشتند که توان گذراندن دروس خود بدون حضور در کلاس‌ها را دارا هستند اما پس از امتحانات دیده شد که نمره قبولی آن‌ها کم است و کسانی که در کلاس‌ها حضور داشتند نمره قبولی‌شان بیشتر بود. حوزه برای ارتقای سطح علمی طلاب، حضور در کلاس‌های سطوح عالی را اجباری کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قم ادامه داد: سیاست حوزه علمیه بر آن است که طلابی که بنا بر نیاز نظام شاغل نیستند در کلاس‌ها حضور داشته باشند و معنایی ندارد طلبه‌ای که کاری ندارد در کلاس نیز شرکت نکند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر استفاده از نوار و فضای مجازی برای طلاب و خانواده‌های آنان کسل کننده بود و با اجباری کردن حضور در کلاس در پی ایجاد نشاط و رونق بیشتر در حوزه هستیم.

تعداد مدارس علمیه در سطوح مختلف

مدیر حوزه‌های علمیه استان قم در خصوص تعداد مدارس سطوح عالی در قم ابراز کرد: در سطح یک ۴۵ مدرسه آموزشی و ۱۸ مدرسه خوابگاهی فعال هستند و سطوح عالی حوزه در مدرس‌های کلان همچون فیضیه، دارالشفاء، مدرسه آیات عظام گلپایگانی، بروجردی، تبریزی و... ارائه می‌شود و همچنین از فضای مدارس سطح یک نیز استفاده خواهد شد.

وی در این زمینه ادامه داد:‌ درس خارج نیز در مدرس‌های سطوح عالی و مسجد اعظم برگزار می‌شود و اگر چه هنوز امکانات ما محدود است و به مدرس‌های بیشتری نیاز داریم.

حجت الاسلام فرخ فال با اشاره به تعداد اساتید ابراز داشت: در سطح عالی و خارج تعداد اساتید ۱۲۶۰ نفر می‌باشد و در مدارس تخصصی نیز ۷۰۰ استاد فعالیت می‌کنند و در سطح یک ۹۵۰ استاد داریم.

وی با اشاره به فعالیت طلاب در مدارس امین اظهار داشت: حدود ۱۰۰ طلبه از سوی معاونت تبلیغ حوزه علمیه در کنار مدیران مدارس قم فعالیت‌های فرهنگی و معارفی به دانش آموزان ارائه می‌دهند.

ساماندهی دروس سطوح گامی در جهت مهاجرت طلاب است

مدیر حوزه‌های علمیه استان قم با بیان این که بسیاری از مساجد کشور از حضور طلبه خالی هستند، عنوان کرد: سیاسیت حوزه علمیه بر آن است که طلبه باید محصل، مدرس و یا پژوهشگر باشد و در غیر این صورت نباید تحت پوشش قرار گیرد و طرح تکمیلی ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه علمیه گامی در جهت مهاجرت طلاب است.

وی با اشاره به چگونگی پرداخت شهریه طلاب بیان داشت: در حال حاضر دیگر شاهد شکل سنتی شهریه نیستیم و بسیاری از مراجع تقلید دادن شهریه را از حالت سنتی خارج کرده‌اند.

حجت الاسلام فرخ فال در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص تعداد طلابی که در سال تحصیلی جاری در حوزه‌های علمیه قم تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه استان قم ۸۶۵۰۰ طلبه تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۵ هزار طلبه در مأموریت‌های خارج از استان هستند.

وی ادامه داد: ۱۲۵۰ نفر داوطلب را برای تحصیل در قم در سال تحصیلی جدید پذیرش کرده‌ایم که سه هزار طلبه از استان‌های دیگر به قم خواهند آمد.

کد خبر 3749603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha