۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰

با هدف تکمیل طرح های عمرانی؛

مجلس برای وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه به دولت مجوز داد

مجلس برای وام ۵ میلیارد دلاری از روسیه به دولت مجوز داد

نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند تا مبلغ ۵ میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با سه شرط دریافت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی لایحه اصلاحیه بودجه ۱۳۹۵ کل کشور، با الحاق یک تبصره به قانون بودجه به دولت اجازه دادند تا مبلغ ۵ میلیارد دلار از دولت روسیه وام دریافت کند.

بر اساس این تبصره الحاقی «به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور»، تا مبلغ ۵ میلیارد دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایط زیر اخذ کند:

۱-وام دریافتی صرفا برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره یک قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

۲- طرح‌های موضوع بند ۱ با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

۳-نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد».

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه که در موافقت با این تبصره الحاقی سخن می‌گفت با اشاره به بند الف تبصره ۳ بودجه ۹۵، گفت: در این تبصره مجلس به دولت اجازه داده است که ۵۰ میلیارد دلار از منابع فاینانس استفاده کند.

وی افزود: برای رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه، باید از منابع خارجی استفاده کنیم.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌های گسترده و دیپلماسی خارجی، منابع شرقی نیز برای استفاده از فاینانس باید مدنظر باشد تا غرب احساس نکند که تنها خودش می‌تواند منابع فاینانس را در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

سخنگوی دولت گفت: مصارف این منابع نیز صرفا برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است و در حال حاضر که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در کشور داریم، یا باید آنها را رها کنیم و مردم چشم‌انتظار باشند و یا از راه‌های مختلفی که به نفع کشورمان است، استفاده کنیم.

در ادامه محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با نظر این کمیسیون نسبت به این تبصره الحاقی اظهار داشت: با وجود مهم بودن این مسئله، اما چون در کمیسیون مطرح نشده، نظری نداریم.

لاریجانی: دولت روسیه یک سال است که می‌خواهد این وام دو درصد را بدهد/ اگر نمی خواهید نگیرید

رئیس مجلس در پاسخ به تذکرها و اخطارهای نمایندگان مبنی بر اینکه این تبصره مغایر اصل ۸۲ قانون اساسی مبنی بر لزوم موافقت مجلس با استفاده از منابع خارجی است و دولت باید لایحه بدهد، گفت: در اینکه این مسئله نیاز به تصویب مجلس دارد شکی نیست، اما مشخص نشده است که حتما طرح داده شود یا لایحه.

وی افزود: حدود یک سال است که دولت روسیه می‌گوید من می‌توانم این وام دو درصد را بدهم، حالا می‌خواهید نگیرید، نگیرید!

در نهایت این تبصره الحاقی با ۱۴۵ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

کد خبر 3750448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha