۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷

گالری گردی در پایتخت

جشن ۱۰ سالگی تصویرگران/ بازار هنر برپا می‌شود

جشن ۱۰ سالگی تصویرگران/ بازار هنر برپا می‌شود

پایتخت در حالی در هفته اول شهریور ماه به استقبال نمایشگاه های تجسمی می رود که برپایی نمایشگاه های گروهی باعث شده هنرمندان بسیاری آثارشان در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد.

 به گزارش خبرنگار مهر، این هفته در حالی به استقبال گالری گردی می رویم که بازار هنر ایران نیز در خانه هنرمندان ایران ‏افتتاح می شود و تا ۱۰ شهریور به کار خود ادامه می دهد.‏ در این نمایشگاه آثاری به قیمت ثابت ۵۰۰ هزار تومان ارائه می شود. همچنین شنبه ۶ شهریور ماه چهارمین دوسالانه خوشنویسی نیز ‏در قزوین افتتاح می شود. در این دوسالانه که مسابقه آن بین ۶۸ نفر و به صورت حضوری برپا شد در نهایت  ۱۰ هنرمند نستعلیق نویس، ‏‏۷ هنرمند خوشنویس شکسته نستعلیق و ۵ خوشنویس نسخ و ثلث به عنوان برگزیده نهایی اعلام خواهند شد‎.‎

​اما گالری های پایتخت در هفته اول شهریور ماه شاهد افتتاح بیش از ۲۰ نمایشگاه هستند که سهم بالای نمایشگاه های گروهی باعث شده تعداد هنرمندانی که آثارشان روی دیوار می رود به نسبت تعداد نمایشگاه ها بسیار بالاتر باشد.

نمایشگاه «آرتیست بوک» در گالری آران

نمایشگاه «کتاب خانه است» با نگاهی به کتاب به عنوان یک شی و بیان هنرمندانه از آن با نمایشگاه گردانی فواد فراهانی و حضور ۱۱ هنرمند جمعه این هفته ۶ شهریور ماه در گالری «آران» افتتاح می شود.

این نمایشگاه که یکی از معدود فعالیت های هنری در ایران با عنوان «آرتیست بوک» است با این تفسیر که کتاب های هنرمندان قرار نیست که خوانده شوند، برپا می شود.

نمایشگاه «آرتیست بوک: کتاب برای کتاب» برای نخستین بار پس از انقلاب در سال ۹۲ توسط فراهانی در موسسه «ماه مهر» برپا شد. پیش از این در سال ۱۳۵۶ نمایشگاه بزرگی با محوریت «کتاب هنرمندان» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزارشده بود که هیچ یک از هنرمندان ایرانی در آن حضور نداشتند.

نمایشگاه «پرده پندار» در گالری ایوان

مجموعه ای از عکس های امیتیس سلطانی عباسیون در گالری «ایوان» به نمایش درمی آید. این گالری از پنجم شهریورماه میزبان مجموعه ای از عکس های امیتیس سلطانی عباسیون است که برداشت فکری و ذهنی او از زن ایرانی را نشان می دهد. در این نمایشگاه که «پرده پندار» نام دارد ۲۰ قطعه عکس سیاه و سفید به نمایش گذاشته می شود.

سلطانی در این مجموعه عکس و فتومونتاژ مانند آثار چند سال اخیر خود به موضوع زن ایرانی پرداخته است. او که لیسانس ارتباط تصویری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس در رشته عکاسی مد از دانشگاه هنر لندن با رتبه ممتاز دارد، سابقه شرکت در نمایشگاه های گروهی در الیزابت هال لندن، آرت سنتر و گالری پروژه های آران را دارد.

نمایشگاه «پرده پندار» تا ۲۴ شهریورماه هر روز به جز شنبه ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «ایوان» به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ میزبان علاقمندان خواهد بود.

نمایشگاه «دو نقطه دی» در گالری ایده پارسی

۲۲ هنرمند تصویرساز آثار خود را در نمایشگاهی با عنوان «دو نقطه دی» به نمایش می گذارند. «دو نقطه دی» نمایشگاهی است با رویکرد معاصر همراه با در نظر گرفتن تحولات تکنولوژیکی در زندگی روزمره.

هنرمندان در متن توضیحی، رویکرد آثار خود را این گونه شرح داده اند: «اموجی (emoji) تصاویر مفهمومی یا همان صورتک های حس نما، گرچه در دنیای مجازی از دستاوردهای ژاپنی ها در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای استفاده در پیام ها وفضاهای مجازی است، اما به نوعی مدرن ترین نواده خط اندیشه نگار (ideogram) که ابزار به تصویر کشیدن و وضع علائم قراردادی برای عقاید اندیشه ها و احساسات در بسیاری از تمدن های باستانی همچون مصر و چین بوده نیز است.

امروزه نفوذ غیرقابل تصور اینترنت و ارتباطات مجازی در زندگی روزمره، امواجی با تبادلات میلیاردی در هر روز، به زبان یا خط ارتباطی مدرن بین المللی تبدیل شده است و شاید جایگاه و میزان حضور آن در سال های آینده غیرقابل تصور باشد. جریانی که بدون شک در مسیر صعودی و شتابان خود بی‌نیاز از علوم رایانه ای و رشته های هنری از جمله گرافیک، طراحی و تصویرسازی نخواهد بود.

از این رو، گروه هنری «مربع آبی» متشکل از حدود ۳۵ نفر از نقاشان و تصویرسازان جوان و تحصیل کرده با گرایش و تمرکز روی فضاهای هنری به روز و پرمخاطب، با انتخاب ایده «اموجی سازی بر پایه تصاویر شخصیت ها، چهره ها و پرتره های معروف و مردم سند» بر آن است که ضمن همراهی و مشارکت در جریان جهانی اموجی سازی، گامی در راستای بومی سازی و ایرانی سازی این پدیده بردارد.

آثار پدید آمده از تصویر کشیدن و حک احساسات، واکنش ها و مفاهیم ادراکی و تلفیق اموجی های پرمخاطب ارتباطات و فضاهای مجازی، در عکس ها، تصاویر و نقاشی های معروف و آشنا محصول و دستاورد هنرمندان گروه «مربع آبی» است که با هدف به اشتراک گذاری ارزش ها و آورده های هنری و فرهنگی با مخاطب خاص و عام امروز، آماده نمایش شده است.»

رعنا آذرمنش، نرگس ابراهیمی، الهام جزنی، فرشته جعفری فرمند، عباس خانقلی، سمیرا خدایی، سعیده رضایی بدر، نسترن رضایی، سارا ساوالان پور، مهرزاد سبزواری، مریم سیف، نازنین طهایی، نرگس طهماسبی، شیوا عاصمی، سولماز عبدیان، مریم عزتی، نسترن عنبری، عزل فتح الهی، فاطمه قاسمی، رومینا گودرزی، مریم میرزاجانی و آیدا ویژه هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

این نمایشگاه از ۵ تا ۱۰ شهریورماه هر روز (به جز پنجشنبه ها) از ساعت ۱۷ تا ۲۰ میزبان علاقمندان به هنر در گالری «ایده پارسی» به نشانی خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به سه راه نشاط، کوچه الله وردی آذر، شماره ۲۸ خواهد بود.

جشن ۱۰ سالگی «دنیای عجیب» در گالری آریا

آثار ۵۹ هنرمند در دهمین نمایشگاه گروهی تصویرگری «دنیای عجیب» به نمایش درمی آید.

هر هنرمند در این نمایشگاه یک اثر ارائه کرده است و تکنیک های آثار هنرمندان با یکدیگر تفاوت دارد. آن ها از تکنیک هایی مانند اکریلیک، هاشور، دیجیتال، کلاژ، مدادرنگی، گواش، چاپ روی پارچه، روان نویس، رنگ روغن و ... استفاده کرده اند.

این نمایشگاه، گزیده ای از آثار هنرمندان تصویرگری است که در ۱۰ سالی که از فعالیت گروه «دنیای عجیب» گذشته، با آن همکاری داشته اند. آثار این نمایشگاه در قالب یک کتاب که توسط انتشارات «پویانما» به چاپ خواهد رسید، در روزهای نمایشگاه در گالری «آریا» به فروش می رسد.

محمدعلی بنی اسدی، لیدا طاهری، لیدا معتمد، گلناز والامعتمد، مرجان مظاهری پور، هما توکلی، فریبا بندی، آنیتا هاشمی مقدم، نجوا عرفانی، ماهنی تذهیبی، نرگس محمدی، نوشین صفاخو، مرجان وفاییان، مریم طباطبایی، لاله ضیایی، سام سلماسی، مصطفی اکبری، فاطمه حق نژاد، نیما جمالی، آرزو قلی زاده، مریم ‌ سادات منصوری، امیر طباطبایی، افسانه صانعی، مهسا هدایتی، حسین بیات، هاله پارسازادگان، عطیه ضیغمی، میثم برزا، سارا نارستان، بابک اسماعیلی، حمیدرضا بهرامی، اکرم اسماعیلی، نسیم بهاری، نیلوفر برومند، هومان خیراندیش، حمیده محبی، سپیده کاظمی، نسیم نوروزی، رضا مکتبی، سیدمیثم موسوی، زهرا کیقبادی، سمانه صلواتی، سولماز شبانی، مرضیه سرمشقی، سیما یزدانی، مهشید راقمی، سحر آزادمهر، سحر کریمیان شیرازی، شیوا ضیایی، الهه بهین، سمیه محمدی، هاجر سلیمی، نسرین یاوری، غزاله مرصوصی، سعیده نصرتی‌فرد، طوی علی‌نژادی، مریم انداز، صفا کسائی و مژگان طائی‌نیا هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

گروه «دنیای عجیب» سال ۱۳۸۵ توسط گروهی از تصویرگران، فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تشکیل این گروه، برگزاری نمایشگاه های سالانه در زمینه هنر تصویرسازی و همچنین معرفی هنرمندان جوان به جامعه هنری اعلام شده است.

دهمین نمایشگاه این گروه هنری از ۴ تا ۱۲ شهریورماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در گالری «آریا» به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از سه راه بهشتی، کوچه زرین، شماره ۱۰ میزبان علاقمندان خواهد بود. افتتاحیه نمایشگاه ساعت ۱۶ تا ۲۰ است.

نمایشگاه «بیگانه» در گالری افرند

نمایشگاه نقاشی های سعید نوروزی با عنوان «بیگانه» برگزار می شود. این نمایشگاه که از پنجم شهریورماه در گالری «افرند» برگزار خواهد شد، اولین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است.

نوروزی در توضیح کوتاهی درباره آثارش گفته است: می کوشم انسان های تابلوهایم در مرز بودن و نبودن بایستند. لحظه ای حضورشان احساس شود و لحظه ای میان رنگ ها و بافت ها پنهان شوند. درست مانند انسان واقعی، در واقعیت زندگی امروز جهان.

سعید نوروزی که در رشته نقاشی مدرک کارشناسی دارد، بیشتر به عنوان کارتونیست در مطبوعات سال‌های دور شناخته شده بود، اما این نمایشگاه وجه دیگری از زندگی هنری او را به نمایش می گذارد.

نمایشگاه این هنرمند تا ۱۲ شهریورماه در گالری «افرند» به نشانی یوسف آباد، خیابان جهان آرا، خیابان ۱۹ (جلال حسینی)، شماره ۴۸ میزبان علاقمندان خواهد بود. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.

نمایشگاه «تجربه» در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه گروهی «تجربه» با آثار نقاشی دانشجویان و دانش آموختگان هنر و گردآوری سینا آبسالان ۵ تا ۲۵ شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

آثار نقاشی دلارام آصفی، سوفیا حسین زاده، نیکناز خالوزاده، نسترن رضایی، سارا سرمدی، هلاله شهیدی،سبا صبوری، بردیا طحانی، مهتا عظیمی، روشنک عزیزی، مهسا فرضی، الناز قدیم لو، مهشید مدنی، احسان منصوری، صدرا میرشریفی، نیلوفر نادری، ستاره نژادی، حسین واحد، عماد یزدی زاده، علی حسن یکتایی با موضوع و سبک های متفاوت ازساعت ۱۴ تا ۲۰ در گالری شماره یک ارسباران برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می شود.

افتتاحیه این نمایشگاه جمعه ۵ شهریور از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در گالری هنر یک این فرهنگسرا به نشانی خیابان شریعتی، سیدخندان، خ جلفا با حضور هنرمندان تجسمی برگزار می شود.

نمایشگاه «در آن سوی» در نگارخانه لاله

نمایشگاه گروهی با عنوان «در آن سوی˝» به انتخاب مرتضی اسدی در نگارخانه لاله برگزار می شود. این نمایشگاه شامل بیش از ۳۰ اثر نقاشی از ۷ هنرمند است که هر یک با رویکرد به انسان و محیط اطراف سعی در ارائه تجربیات تجسمی و جهان زیسته خود داشته اند.مرتضی اسدی، ابراهیم برفرازی، راضیه ایرانپور، رضا جماعتی، الهه ترابی،محمد جواد صیادیان، اعظم قزل سفلو هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هستند.

آیین گشایش نمایشگاه روز جمعه ۵ شهریور ۹۵ با حضور هنرمندان و علاقمندان از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در نگارخانه لاله برگزار خواهد شد. و برای بازدید از ۶ تا ۱۵ شهریور از ساعت ۹تا۱۳-۱۴ تا ۱۹ به جز روزهای تعطیل ادامه خواهد داشت. نگارخانه لاله درخیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله واقع شده است.

نمایشگاه «مسند مستانگی» در گالری نقش و خط

نمایشگاه آثار خوشنویسی نستعلیق جواد بختیاری با عنوان «مسند مستانگی» از ساعت ۱۶ الی ۲۰ روز پنجشنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۵ در گالری نقش و خط تهران گشایش خواهد یافت. این نمایشگاه تا ۱۵ شهریور ماه از ساعت ۱۰ صبح الی ۸ شب به نشانی پاسداران، میدان هروی، خیابان وفا منش، خیابان روشنایی، شماره ۱۲ برپاست.

جواد بختیاری درباره جدیدترین نمایشگاه خود گفت: این نمایشگاه را به توصیه دوستانم برپا می کنم که معتقد بودند نمایشگاهی در حیطه خوشنویسی سنتی با تمام ارقام ریز و درشت در قالب خط فاخر نستعلیق برپا کنم. این ۳۸ اثر در یک‌سال اخیر خلق شده اند و به جرات می گویم بهترین نمونه های آثاری است که در عمر فعالیت حرفه ای ام خلق کرده ام.  در وهله نخست این نمایشگاه نیاز به پاسخ درونی و عاطفی خودم است، اما این را هم بگویم که من از تمام ابزار سنتی مثل مرکب و قلم نی و ... برای خلق این آثار استفاده کردم اما ترکیباتی که خلق کرده ام نو هستند و ساختار فرمی کلمات با یکدیگر به نوعی پرداخت جدیدی دارد. تلقی من از نمایشگاهم چنین است که باطن سنتی و اجرا بیانی نو دارد.

نمایشگاه«موضوع تماشا» در گالری اعتماد یک

نمایشگاهی با عنوان «موضوع تماشا» جمعه پنجم شهریور ماه در گالری اعتماد یک افتتاح می شود. بهار اربابی هنرمند این نمایشگاه درباره آثارش نوشته است:«عمل دیدن را گریزی از روش دیدن نیست». روشی که از انواع گفتمان های حاکم در زندگی اجتماعی متأثر است؛ از جمله گفتمانی ذات گرا در حیطه ی جنسیت، که روابط میان تماشاگر وسازوکارهای اجتماعی را معنا می بخشد. آنچه در این فضا صورت می پذیرد، خواه در جامعه و خواه در عرصه ی هنر، تبدیل شدن موضوعِ تماشا به ابزار زیباشناختی «مناسب» در حیطه ی بازنمایی است که خود برآمده از روابط و مناسبات قدرت است.

این نمایشگاه تا ۱۶ شهریور برپاست.

نمایشگاه گروهی در نگارخانه ماه

نمایشگاه گروهی با حضور  ۴۷ هنرمند در مدیاهای مختلف نقاشی، مجسمه، عکس، خطاطی ۵ تا ده شهریوور ماه در نگارخانه ماه بر پا می شود.

آذر احمدی، آیدین آغداشلو، امیر حسین زنجانی، امیر صادق طهرانی، بهمن محمدی، پروانه اعتمادی، حسین احمدی نسب، حسین چراغچی، حسین خسروجردی، حسین کاشیان، حسین کاظمی، خسرو خسروی، رامین جمشیدی، رسول اکبرلو، رضا افسری، رضا بهاروند، رضا هدایت، رضا امیر یار احمدی، رعنا فرنود، ساغر پزشکیان، سمیرا علیخانزاده، شاهو بابایی، شهرام کریمی، صادق تبریزی، عسل فلاح، علی علوی، علی اکبر میخک، علیرضا دیانی، فرزانه حسینی، فرشید ملکی، فریده لاشایی، قاسم حاجی زاده، لیلا رضوانی، مجتبی تاجیک، محسن فولادپور، محمد رحیمی، مرتضی یزدانی، مسعود عربشاهی، مهدی فرهادیان، مهرداد خطایی، مهرداد شوقی حق دوست، مهرداد فلاح، مهشید عزیز محسنی، نازنین اصغر زاده، ناصر اویسی، نزار موسوی نیا، هوراد گرجی هنرمند حاضر در این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه «شهریور» در گالری نگر

آخرین مجموعه نقاشی های مهدی اساسیان با عنوان «شهریور» در گالری نگر در روز جمعه پنجم شهریور افتتاح می شود.

مهدی اساسیان در رابطه با این مجموعه گفته است: جغرافیای شمال ایران  و جایی که در آن زندگی می کنم موضوعاتی هستند که همواره دلمشغولی های مرا تشکیل می دهند و همیشه دوست داشتم که بخشی از کارم را به این جغرافیا اختصاص دهم. خط افق بین آسمان و دریای خزر همیشه مرا مجذوب خود می کند و همین مسئله باعث شد تا روی این خط افق متمرکز شوم و آخرین مجموعه ام را به اتمام برسانم و برآنم تا این تجربه را در گالری نگر به معرض نمایش عمومی در بیاورم.

مهدی اساسیان در این دوره از نقاشی ها سعی کرده که با فضاسازی در نقاط مختلف کادر نگاه شرقی خود را به مخاطب القا کند و در این مسیر تا حدود زیادی موفق عمل کرده چرا که با دیدن آثار این نقاش متوجه خلوتی و ساده گی کادرهایی می شویم که به وفور در طبیعت شمال ایران دیده می شود.

وی اشاره کرد: برای هر کسی که طبیعت شهر بهشهر را شناخته باشد خط افق در دشت و خط افق در دریا زیبایی مضاعف و منحصر بفردی به این منطقه داده است. سادگی کلیدی ترین عنصر مفقوده در زندگی پر استرس و آشوب شهری است و این مجموعه هدیه ایی است از سادگی و آرامش به فضای پر هیاهویی کلان شهری چون تهران.

این نمایشگاه که در تاریخ پنجم شهریور کارش را  آغاز خواهد کرد تا دهم همین ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان می توانند هر روز بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه بازدید بعمل آورند .

گالری نگر در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام،  پلاک ۳۳ واقع شده است.

شلیک هنری با «هفتْ‌تیر»

تیزی قلم کاریکاتوریست ها در فرهنگسرای رازی به سمت تروریسم نشانه می‌رود.

در نمایشگاه و ورکشاپ کاریکاتور «هفت‌ْتیر» هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست با محوریت مبارزه با تروریسم و استکبارستیزی طرح خواهند زد. همچنین آشنایی با مفاخر دفاع مقدس موضوع بخش دیگری از کاریکاتور های کشیده شده در این ورکشاپ خواهد بود. هدف از این برنامه «تقویت هویت انقلابی مبتنی بر دفاع مقدس و استکبار ستیزی» عنوان شده است.

در پایان این ورکشاپ نمایشگاهی از آثار هنرمندان در نگارخانه فانوس فرهنگسرای رازی برپا می شود.

«هفتْ‌تیر» شنبه ۶ شهریور ماه  از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در فرهنگسرای رازی به نشانی میدان قزوین، خیابان قزوین، خیابان شهید مرادی برگزار خواهد شد و حضور و بازدید از آن برای عموم علاقه مندان به نقاشی و کاریکاتور آزاد و رایگان است.

کد خبر 3750981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha