۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰:۳۵

معاون میراث فرهنگی کشور عنوان کرد:

کویر لوت و قنوات پیچیده ترین پرونده های ثبت جهانی در دولت یازدهم

کویر لوت و قنوات پیچیده ترین پرونده های ثبت جهانی در دولت یازدهم

کرمان – معاون میراث فرهنگی کشور از کویر لوت و قنوات به عنوان پیچیده ترین پرونده های ثبت جهانی در دولت یازدهم نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن طالبیان جمعه شب در جشن ثبت جهانی بیابان لوت و قنوات استان کرمان با اشاره به اینکه بیشترین اثر ثبت جهانی را در استان کرمان داریم، گفت: نیاکان ما در استان کرمان بسیار سخت کوش بودند و سهم بزرگی از تمدن جهانی را به ارث گذاشتند و با تمدن سازی در خطه ایران سهم بزرگی را در دنیا به خود اختصاص دادند که به همین دلیل باید به استان کرمان افتخار کنیم.

وی گفت: بیابان لوت در چهلمین اجلاس یونسکو در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۵ براساس معیارهای هفتم و هشتم کنوانسیون به ثبت رسید.  

طالبیان ادامه داد: این اثر نمونه برجسته و منحصر به فردی در سند ثبت جهانی است که با وسعت دو میلیون و ۲۸۷ هزار و ۱۲ هکتار  که در آغوش سه استان کرمان و خراسان جنوبی و استان سیستان و بلوچستان آرمیده و ۱۰ درصد از کل مساحت ایران را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کشف کهن ترین پرچم جهان و سه هزار اثر تاریخی در این منطقه حکایتی از ژرفا و درازای این تاریخ و میراث طبیعی دارد.

طالبیان عنوان کرد: گرمترین نقطه در جهان با طولانی ترین کلوت ها و تپه های ماسه ای در استان کرمان است و بیابان لوت اولین اثر از ایران است که در فهرست طبیعی جهان ثبت می شود و به این دلیل است که یونسکو رسما اعلام و اذعان می کند که بیابان لوت فراتر از مرزهای ملی بوده و ارزش منحصر به فرد و استثنایی دارد و به همه بشریت متعلق است.

وی گفت: اقرار می کنم این دو پرونده از پیچیده ترین و مهم ترین پرونده های جمهوری اسلامی است که در دولت تدبیر و امید به نتیجه می رسد و این دو پرونده و سه پرونده گذشته که در آن ها ثبت میمند نیز جای دارد در استان کرمان است.

کد خبر 3752708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha