دور جدیدی از مسابقه تسلیحاتی در شرق آسیا؛

استقرار سامانه موشکی جدید چین برای مقابله با آمریکا و کره جنوبی

استقرار سامانه موشکی جدید چین برای مقابله با آمریکا و کره جنوبی

پکن در واکنش به تشدید تنشها در دریای چین جنوبی و شبه جزیره کره، ساخت سومین نسل از سامانه موشکهای سطح به هوای خود را تکمیل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پکن در واکنش به تشدید تنشها در دریای چین جنوبی و شبه جزیره کره، ساخت سومین نسل از سامانه موشکهای سطح به هوای خود را تکمیل کرد.

سایت خبری «اینترنشنال بیزنس تایمز» نیز گزارش داد که «شِن جینک» سخنگوی نیروی هوایی «ارتش آزادیبخش خلق چین» با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «به مدد ابداع و نوآوری، نیروهای پدافند سطح به هوا قادر هستند تا با موشکهای دوربرد، میان برد و کوتاه برد با ارتفاع پروازی بالا، متوسط و کوتاه، مقابله نمایند».

وی در ادامه افزود که «قابلیت پدافند هوایی و سامانه های ضد موشکی چین در عصر اطلاعات بسیار پیشرفت کرده است. نیروهای [پدافندی] سطح به هوا اکنون در حراست از حاکمیت چین بر حریم هوایی اش قدرتی نیرومند بشمار می روند».

گفتنی است که اجرای پروژه های عمرانی چین در جزایر مصنوعی و مورد مناقشه- سپراتلی- در دریای چین جنوبی به بروز تنش در روابط واشنگتن و پکن انجامیده است. با آنکه آمریکا چین را به برقراری یک «منطقه شناسایی پدافند هوایی» بر فراز این دریا متهم کرده است، پکن اجرای پروژه های عمرانی در جزایر مورد مناقشه را با استناد به اینکه آنها بخشی از قلمرو این کشور بشمار می روند، حق اولیه خود می داند و تأکید می کند که این جزایر در وهله اول برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اما با توجه به ادامه مانورهای نظامی پنتاگون در این منطقه که با توسل به اصل «آزادی دریانوردی» صورت می گیرد، این سامانه جدید موشکی قادر است توانایی پدافندی چین در برابر موشکهای تهاجمی را تضمین نماید.

از سوی دیگر، طرح کره جنوبی برای استقرار سامانه پدافندی ساخت آمریکا موسوم به «تاد» نیز نگرانی پکن را به همراه داشت. این سامانه ظاهراً با هدف افزایش توان دفاعی سئول در برابر تهاجم کره شمالی استقرار می یابد، اما آزمایشهای موشکی جدید پنتاگون نشان داد که برد سامانه ضد موشکی «تاد» امنیت ملی دو کشور چین و روسیه را تهدید می نماید.

گفتنی است که هفته گذشته روزنامه اینترنتی «آسیا تایمز» در مطلبی از افزایش هشداردهنده ذخایر موشکی چین و آمریکا خبر داد. این روزنامه به نقل از برخی منابع نوشت که «این رقابت تسلیحاتی به طور گریزناپذیری به تعارض می انجامد».

کد خبر 3755982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha