۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰

آخوندی خبرداد؛

ارزیابی دقیق راههای کشور ممکن شد /سرمایه‌های ملی را حفاظت می‌کنیم

ارزیابی دقیق راههای کشور ممکن شد /سرمایه‌های ملی را حفاظت می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد امکان برای ارزیابی دقیق وضعیت راهها با بهره گیری از سامانه PMS گفت: افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه‌های ملی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در مراسم افتتاح سامانه مدیریت روسازی راه‌های شریانی کشور(PMS) گفت: افتتاح این پروژه، آغاز تحول جدید و بنیادین در صنعت راهداری کشور است و با یک پیمایش سریع سه ماهه می‌توان ارزیابی دقیقی از راه‌ها به دست آورد؛ در عین حال، یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی، افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه ملی به عنوان یکی از فاکتورهای اقتصاد مقاومتی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: جاده‌های بین شهری و درون‌شهری یکی از ثروت‌های ملی کشور محسوب می‌شود؛ چراکه ارزش آنها حدود ۷۰ میلیارد دلار یا به گفته‌ای ۲۰۰ میلیارد دلار است؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد با آغاز به کار سامانه PMS اصلی‌ترین فعالیت سازمان راهداری آغاز خواهد شد که می‌تواند به کاهش هزینه‌های نگهداری، افزایش بهره‌وری راه‌ها و ارتقای دقت در انتخاب مکان آنها کمک کند.

آخوندی تصریح کرد: اطلاعات این سامانه باید سالانه، روزآمد شود و تمامی مدیران استان‌ها به اطلاعات این سامانه دسترسی داشته باشند.

سیستم مدیریت روسازی راه های شریانی کشور(PMS) ، ابزاری به منظور کمک به تصمیم گیران برای انتخاب بهترین برنامه نگهداری و ترمیم روسازی راه های موجود کشور است.

گفتنی است بهره گیری از سامانه مدیریت روسازی راهها در دهه ۱۹۷۰ میلادی و در آمریکا آغاز و از همان ابتدا انجام این پروژه به بخش خصوصی واگذار شد، درحال حاضر نیز در اغلب کشورهای توسعه یافته و کشورهای منطقه از جمله کویت  ازاین سامانه برای مدیریت راهها استفاده می کنند.

 کسب هزینه ایمنی راه ها با پرداخت عوارض سوخت

همچنین محمد کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم در رونمایی از این پروژه، با اشاره به اهمیت تامین هزینه‌های پایدار برای نگهداری راه‌های کشور گفت: در حال حاضر ۸۵ هزار کیلومتر راه شهری و ۱۲۳ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که برای نگهداری آنها، باید مبلغی حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شود.

وی افزود: با توجه به بالا بودن هزینه‌های نگهداری از راه‌ها، باید با در نظر گرفتن عوارض سوخت (۱۰۰ تومان به ازای هر لیتر)، حدود ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان هزینه پایدار به دست آید که این امر می‌تواند برای افزایش امنیت راهها مورد استفاده قرار گیرد.

صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در هزینه نگهداری از راه‌های کشور

در عین حال، محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: پروژه PMS با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مرکز تحقیقات در سال گذشته تعریف شد و در این مدت ارزیابی دقیق وضعیت ۵۵ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی کشور شروع شد.

وی افزود: بعد از ۱۵ ماه نتایج قابل قبولی از سامانه PMS به دست آمد که می‌توان به شناسایی کامل شبکه‌های شریانی راه‌های کشور و تعیین وضعیت رویه شبکه راههای شریانی بر اساس شاخص کمی، فراهم نمودن بستر لازم برای تامین بودجه، افزایش ایمنی راهها و کاهش هزینه کاربران اشاره کرد.

شکرچی‌زاده ادامه داد: بر اساس سامانه مدیریت روسازی راههای شریانی کشور، بهسازی راه‌ها زمانی انجام می شود که مسیر مورد نظر افت ۴۰ درصدی کیفیت داشته باشد و اگر بهسازی با تاخیر بیشتر از آن صورت گیرد، هزینه‌ها ۴ تا ۶ برابر افزایش می‌یابد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ارزش تقریبی راه‌های موجود در کشور ۷۰ میلیارد دلار است که برای نگهداری آنها باید حداقل سه درصد از این مبلغ هزینه شود که رقمی حدود ۲.۱ میلیارد دلار است، اما در حال حاضر یک‌دوم تا یک‌سوم از این مبلغ، برای نگهداری راه‌ها در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: آنالیز استفاده از سیستم PMS نشان می‌دهد در سال اول استفاده از این سامانه، حداقل ۱۰ درصد صرفه جویی و تا سال چهارم حداقل ۲۵درصد صرفه‌جویی در هزینه نگهداری راه ها صورت می‌گیرد.

کد خبر 3761340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha