۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۵۲

معاون صندوق نوآوری اعلام کرد:

شرایط ارائه لیزینگ به شرکتهای دانش بنیان/ حمایت از توسعه بازار

شرایط ارائه لیزینگ به شرکتهای دانش بنیان/ حمایت از توسعه بازار

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: همواره درصدد هستیم که با ارائه تسهیلات لیزینگی به شرکت های دانش بنیان کمک کنیم بازارشان توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا شاهوردی در نشست تولید کنندگان و مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی که شب گذشته در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد با بیان اینکه ما در این دو سال اخیر فعالیت هایی را در راستای ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان آغاز کردیم، گفت: به تازگی موتورهای حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی روشن شده است به طوری که تاکنون برای  ۸۰۰ الی ۹۰۰ شرکت دانش بنیان تسهیلات تصویب کرده ایم که بخشی از آنها پرداخت شده و برخی از آنها در حال پرداخت است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از کارهای مهمی که در صندوق اجرایی کرده ایم کمک به توسعه بازار شرکت ها بوده است؛ اگر هر یک از این شرکت ها بازاری داشته باشند که در آن به فعالیت بپردازند، می توان امیدی برای تولید محصول بیشتر آنها داشت.

شاهوردی افزود: توسعه بازار بی‌خطرترین روش حمایت شرکت‌های دانش بنیان است از این رو در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انواع خدمات برای توسعه بازار را در نظر گرفته ایم.

وی گفت: لیزینگ و فروش اقساط از جمله خدمات ارائه شده صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت ها بوده است.

وی گفت: پیش بینی می کردیم در سال‌های ۹۳ و ۹۴، صد میلیارد تومان تسهیلات لیزینگی را به شرکت های دانش بنیان ارائه کنیم که این موضوع محقق نشد. این موضوع توسط کارگزاران بیرون از صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد.

شاهوردی با اشاره به مشکل عدم تحقق این موضوع توسط کارگزاران گفت: وجود چندین لایه میان صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت‌های دانش بنیان می تواند دلیل این مشکل باشد؛ این امر موجب زمان بر شدن ارائه خدمات لیزینگ و فروش اقساطی شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: بعد از تشکیل معاونت توسعه که لیزینگ را بر عهده گرفته است ۵ کارگزار را در این راستا مشخص کردیم تا به صورت ماموریت محور کارهای تخصصی مربوط به لیزینگ را انجام دهند.

وی گفت: بر اساس مصوبات، تسهیلات لیزینگ صندوق نوآوری و شکوفایی مشمول محصولات دانش بنیان سرمایه‌ای و شبه سرمایه‌ای می‌شود.

شاهوردی با بیان اینکه این تسهیلات مشمول مواد اولیه نمی‌شود، گفت: در حالی که در اقتصاد کشور لیزینگ به کالاهای دارای سند اعطا می‌شود، در صندوق نوآوری و شکوفایی خدمات لیزینگ به کالاهای سرمایه‌ای پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: لیزینگ به حوزه هایی اختصاص می یابد که مالکیت داشته باشند؛ در واقع شرکت‌هایی که از تسهیلات سرمایه در گردش بهره مند شده اند، مشمول تسهیلات لیزینگ صندوق نخواهند شد و زمانی که محصول تولید شده و در انبار باشد می‌تواند از خدمات لیزینگ بهره مند شود.

شاهوردی در خصوص نرخ سود تسهیلات لیزینگی ادامه داد: اگر این تسهیلات تا ۵۰۰ میلیون تومان باشد نرخ آن ۹ درصد  و اگر از ۵۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان باشد ۱۱ درصد خواهد بود.

به گفته عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه ثابت و تجهیزاتی که به صورت کامل ساخته نشده اند نمی توانند از تسهیلات لیزینگی برخوردار شوند.

وی افزود: تاکنون بر اساس اسناد بالادستی، شرکت های دولتی و واحدهای عمومی غیردولتی اجازه استفاده از این تسهیلات را ندارند. خریداران باید غیردولتی، خصوصی و تعاونی باشند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ماهیت خریدار الزاما نباید شرکت ها باشند، تصریح کرد: پزشکان و دندانپزشکان نیز می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه بسته حمایتی را برای شرکتهایی که محصول آماده صادرات دارند در نظر گرفته ایم، گفت: در این راستا با بانک توسعه صادرات مذاکراتی را آغاز کرده‌ایم.

کد خبر 3762072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha