۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۱۵

سام کلانتری در گفتگو با مهر:

امکانات برابر حق سینمای مستند است/ خودمان را به‌روز کنیم

امکانات برابر حق سینمای مستند است/ خودمان را به‌روز کنیم

سام کلانتری که با مستند «مانکن های قلعه حسن خان» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد معتقدست امکانات برابر در زمینه بودجه و اکران حق سینمای مستند است.

سام کلانتری کارگردان عرصه فیلم مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مستند «مانکن های قلعه حسن خان» که به تازگی جوایزی در چند بخش جشن سینمای مستند هجدهمین جشن خانه سینما را کسب کرده است، گفت: خوشبختانه در این جشن بخش‌های مختلف فیلم «مانکن های قلعه حسن خان» دیده شد برای مثال فیلمبرداری، تدوین و صداگذاری این اثر مانند کارگردانی آن برای من بسیار مهم بود و نکته جالب این بود که دیپلم افتخار بهترین صداگذاری به انسیه ملکی رسید و من خوشحالم که برای اولین بار  یک خانم در این بخش  موفق به کسب جایزه شد.

این مستندساز تاکید کرد:‌ هیات داوران این بخش ها را بدون اینکه محافظه کاری کنند، دیدند و در واقع جوایز را تقسیم نکردند. رقابت سختی بود زیرا من آثار دیگر دوستان را هم دیده بودم و می دانم که فیلم های درجه یک با کیفیتی در این جشن حضور داشتند، اما به هر حال هیات داوران «مانکن های قلعه حسن خان» را انتخاب کردند.

وی با اشاره به اینکه آثار مستند جایی برای اکران در فضای سینمایی کشورمان ندارند، گفت: در کشورهای مختلف دنیا دیگر مرزی بین سینمای مستند و داستانی وجود ندارد و آثار مستند با آثار داستانی در فستیوال‌های معتبر دنیا رقابت می‌کنند و حتی جایزه هم می برند. البته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز فیلمی همچون «ایستاده در غبار» که مستندگونه بود توانست جوایزی را کسب کند و حالا هم توانسته به فروش میلیاردی دست پیدا کند. امیدوارم سازمان سینمایی امکانی را فراهم کند تا آثار مستند بیشتر رنگ اکران را ببینند زیرا اکران گسترده آثار مستند یکی از نیازهای جدی سینمای ما است.

ای فیلمساز جوان اضافه کرد: اگر سازمان سینمایی همانطور که با دادن سوبسید به بخشی مانند «هنر و تجربه» که به نظر شروعی موفق داشت ولی عملا الان در شکل فعلی اش از کار افتاده است، به اکران و تولید مستند توجه کند خیلی زود متوجه نتیجه سرمایه گذاری مثبتش می‌شود و خواهد دید که پول این سوبسید ها به جای از بین رفتن به سفیرانی فرهنگی تبدیل می شوند.

کلانتری با نقد این استدلال که فیلم های مستند در گیشه فروش خوبی ندارند، عنوان کرد: برخی افراد بحث هایی مبنی بر اینکه آثار مستند فروشی ندارند مطرح می کنند که من این صحبت ها را قبول ندارم و اتفاقا گاهی اوقات می بینیم آثار سینمای داستانی با وجود صرف هزینه های زیاد دچار ضرر مطلق در اکران می شوند پس همان قدر که سینمای داستانی می تواند ضررده یا پرفروش باشد، سینمای مستند هم می تواند به همین گونه عمل کند. به نظرم اگر سازمان سینمایی به حوزه های مختلف سینما یارانه بدهد امکان تولید آثار خوب در عرصه سینمای مستند هم میسر می شود و می توانیم با اتفاقات خوبی در این حوزه مواجه شویم.

این کارگردان عنوان کرد: به هر حال باید متوجه این موضوع باشیم که ساخت مستند به نوعی شغل مستندسازان محسوب می شود پس باید به این موضوع توجه کرد و تدبیری برای این حوزه اندیشید. به نظرم برای بهبود این وضعیت باید یک افق بلندمدت چهار ساله را ترسیم کنیم و آنگاه نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت. در همه جای دنیا این موضوع وجود دارد، من هم معتقدم که اگر سازمان سینمایی کمی با درایت عمل کند می توانیم موفق باشیم. من می دانم که دکتر ایوبی به اتفاقات روز دنیا اشراف دارد پس با یک سرمایه گذاری کوچک می توانیم به آنچه که مطلوب سینمای مستند است، دست پیدا کنیم.

کلانتری بیان کرد: متاسفانه برخی از سینماگران تصور می کنند آثار مستند همین گزارش های تلویزیونی است و حتی برخی از آنهایی که اسم و رسمی در سینما دارند چنین تصوری از سینمای مستند دارند اما من پیشنهاد می کنم این دوستان مستندهای روز دنیا را بررسی کنند تا بتوانند به شناخت بیشتری از این حوزه برسند. سینمای مستند در ۱۰ سال گذشته تغییر بسیاری کرده است و بر همه ما واجب است که تحقیق بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

وی در پایان درباره فعالیت های اخیر خود خاطرنشان کرد: من در حال حاضر ۲ طرح به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارایه کرده ام و امیدوارم اتفاقات خوبی برای آنها بیفتد. ۲ پروژه دیگر هم نوشته ام که به دنبال سرمایه گذار هستم.

«مانکن های قلعه حسن خان» در هشتمین جشن مستند هجدهمین جشن خانه سینما موفق به دریافت تندیس و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی، تندیس بهترین تدوین، دیپلم افتخار بهترین صداگذاری و دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری شد.

کد خبر 3763665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha