۲۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰

دوازدهمین روز جشنواره موسیقی جوان

یک پیشنهاد جالب به آقای دبیر/ لطفا اطلاع رسانی کنید

یک پیشنهاد جالب به آقای دبیر/ لطفا اطلاع رسانی کنید

دوازدهمین روز از برگزاری دهمین جشنواره موسیقی جوان در حالی برگزار شد که هنرمندان شرکت کننده در بخش موسیقی نواحی آثار خود را در سبک های مختلف ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین روز از برگزاری دهمین جشنواره موسیقی جوان روز شنبه ۲۰ شهریور ماه  با اختصاص به موسیقی نواحی آذری، ترکمن، بختیاری و بوشهری در تالار رودکی برگزار شد.

این جوان ها قابلیت زیادی دارند

جابر اطاعتی نوازنده و داور بخش موسیقی آذربایجان در حاشیه اجراهای این بخش از جشنواره گفت: اجراها خیلی خوب و دور از ذهن بود و فکر نمی‌کردم این‌قدر پتانسیل در بین جوان‌ها وجود داشته باشد. این موسیقی به عنوان یک عنصر فرهنگساز در جامعه‌ ما نقش بسزایی دارد. امروز این جوان‌ها نشان دادند که قابلیت‌های زیادی دارند و نسبت به چند سال پیش که من در جشنواره حضور داشتم پیشرفت چشمگیری کرده اند. به هر صورت وقتی جوان با موسیقی منطقه‌ خود از همین سن آشنا شود، ارتباط او با آن موسیقی بهتر ایجاد شده و با فرهنگ خود آشنا می‌شود. یکی از نتایج برگزاری چنین جشنواره‌ای ارتباط بین جوان با فرهنگ موسیقایی منطقه‌ خود و زبان مادری‌شان است.

وی درباره‌ اهمیت برگزاری چنین جشنواره‌ای عنوان کرد: پیکره‌ موسیقیِ ملی از موسیقی نواحی کشورمان ساخته شده است، چرا که تمام ردیف موسیقی ایرانی از موسیقی نواحی گرفته شده است، به همین جهت نیاز به حمایت دارد و خوشحالم مسوولین دلسوزانه قدم در این راه برداشته‌اند و این جشنواره را به خوبی برگزار کرده‌اند.

شهریار صدیق دیگر داور بخش موسیقی آذری نیز با اشاره به بهتر شدن کیفیت اجراهای موسیقی آذری گفت: برگزاری این جشنواره صد درصد به انگیزه جوانان در جهت توجه به سازهای بومی خودشان موثر است. زیرا تبلیغات بی حد و حساب موسیقی پاپ و سازهای الکترونیک باعث شده نسل جوان با موسیقی خودشان آشنایی پیدا نکنند.

ایمران حیدری نوازنده ساز قوپوز و دیگر داور بخش موسیقی آذری نیز بیان کرد: نفس جشنواره بسیار خوب است و باعث شده اثرش را بر بخش موسیقی نواحی بگذارد.

هدف جشنواره ابداعات در موسیقی نیست

بخش دوم اجراهای دیروز دهمین جشنواره موسیقی جوان نیز  به موسیقی بوشهر، ترکمن و بختیاری اختصاص داشت که در خلال این اجراها حمیدرضا اردلان عضو هیات داوران ومشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی گفت: به طور کلی در بعضی از رشته‌ها، مانند موسیقی بختیاری، بوشهر و ترکمن، تعداد شرکت‌کنندگان اندک بود اما در بین چند شرکت‌کننده‌ای که من اجرای‌شان را تماشا کردم، استعدادهای جالبی وجود داشتند که می‌توان به رشد و ارتقای آن‌ها در سال‌های آتی امیدوار بود.

وی افزود: یک نکته قابل اندیشه‌ای که در اجراهای امروز وجود داشت، این بود که بعضی از جوانان با استعداد، مایل بودند که از مقام عبور کرده و ابداعات ذهنی خودشان را به آن اضافه  کنند. این خودش می‌تواند یک جنس از موسیقی باشد، ولی هدف جشنواره از اجرای موسیقی نواحی یا مقامی چنین ابداعاتی نیست.

اردلان ادامه داد: من به دبیر محترم جشنواره پیشنهاد کردم که یک رپرتوار انتخاب شود و همه شرکت‌کنندگان آن را بنوازند و سپس کسانی که مایلند ابداعات شخصی خود را به آن رپرتوار اضافه کنند و خلاقیت‌شان را در پایان اجرای رپرتوار در معرض تماشا قرار دهند. در این صورت ما ابتدا متوجه دانش شرکت‌کنندگان از مقام خواهیم شد و سپس آن‌ها به اجرای تلفیق‌ها و ابداعات خود خواهند پرداخت. در بخش ابداع و تلفیق یک خانم و آقای نوازنده نی‌انبان از بوشهر به این جشنواره آمده بودند که اجرای‌شان خیلی قابل‌توجه بود.

یوسف دیبایی نوازنده کمانچه و داور بخش موسیقی ترکمن نیز بیان کرد: موسیقی نواحی به گونه‌ای است که در آن خیلی نمی‌توان نوآوری، بداهه‌نوازی و دست‌کاری کرد اما من به آینده این جوانان امیدوارم، چرا که با این جوانان هنرمند موسیقی نواحی هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد.

دیبایی تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود و من این‌ مساله را به مدیران جشنواره هم گفتم که شما باید از طریق معلمان اقدام کنید و اگر به ما بگویید، هزار جوان ترکمن را به چنین جشنواره‌ای خواهیم فرستاد، چرا که از طریق فراخوان‌های اینترنتی وزارت ارشاد  چند نفر بیشتر از این جشنواره آگاهی نمی‌یابند، چون همه مردم به سایت دسترسی ندارند.

سیزدهمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان یکشنبه ۲۱ شهریورماه به اجرای موسیقی خراسان اختصاص دارد.

کد خبر 3766704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha