۲۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۰۸

در شیراز؛

پاسداشت روز ملی سینما برگزار شد/«سلام سینما»همگانی می شود

پاسداشت روز ملی سینما برگزار شد/«سلام سینما»همگانی می شود

شیراز- آیین روز ملی سینما در میان ابزار، دوربین ها و آپارات های به جا مانده از گذشته هنر هفتم در شهر ادب و هنر به میزبانی نگارخانه سروناز گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکشنبه شب اهالی سینما و فیلم شیراز در نگارخانه سروناز گردهم آمدند تا در دومین رویداد از مجموعه برنامه های گرامیداشت ملی هنرهفتم همراه با دیدن بخشی از تاریخ این هنر که به شکل نمایشگاه ابزار و وسایل سینمایی به نمایش گذاشته شدند پی صحبتهای یکدیگر نشسته و شامگاهی به یادماندنی را تجربه کنند.

تماشای فیلم لذت بخش شده/سینما برای مردم پایان نیافته

در این آیین که به میزبانی انجمن سینمای جوانان شیراز و مجموعه سروناز برگزار شد، ابتدا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پشت تریبون قرار گرفت و با شادباش روز ملی سینما برنامه های یادروز هنر هفتم را متفاوت از سالهای گذشته ارزیابی کرد و با توجه به اینکه سینما روزهای خوشایندی را به خاطر افزوده شدن سالن و فیلم های پرفروش طی می کند، گفت: دیگر فیلم دیدن برای مردم منحصر به جمع های کوچک و انفرادی نیست و به لطف سالنهای جدید و مدرن تماشای فیلم لذت بخش شده است.

بهزاد مریدی افزایش صندلی های سینماهای فارس را حاصل اهمیت یافتن هنر هفتم نزد مردم عنوان کرد و افزود: مردمی که دیرزمانی می اندیشیدیم سینما برایشان از اهمیت افتاده و به مرور از بین خواهد رفت امروز با نگاهی به آمار فروش و مراجعه به سالنها موید این هستند که سینما برای مردم پایان نیافته و زنده بودن آن ادامه دارد.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه در دوره هایی سینمای به واسطه این تفکر که ممکت است از بین برود فردی شد، ادامه داد: به مرور زمان طعم شیرین با هم بودن فضایی را رقم زد که امروز ترجیح می دهیم جمعی فیلم ببینیم. زیرا لذت و شرف باهم بودن بیش از گذشته در تماشای سینما اهمیت یافته است. بدیهی است که روزهای روشنی برای سینمای ایران در پیش خواهیم داشت.

این مقام فرهنگی استان با اعلام اینکه اکنون به واسطه رونقی که سینما یافته اغلب هتل های معتبر و بزرگ شیراز خواهان اختصاص بخشی از فضای خود به سالن های کوچک سینمایی هستند، افزود: به واسطه امکانات دیجیتال و فناوری های نوین بخشی از هتل های شیراز مایلند افزون بر تاسیس سالن سینما، سالن تئاتر نیز داشته باشند.

فارس میزبان پخش همگانی فیلم در طرح «سلام سینما»

مریدی پخش همزمان فیلم های سینمایی را در شهرهای فارس به واسطه راه اندازی سینماهای کوچک از دیگر نتایج اهتمام به سینما دانست و گفت: دیگر اکران فیلم های سینمایی همزمان با سراسر کشور در شهرستانها آرزو نیست و اتفاق زیباتر آنکه شاید کمتر از 2 ماه دیگر فارس میزبان برنامه «سلام سینما» است که در قالب این طرح فرهنگ و ارشاد آماده می شود تا آثار سینمایی را همزمان با سالن های سینما در فضاهای عمومی و بوستانها به تماشا همگانی بگذارد.

وی با این اطمینان که فیلم و سینما متعلق به مردم است، ادامه داد: اگر سالنهای سینما در انحصار گروهی خاص قرار گیرد قطعا دارای محدودیت هایی خواهد شد، اما با همگانی و مردمی شدن سینما این حرفه پاک باقی می ماند.

مدیر فرهنگ و ارشاد فارس با این هشدار که اندکی به دنبال لکه دار کردن دامان سینما هستند، عنوان کرد: سوگند یاد می کنم تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهم دامان این هنر را به آلودگی ها دچار کنند. از سینماگران و فعالان این حوزه هم می خواهم اجازه ندهند شرافت سینمایی که متعلق به مردم و جوانان این سرزمین است لکه دار شود.

در این آیین که در حیاط باصفای خانه باغی از بافت قدیمی محله قصردشت شیراز برگزار شد و زینت بخش آن همنوازی سنتی گروه موسیقی «فرهنگ» بود عباس بیاتی، پیشکسوت فیلم و سینما هم پشت تریبون قرار گرفت و سینما را هنری دوست داشتنی عنوان کرد که همواره سالم بوده است.

نمی توان بزرگی فیلمسازان ایرانی را انکار کرد

وی با ابراز شادمانی از اینکه سینما زنده است، ادامه داد: حتی اگر سلیقه متفاوتی داشته باشیم نمی توان بزرگی فیلمسازان ایرانی را انکار کرد.

بیاتی که از بنیان گذاران برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در شیراز به شمار می رود با بیان اینکه سینماگران ایرانی هستند که دایره دید همگانی را گسترش بخشیدند، با اشاره به سینمای عباس کیارستمی عنوان کرد: هیچ یک از ما نیست که پس از دیدن اثری ارزشمند چون «خانه دوست کجاست» چهره ساده و صمیمی کودکان این فیلم به یادماندنی را فراموش کند.

وی با بیان اینکه شناخت مردم ایران از دنیا با سینما شکل گرفت، خواستار قدر گذاشتن روز ملی سینما شد و افزود: باید تلاش های فیلمسازانی که ما را با دنیا آشنا ساختند قدر بدانیم.

درحالیکه به مرور تاریک شدن فضای بیرونی نگارخانه سروناز امکان نمایش فیلم «پنج» را در نکوداشت عباس کیارستمی فراهم می کرد، علی آذری واپسین سخنران این مراسم نیز توانایی شگرف سینما را بهانه ای برای خیال پردازی و زندگی بهتر ارزیابی کرد و گفت: سینما موجودی شگفت انگیز است که قدرت نزدیک ساختن انسانها را به رخ می کشد.

این منتقد و فعال سینمایی شیراز که سالها در کانون فیلم و عکس دانشگاه علوم پزشکی نمایش آثار مطرح سینمای ایران و جهان را دنبال کرده و امروز در مقام کسی که سینما فرهنگ و پردیس سینمایی گلستان را بنا نهاد، با تقدیر از تلاش های کورش کمالی سروستانی اقدام های یکسال گذشته را در حوزه ساخت سالنهای جدید و مدرن امیدوارکننده دانست.

سینما در شیراز کویری بود که نیاز به آب داشت

آذری، ادامه داد: سینما در شیراز پیش از این مانند کویری بود که نیاز به آب داشت و امروز این امکان فراهم گشته که با آباد شدن این کویر مردم از نتایج آن سیراب شوند. از این رو امید می رود روز ملی سینما هم ادامه شور و شوق مردم و سینمای ایران باشد.

در ادامه پیش از نمایش فیلم «پنج» که پایان بخش آیین روز ملی سینما در شیراز بود نوجوانان و جوانانی که به خاطر کسب جوایزی در بخش فیلم و فیلمنامه در جشنواره های کشوری خوارزمی و دانش آموزی خوش درخشیدند معرفی شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

این درحالیست که برنامه های گرامیداشت روز ملی سینما که از شنبه 20 شهریور آغاز گشته، دوشنبه 22 شهریور با پخش فیلم های ماندگار سینمای ایران در مراکز تجاری ادامه یافته و سه شنبه 23 شهریور در آیینی که با همکاری انجمن فیلم، عکس و پویانمایی فارس ترتیب یافته، اهالی فراموش شده سینما در بافت تاریخی گردهم می آیند تا با حضور در لوکیشن یکی از آثار قدیمی سینما در محله سنگ سیاه در کوچه «هفت پیچ» خاطره های آن سینما را زنده سازند. همچنین در این روز از ساعت 20 تا 22 در آموزشگاه سینمایی «نما» نشست پیشکسوتان سینما برگزار می شود.   

بنی اعتماد با «آی آدمها» در شیراز

گفتنی است: «آی آدم‌ها» آخرین ساخته سینمایی رخشان بنی‌اعتماد شنبه ٢٧ شهریور ماه جاری در سینما هنر و تجربه شیراز با حضور کارگردان اثر و شیرین برق نورد تدوینگر و پژوهشگر، اکران و پس از آن نیز به نقد و نظر گذاشته خواهد شد.

مستند «آی آدم‌ها» که رخشان بنی‌اعتماد آن را ستایشی از انسان و نشانه عشق به انسان خوانده است، اکران خود را در گروه هنروتجربه آغاز کرده است و شیرازی ها نیز شنبه ٢٧ شهریور ماه جاری با حضور خود صاحب اثر به تماشای آن خواهند پرداخت که گویا تمامی درآمدهای حاصل از اکرانش صرف خیریه زنجیره امید می شود.                                                                                              

کد خبر 3767314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha