۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳

گزارش تحلیلی؛

چالش جدید برای اروپای واحد/ قاره سبز و معمای بوداپست

چالش جدید برای اروپای واحد/ قاره سبز و معمای بوداپست

نخست وزیر مجارستان سیاست پذیرش اجباری پناهجویان را غیر قابل قبول دانسته و از برگزاری همه پرسی درباره این موضوع خبر داده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: این روزها شنیدن نام کشور مجارستان، حس خوبی به مقامات اروپایی نمی دهد! «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اخیراً مقامات ارشد اروپایی مانند «ژآن کلود یونکر» و «مارتین شولتز» را هدف حملات صریح لفظی خود قرار داده و آنها را متهم به پوچ گرایی کرده است.

صورت مسئله این است که مجارستان سیاست پذیرش اجباری پناهجویان را غیر قابل قبول دانسته و تاکید کرده است که در این معادله، تابع نظرات اروپای واحد نخواهد بود. بر این اساس، نخست وزیر مجارستان از برگزاری همه پرسی عمومی در کشورش در خصوص پذیرش پناهجویان خبر داده است.

منابع خبری و تحلیلی متفق القول هستند که نتیجه این همه پرسی به سود اروپای واحد و طرفداران اعمال سیاستهای فعلی در قبال بحران پناهجویان(مخصوصاً آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان) نخواهد بود.

این روزها ویکتور اوربان به تنهایی در مقابل اتحادیه اروپا ایستاده است. در حالی که پس از برگزاری همه پرسی «برگزیت» که منجر به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شد، هم اکنون همه پرسی سهمگین دیگری علیه اتحادیه اروپا در جریان است.

مجارستان از جمله کشورهایی است که همواره از سوی دیگر اعضای اتحادیه اروپا نسبت به تک روی و حتی دیکتاتوری در اروپا متهم شده است. کار به جایی رسیده است که برخی از مقامات اروپایی خواستار خروج مجارستان از اتحادیه اروپا شده اند. 

«جین آزلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ از جمله مقاماتی است که نتوانسته است خشم خود را از ویکتور اوربان و کشور مجارستان پنهان کند.

وی بوداپست را نسبت به نقض گسترده ارزشهای اساسی اتحادیه اروپا متهم کرده است. فراتر از وارد کردن این اتهام، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ خواستار خروج موقت یا دائمی مجارستان از اتحادیه اروپا شده است.

آنچه مسلم است اینکه در آینده ای نزدیک چالش بر سر مجارستان در میان اعضای اتحادیه اروپا بالا خواهد گرفت. نکته بسیار مهم اینکه خروج مجارستان از اتحادیه اروپا و تعلیق عضویت آن در این مجموعه، نیاز به اتفاق آرای اعضای اتحادیه اروپا دارد. همین مسئله کار را برای مخالفان ویکتور اوربان و دولت مجارستان در اروپای واحد سخت و دشوار ساخته است. 

علاوه بر لوکزامبورگ، کشور اتریش نیز صراحتاً سیاستهای مجارستان در قبال بحران پناهجویان را غیر قابل قبول دانسته و تهدید کرده است که از این کشور به دادگاه اروپایی شکایت خواهد کرد.

با این حال به نظر می رسد ویکتور اوربان کمتر تسلیم چنین فشارها و تهدیداتی می شود. اوربان هم اکنون اصلی ترین دغدغه خود را بر روی برگزاری همه پرسی عمومی در مجارستان در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پناهجویان قرار داده است. بدون شک، اوربان با پیروزی در این همه پرسی بیش از پیش در مقابل اروپای واحد قدرت مانور پیدا خواهد کرد.

در مقابل، سران اتحادیه اروپا نیز در صورت برگزاری این همه پرسی و رای مثبت احتمالی شهروندان مجار در مخالفت با سیاستهای پذیرش پناهجویان، اقدامات تنبیهی تازه ای را علیه مجارستان اتخاذ خواهد کرد. این پروسه می تواند به خروج مجارستان از اتحادیه اروپا بینجامد. از این رو معمای بوداپست برای سران اروپایی روز به روز سخت تر و پیچیده تر می شود. 

ویکتور اوربان در اواخر آگوست تاسیس یک حصار دوم برای تامین امنیت مرزهای کشورش با صربستان را اعلام کرد.

موضوع نحوه مقابله اروپای واحد با مجارستان، احتمالا در نشست سران اتحادیه اروپا که در روز جمعه این هفته و در اسلواکی برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار می گیرد.

در این میان، اتریش به عنوان کشور هم مرز مجارستان، تلاش بیشتری برای اعمال فشار جمعی بر بوداپست صورت خواهد داد. در هر حال باید در انتظار نتیجه تقابل اتحادیه اروپا و مجارستان با یکدیگر بر سر بحران پناهجویان ماند. تقابلی که به نظر می رسد بازنده اصلی آن اروپای واحد خواهد بود.

کد خبر 3768222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha