۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶

رئیس امور آب شهرستان نهاوند:

۵۰ درصد منابع آب استان همدان در دشت نهاوند قرار دارد

۵۰ درصد منابع آب استان همدان در دشت نهاوند قرار دارد

نهاوند- رئیس امور آب شهرستان نهاوند بابیان اینکه کل منابع تجدید پذیر حوزه آبخیز شهرستان نهاوند ۴۹۰ میلیون مترمکعب است، گفت: ۵۰ درصد منابع آب استان همدان در دشت نهاوند قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش کولیوند ظهر سه‌شنبه در جلسه ستاد حفاظت از منابع آب شهرستان نهاوند گفت: در سال آبی ۹۵-۹۴ که روزهای پایانی آن را طی می‌کنیم بارندگی در دو ایستگاه وراینه و وسج به ترتیب ۸۱۱ و۶۰۱ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار بلندمدت گذشته ۵۰ درصد بیشتر بوده است.

وی در ادامه بابیان اینکه سهمیه برداشت ما از کل منابع آب موجود در شهرستان نهاوند ۴۹۰ میلیون مترمکعب است، گفت: متأسفانه میزان برداشت از منابع آبی نهاوند ۵۱۰ میلیون مترمکعب است.

رئیس امور آب شهرستان نهاوند بابیان اینکه امور آب شهرستان دو سال است که به‌صورت جدی در خصوص کاهش مصرف آب و انسداد چاه‌های غیرمجاز واردشده است، گفت: متأسفانه سطح آب‌های زیرزمینی در نهاوند از مهرماه ۱۳۷۵ تا مهرماه سال گذشته ۱۳.۷ متر افت سطح داشته که برابر برنامه چشم‌انداز بیست ساله در پایان این برنامه باید جبران شود.

کولیوند با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از منابع آب سطحی استان همدان در شهرستان نهاوند قرار دارد، گفت: خوشبختانه اقدامات مؤثر برای کاهش مصرف آب توسط جهاد کشاورزی به منظور کشت گونه‌های کم آب بر در شهرستان انجام‌شده است.

وی تعداد چاه‌های دارای مجوز شهرستان نهاوند را یک هزار و ۱۰۰ حلقه عنوان کرد و گفت: با مساعدت اداره برق شهرستان و همچنین ورود کشاورزان در این حوزه ۲۰۷ چاه در شهرستان نهاوند دارای کنتور هوشمند شدند.

رئیس امور آب نهاوند بابیان اینکه ۱۴۴ حلقه چاه برای مصارف کشاورزی شارژ شده‌اند، گفت: ۲۱۶ حلقه دیگر در مرحله عقد قرارداد و نصب کنتور هوشمند هستند.

کولیوند با اشاره به انسداد ۱۰ حلقه چاه کشاورزی دارای پروانه در شهرستان نهاوند که بنا به مصوبه مجلس و ابلاغ وزارت نیرو مسدود و پلمب شده‌اند گفت: یکی از دستور کارهای مهم این جلسه تعیین تکلیف این چاه‌ها است که دارای پروانه بهره‌برداری بوده ولی متأسفانه مشمول این قانون شده‌اند.

کد خبر 3768360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha