۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۳۹

مهر گزارش می‌دهد؛

باور اهالی سیستان درباره یک میراث/ مزار «ملک سیاه» اینجاست؟

باور اهالی سیستان درباره یک میراث/ مزار «ملک سیاه» اینجاست؟

مردم سیستان و بلوچستان معتقدند قدیمی‌ترین نمازخانه و واحدرفاهی بین راهی در جاده زاهدان به زابل قرار گرفته که به یاد فردی به نام ملک سیاه ساخته شده است؛ این باور چقدر مستند است؟

به گزارش خبرنگار مهر، در مسیر زاهدان به زابل در جایی که به دلیل فراوانی تابلوها، تصور می‌شود مقصد خراسان جنوبی است، تپه سنگی در حاشیه سمت چپ جاده قرار دارد که محلی‌ها به آن «قبر ملک سیاه» می‌گویند.

آنها بر این باورند که ملک سیاه یکی از پیران منطقه سیستان و بلوچستان بوده که سال‌ها پیش در این محدوده زندگی می‌کرده و او را به واسطه ایجاد یک استراحتگاه برای ساربان‌ها می‌شناسند.

ملک سیاه برای ساربان‌ها و رهگذران دیگر در فاصله ۲۵ کیلومتری از زاهدان به سمت خراسان جنوبی نمازخانه و استراحتگاه ساخت و حتی برای مردم روستایی که در نزدیکی آن قرار داشت، از راه کوهستانی، یک مسیر آب رو درست کرد بنابراین یکی از قدیمی‌ترین و یا شاید اولین استراحتگاه‌های بین راهی را برای مردم در این محدوده ایجاد کرد.

به همین دلیل و کار خیر، ملک سیاه برای مردم سیستان و بلوچستان قابل احترام است و هر از گاهی رهگذران بر سر مزار او فاتحه‌ای می‌خوانند.

در دور دست‌ها زیر تپه‌های خاکی حفره‌هایی وجود دارد که مردم می‌گویند باقی مانده‌های استراحتگاه است به گفته کسانی که سر قبر ملک سیاه حاضر می‌شوند؛ ملک سیاه در محدوده استراحتگاهی که ساخته بود، دفن شده است اما اکنون از آن استراحتگاه چیزی نمانده جز محدوده سنگی قبر خودش و البته تلی از خاک در اطراف. چون سال‌ها پیش به جای سنگ قبر از سنگ‌های رنگی متفاوت کوه‌های سیستان برایش مقبره‌ای ایجاد کرده‌اند.

یک تپه کوچک سنگی؛ تشکیل شده از سنگ‌های کوچک رنگی مدفن اوست که با همان سنگ‌ها دورش را احاطه کرده‌اند و هنوز هم به نمازخانه ملک سیاه مشهور است. اما آنها برای گفته هایشان سندی ندارند.

در این باره،  مشتاق گوهری مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه چنین صحبت‌هایی سندیت تاریخی ندارند به خبرنگار مهر می‌گوید: بیشتر افراد آن منطقه را به نام ملک سیاه کوه می‌شناسند چون کوه‌های آن اطراف هم به این نام است. در زمان‌های گذشته املاک و زمین‌ها را به اسم آدم‌ها می‌شناختند و از همان زمان این نام‌ها باقی مانده است اما لزوما این اسم گذاری‌ها به معنی مالکیت آن افراد بر آن زمین‌ها نبوده است.

وی ادامه داد: در آن محدوده مکان سنگ چین شده‌ای وجود دارد که در زمان‌های قدیم برای حضور افراد ساخته شده است. اما کسی نمی‌داند چه زمانی.  نماز سر وقت برای بلوچ‌ها اهمیت زیادی دارد از گذشته نیز بر این باور بوده‌اند که هر زمان وقت نماز شد، همان جا نمازشان را بخوانند به همین دلیل مکان‌هایی را ایجاد کرده و دور تا دورش را سنگ چین می‌کردند تا در این قطعه از زمین پاک بتوانند نماز بخوانند.

مدیرکل میراث سیستان و بلوچستان افزود: اکنون نیز در استان از این نوع مکان‌ها زیاد می‌بینید.  اما من هیچ وقت سندی پیدا نکردم که درباره وجود قبر، ملک سیاه، یا هر آنچه که مردم درباره آن مکان نزدیک به زاهدان قدیم می‌گویند مطلبی نوشته شده باشد.

کد خبر 3769611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha