۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۴

مدیرکل محیط‌زیست خراسان جنوبی:

اعتبارات غارهای خراسان جنوبی محدود است/غار «جهنم» در معرض نابودی

اعتبارات غارهای خراسان جنوبی محدود است/غار «جهنم» در معرض نابودی

بیرجند- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی گفت: اعتبارات غارهای خراسان جنوبی محدود بوده و نیازمند توجه دستگاه‌های متولی است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز آرامنش پیش از ظهر یکشنبه در کارگروه غارشناسی خراسان جنوبی، اظهار کرد: حفاظت و بهره‌وری از غارها در چهارم خردادماه سال جاری به تصویب کارگروه غارشناسی ایران رسیده است.

وی با بیان اینکه با توجه به این دستورالعمل، غارها به لحاظ میزان ارزش تاریخی، امکان بهره مندی  و ارزش طبیعی درجه بندی می‌شوند، گفت: در این راستا غارها را به چهار دسته دسترسی ممنوع، دسترسی محدود، گردشگر پذیر و دسترسی آزاد درجه‌بندی می‌کنند.

آرامنش با اشاره به غارهای موجود در خراسان جنوبی، افزود: برای رده‌بندی این غارها مطابق دستورالعمل تصویب‌شده، نیازمند تأمین اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دستورالعمل حفاظت از غارها در خراسان جنوبی در حال اجرا است، گفت: همه دستگاه‌های متولی باید در این راستا همکاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی غار «بتون» را یکی از غارهای مهم استان در شهرستان سرایان دانست و گفت: این غار ظرفیت‌های بالایی در جذب گردشگر دارد.

وی با بیان اینکه غار بتون باید در کارگروه ویژه‌ای در سرایان موردبررسی قرار گیرد، افزود: باید در این کارگروه مخاطرات احتمالی غار بتون نیز کارشناسی و رفع شود.

آرامنش با اشاره به ثبت غار بتون در فهرست آثار ملی، بیان کرد: در سال جاری اعتباری از محل تملک و دارایی شهرستان سرایان به این غار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به وجود «غار جهنم» در شهرستان طبس، بیان کرد: دهانه این غار بر اثر اکتشافات معدنی تخریب شده است.

آرامنش ادامه داد: سرمایه‌گذار با تخطی از حریم قانونی، دهانه غار را از بین برده و باید دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه برخورد کنند.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان جنوبی با اشاره به ویژگی‌های ظاهری غار جهنم، بیان کرد: این غار دارای شش چاله بوده که هر کدام نیز ۲۵ تا ۴۵ متر طول دارند.

کد خبر 3772567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha