۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۹

مردم در انتظار تیر خلاص مسئولان

مردم از ترس گرازها خانه‌نشین شدند/حمله حیوانات به روستاهای رابر

مردم از ترس گرازها خانه‌نشین شدند/حمله حیوانات به روستاهای رابر

کرمان–این روزها روستائیان رابر از ترس حمله وسیع گرازهای وحشی به مزارع جرات خارج شدن از خانه‌ها برای رسیدگی به مزارع را ندارد و این حیوانات نیز خسارت ۴۰ درصدی به کشاورزان وارد کرده‌اند.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها- اسما محمودی: افزایش تعارض بین انسان و حیوان در روستاها و عرصه‌های طبیعی استان کرمان این روزها بیش از گذشته شده است، کارشناسان دلیل این پدیده را خشک‌سالی، کمبود شکار و غذا برای حیوانات و تعرض انسان به محیط‌زیست حیوانات می‌دانند در کرمان طی ماه‌های اخیر بارها گزارش‌هایی از حمله گرگ، حیوانات ناشناس و این بار گراز دریافت شده است.

حتی طبق اعلام آتش‌نشانی کرمان در همین مدت بیشترین حجم عملیات آتش‌نشانی در شهرهای مختلف کرمان درزمینهٔ زنده گیری حیوانات وحشی بوده است.

این روزها ساکنان بخش مرکزی رابر و هنزاء که یکی از خوش آب و هواترین مناطق روستایی کرمان است شاهد هجوم گسترده هزاران  گراز وحشی است

این روزها اما ساکنان بخش مرکزی رابر و هنزاء که یکی از خوش آب و هواترین مناطق روستایی کرمان است شاهد هجوم گسترده هزاران گراز وحشی است.

جمعیت گرازها آن‌قدر زیاد شده‌اند که به‌صورت گله‌ای به روستاها، مزارع و باغ‌ها حمله می‌کنند و خسارت‌های فراوانی را به بار آورده‌اند.

بیشترین حملات و خسارت‌های نیز در روستاهای ده فیروز، اسکر، هنزاء، تذرج، دیوران، خشکرود، زارچستان، کلوئیه و هلیل رود صورت گرفته است.

حضور گرازها به‌گونه‌ای شده است که با تاریک شدن هوا این حیوانات حتی در معابر روستایی نیز حضور می‌یابند و مردم از هراس صدمه دیدن در برخورد با این حیوانات مجبورند دسته‌جمعی از منازل خارج شوند طبق گفته مردم محلی در روزها اخیر خروج از روستاها حتی در طول روز نیز خطرآفرین شده است.

از ترس جانمان از خانه خارج نمی شویم

محمد شهابی، یکی از روستاییان هنزاء در گفتگو با مهر ضمن گلایه از مسئولان به دلیل سکوتشان در مقابل این مشکل عجیب مردم روستاهای رابر افزود: نباید حتماً فردی براثر حمله این حیوانات کشته شود یا صدمه ببیند تا مسئولان مجبور شوند عکس‌العمل نشان دهند.

وی گفت: چند سال قبل براثر حمله همین حیوانات پای یکی از روستاییان قطع شد، تکرار چنین حوادثی هزینه‌های زیادی را برای مردم در پی دارد و مسئولان باید هر چه زودتر فکری به حال این اوضاع کنند.

وی افزود: مراتع اطراف روستاها از بین رفته‌اند و این حیوانات برای تهیه غذا، میوه‌ها و محصولات کشاورزی را می‌خورند، در روستا تقریباً باغی نمانده که میوه داشته باشد چون گرازها در دسته‌های متعدد و چند صدتایی به‌یک‌باره حمله می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.

به دلیل وزن بالای حیوان و سرعت زیادش در زمان حرکت و ناتوانایی حیوان در حرکت گردن در صورت برخورد با انسان صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند به همین دلیل به‌شدت با عدم احساس امنیت مواجه هستیموی به دندان‌های بسیار تیز این حیوان اشاره کرد و گفت: به دلیل وزن بالای حیوان و سرعت زیادش در زمان حرکت و ناتوانایی حیوان در حرکت گردن در صورت برخورد با انسان صدمات جبران‌ناپذیری می‌زند به همین دلیل به‌شدت با عدم احساس امنیت مواجه هستیم.

زهرا شمس‌الدینی، زن عشایر نشینی که عشیره‌اش از ترس گرازها چادرهای خودش را جمع کرده و به روستا پناه آورده‌اند به مهر می‌گوید: زندگی ما مختل شده از ترس این حیوانات چرای دام‌ها متوقف‌شده و خسارت‌های زیادی به مردم واردشده است در روستا مردم حتی جرات آبیاری مزارع را ندارند به همین دلیل میزان باردهی مزارع گندم و جو و سایر محصولات به‌شدت کاهش‌یافته است.

وی افزود: بسیاری از شاخ و برگ درختان در باغ‌ها شکسته و گرازهای پوست درختان را برای تغذیه خورده‌اند و باغ‌های چندین ساله را خشک‌شده‌اند.

محمد سلاجقه دیگر روستایی دهستان هنزا می‌گوید: بیشترین خطر، جان کودکان را تهدید می‌کند چون گرازها بسیار بزرگ جثه هستند و به‌سادگی می‌توانند جان یک کودک را بگیرند، درگذشته مجوز شکار به میرشکاران داده می‌شد و درنتیجه تعادل جمعیتی در منطقه ایجاد می‌شد اما مجوز شکار برداشته‌شده است و اگر کشاورزان هم اقدام به تله گذاری بکنند باید جریمه بپردازند.

وی افزود: در مقابل چشمان ما دسترنج و سرمایه‌های کشاورزان به باد می‌رود و خانه‌نشین شده‌ایم.

شکار حیوانات ممنوع است

رئیس محیط‌زیست رابر هم در گفتگو با مهر اظهار داشت: طبق قانون شکار این حیوان شامل جریمه می‌شود و به همین دلیل از روستاییان می‌خواهیم به‌هیچ‌عنوان اقدام به شکار حیوانات نکنند اما در مقابل شاهد خسارت‌های سنگین به کشاورزان هستیم.

اسحاق منظری با اشاره به رعب و وحشتی که در جامعه روستایی رابر ایجادشده است از مردم خواست با توجه به مخاطرات گرازها در حال حاضر تدابیر ایمنی را رعایت کنند.

وی گفت: برای رفع نگرانی‌های کشاورزان و جلوگیری از خسارت‌ها راهکارهایی ارائه‌شده است که امیدواریم با همکاری مسئولان اجرا شود.

خسارت ۴۵ درصدی به باغ و مزارع روستاییان

وی به خسارت ۴۵ درصدی به مزارع و باغ‌های مردم اشاره کرد و افزود: راهکار ما شکار کنترل‌شده این حیوانات است که در همین راستا درخواست موردنظر را به مسئولان محیط‌زیست استان ارائه کرده‌ایم و امیدواریم این مجوز صادر شود.

وی گفت: برای حل مشکلات و نگرانی‌های مردم باید مجوز شکار به‌سرعت صادر شود و مسئولان باید همکاری لازم را در این خصوص انجام دهند.

وی خواستار توجه مردم به توصیه‌ها شد و افزود: شکار بخشی از راهکار است اما رعایت تدابیر ایمنی برای جلوگیری از صدمه به انسان‌ها، ایجاد صدا در مزارع و روشن کردن آتش ازجمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از حضور این حیوانات است.

شکار آخرین راهکار برای مقابله با گرازها است و دستورالعمل‌های دیگری نیز وجود دارد که شهرستان ابلاغ‌شده است و از مردم می‌خواهیم این دستورالعمل‌ها را برای جلوگیری از حضور این حیوانات رعایت کنندمنظری گفت: مهم‌ترین دلیل حضور این حیوانات در طبیعت به هم خوردن چرخه طبیعی و ازدیاد این حیوانات از یک‌سو و از سوی دیگر تخریب مراتع به دلیل خشک‌سالی است.

در حالی درخواست صدور مجوز شکار برای دو نفر از میرشکاران رابر پس از چندین روز بی‌جواب مانده است که خسارات قابل‌توجه به کشاورزان واردشده و به دلیل قرار گرفتن گراز در لیست حیوانات محافظت‌شده در صورت شکار غیرمجاز گرازها، فرد شکارچی باید خسارت میلیونی را پرداخت کند و درنهایت کشاورزان چاره‌ای جز به نظاره نشستن مزارع در حال تخریب ندارند.

صدور مجوز شکار دو میرشکار رابر برای مقابله با گرازها

مجتبی نیک طبع، معاون محیط‌زیست استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: پرونده مشکلات حضور گرازها در روستاهای رابر موردبررسی قرارگرفته و برای پیگیری صدور مجوز درخواست‌های لازم به سازمان محیط‌زیست اعلام‌شده و در صورت موافقت اداره مرکزی مجوز صادر می‌شود.

وی افزود: اما شکار آخرین راهکار برای مقابله با گرازها است و دستورالعمل‌های دیگری نیز وجود دارد که شهرستان ابلاغ‌شده است و از مردم می‌خواهیم این دستورالعمل‌ها را برای جلوگیری از حضور این حیوانات رعایت کنند.

نیک طبع ادامه داد: در صورت صدور مجوز شکار شرایط لازم به شهرستان اعلام می‌شود.

 سیر اجرای راه‌حل‌های مسئولان در حالی زمان‌بر شده است که حیوانات مهاجم هرروز خسارات بیشتری به کشاورزان وارد می‌کنند و گاه ثمره زندگی چندساله یک کشاورز که یک باغ است به‌سادگی براثر حمله حیوانات از بین می‌رود.

کد خبر 3773060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha