۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۴:۴۵

پذیرایی ازگربه‌های اکباتان بامرگ موش/قانون حمایت ازحیوانات چه شد؟

پذیرایی ازگربه‌های اکباتان بامرگ موش/قانون حمایت ازحیوانات چه شد؟

مدیریت یک بلوک شهرک اکباتان با سم‌گذاری موجب مرگ چندین گربه شده و خشم حامیان حیوانات رابرانگیخته است. این فعالان می‌پرسند سرانجام قانون پیشنهادی سازمان محیط زیست برای حمایت از حیوانات چه شد؟

فعالان حقوق حیوانات در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند مدیریت یکی از بلوک‌های ساختمانی در شهرک اکباتان با سم‌گذاری (مرگ موش) منجر به مسمومیت دست کم ۳۰ و کشته شدن ۱۰ گربه شده است. مدیر این بلوک اعلام کرده که برای از بین بردن موش‌ها سم‌گذاری کرده بوده اما فعالان حقوق حیوانات این ادعا را دروغین می‌دانند.

سارا امینی مدیرعامل دیدبان حقوق حیوانات ایران در این باره به خبرنگار مهر گفت: مدیریت یکی از بلوک‌ها در شهرک اکباتان تشخیص داده که باید محوطه سم‌گذاری بشود. البته ادعا می‌کنند که این سم را برای موش‌ها گذاشته بودند در صورتی که سم را در گوشت و در فضای باز گذاشته بودند که کاملا مشخص است هدف گربه بوده است وگرنه سم موش را در فضای باز نمی‌گذارند و اصلا مگر برای کشتن موش در گوشت سم می‌گذارند؟

امینی اضافه کرد: مجموعا دست کم ۳۰ گربه مسموم شده‌اند که حامیان حیوانات آن‌ها را به دکتر و دامپزشکی بردند اما ۱۰ گربه مرده‌اند و بقیه مداوا شده‌اند.

بر اساس گزارش کلینیک دامپزشکی علت مرگ گربه‌ها مسمومیت با مواد ضد انعقاد خون مثل وارفارین (مرگ موش) اعلام شده است.

در این گزارش آمده است علت مرگ پس از کالبدشکافی خونریزی داخلی و همچنین خونریزی از داخل دهان و متعاقب آن شوک تشخیص داده شده و گربه‌های تلف شده احتمالا بر اثر مسمومیت با مواد ضد انعقاد خون مثل وارفارین (مرگ موش) کشته شده‌اند.

مدیرعامل دیدبان حقوق حیوانات اعلام کرد که حامیان حیوانات پس از این اتفاق به کلانتری منطقه مراجعه کرده و اتفاق را گزارش کرده و شکایتی تنظیم کرده‌اند اما از فرایند حقوقی متعاقب آن هنوز تصویر روشنی موجود نیست.

پیش از این نیز حامیان حیوانات از کشتن گربه‌ها به شکل فجیعی در بلوک دیگری از شهرک اکباتان خبر داده بودند. این اتفاقات موجی از اعتراض فعالان حقوق حیوانات و برخی هنرمندان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

یک کارشناس حقوق محیط زیست در این باره گفت: حیوان‌آزاری‌هایی که این روزها گزارش می‌شود، محصول بی‌قانونی است و نبود قانون کارآمد و دارای ضمانت اجرایی، زمینه بروز چنین اقدامات وحشیانه‌ای را فراهم کرده است.

گلایل بلورچی با یادآوری برخی فجایع خشونت‌آمیز علیه حیوانات در سال‌های اخیر از جمله قتل الاغی با ضربه‌های پتک سنگین، سلاخی وحشیانه و شکنجه‌گونِ یک خرس و توله‌های سه ماهه آن، قتل سگ‌ها با تزریق اسید و اذیت و آزار یک سگ در استان گلستان، توسط یک شخص روان پریش اعلام کرد: تمامی وقایعی که این روزها در رسانه‌ها گزارش می‌شود، محصول بی‌قانونی است و عدم وجود قانون کارآمد و دارای ضمانت اجرایی جدی، زمینه بروز چنین اقدامات وحشیانه‌ای را فراهم کرده است و بنابراین رفع خلاءهای قانونی موجود بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس ارشد حقوق محیط زیست با تاکید بر منع کشتار حیوانات اهلی بی‌سرپرست و رها تصریح کرد: عناوینی همچون ساماندهی حیوانات ولگرد، جلوگیری از زاد و ولد، طرح کنترل بیماری‌ها و از این قبیل، جواز کشتار حیوانات را صادر نمی‌کند. راه حل های منطقی، علمی و اصولی هم وجود دارد که قطعا کشتار جزء این راه حل ها نیست.

مسئولان سازمان محیط زیست طی ماه‌های گذشته چندین بار از تصویب قانون حمایت از حیوانات ولگرد و بی سرپرست «به زودی» خبر می‌دهند. به گفته این مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است این قانون را به تصویب برساند تا نحوه رفتار با حیوانات شهری ساماندهی شود و ماده واحده قانونی را به منظور سامان دادن وضعیت این حیوانات و جلوگیری از آزار و اذیت آن ها، تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

اکنون باید دید اعتراضات هنرمندان و فعالان حقوق حیوانات منجر به تسریع در تصویب این ماده واحده قانونی و برداشتن گامی در راستای رفع این خلأ قانونی خواهد شد یا خیر؟

کد خبر 3774388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی رضا مهرپویان IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      24 10
      من خودم از کشتار گربه ها حمایت می کنم تاز ه کسانی که برای گربه ها سم میگذارند. کار درستی انجام می دهند.تازه من خودم 4 تا گربه را از بلای پشت بام پرت کردم. وانها هم مردن و من خوشحال شدم. و 5 گربه را سوزاندم. و 3 تا بچ گربه را به سطل اشغال انداختم ومردند وبک بجه گربه ی دیگر را ان قدر زدم که مرد.
    • علی رضا مهرپویان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      22 11
      من می خواه یک عالمه غذا بخرم و مسموم کنم و کل گربه های اکباتان را مسموم کنم.تازه من آنه یی را که از گربه ها حمایت میکنن را میکشم.تا کسی دیگر به گربه ها یعنی پست ترین موجودات روی زمین کمک نکنند.
    • اربابان IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      16 6
      به نظر من اگر حیوانات ول خیابانی را میخواهند نگه دارند ، مردم لطف کنند هزینه های نگه داری این حیوانات را برعهده بگیرند . گربه درخیابانها بدلیل غذا و خیلی چیزهای دیگه شب و نصف شب باهم دعوا میکنند و موجب مزاحمت صوتی بوجود میاورند .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 2
      اینا از اول مغرشون کار نمیکرده
    • رامین IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      21 5
      ما به خاطر گربه های مزاحم داریم خونمون میفروشیم . با غذا دادن به گربه ها فقط باعث زاد و ولد بی حساب اونها میشید و نظم طبیعی چرخه طبیعت بهم میزنید. این گربه ها برای خونه های ویلایی به شدت آزار دهنده هستند چون سقف خونه های ویلایی کوتاه و گربه اون سقف به شدت کثیف و آلوده میکنن.
    • حیدر صالح IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      13 3
      سالانه کلی کودک از گرسنگی و سوء تغذیه تلف میشن که با ماه اندک تومان غذا انها تامین میشه ! چرا صدای از کسی درنمیاد؟
      • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
        2 3
        چون اون عده! با سرشون راه میرن و دنیا رو می ببینه! افراد وارنه! که مرگ انسان ها براشون اهمیت نداره! نه میزارن خیری به دیگران برسه، هیچ،! بلکه کاری میکن، که مردم اذیت و ازار ببین! خوب چرا گاو و گوسفند نمیزارن بیارن تویه خونه یا کوچه؟! کلی هم شیر تازه و .. میده! گربه چ سود به مردم میرسونه؟!
    • FR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      23 7
      سلام. تمام گربه های خیابانی باید ازبین بروند زیرا باعث مزاحمت و سلب آسایش هستند. هرکس به گربه علاقه داره داخل منزل خودش نگهداری کنه.
    • محمد IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      18 5
      گربه ها کثیف هستند و باید کشته شوند
    • آنتی گربه IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      14 5
      لعنت به هر چی گربه هر جا گربه ببینم میکشم
    • روزگار نامرد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      8 5
      دیروز یه لحظه در اتاقمون باز بود یه گربه اومد تو اتاق و بچه خرگوشما گرفت تا روی پشت بوم هم دنبالش گذاشتم اما فایده نداشت بخداوندی خدا که هرچی گربه بیاد خونمون جوری میزنم که مغذش از دهنش بریزه بیرون انتقام خون بچه خرگوشما می گیرم
    • yaser IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      9 5
      این فعالان حقوق حیوانات کجان که ببینن دختر من تکلمش رو بخاطر حمله سگای ولگرد از دست داده، یه مشت نفهم میان به این حیوونا غذا میدن و با افتخار فیلم میگیرن و پخش میکنن، د نافهما کشورای خارجی جریمه داره اینکار
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      10 10
      گربه ها سگ ها فرشته های روی زمین هستن و نفرینشون در حق کسایی که اونا رو ازار دادن میگیره اونام مثل ما اومدن روی زمین ا زندگی کنن ما نباید حق زندگی رو از اونا بگیریم اونا از عمد به هیچ کس آسیب نمیزنن هر کاری هم که میکنن بخاطر طبیعتشونه
      • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
        3 3
        یعنی بخاطره طبیعتشون، که طرف میره برای گربه ها تویه کوچه غذا میزاره؟! صبح تا شب صدا ازار دهنده تولید میکند! انگار یکی مرده! می پر تویه حیاط زن بچه ها مردم رو می ترسون! دستشویی و ادارا میکن؟! چطوری که برای مردم یمن یا افریقا یا .. اینقدر نگران نیستید و اونا رو با لفظ فرشته یاد نمی کنید؟!
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      2 2
      الاغ،شتر و خروس و مرغ .. این نوع حیوانات با گربه،سگ،موش خیلی تفاوت دارن.فعال محیط زیست،احتمالا زورگیرها جدید هستن! که میخوان مردم رو مجبور کنن،که این گربه دائم بیان تویه خونشون و نجاست تولید کنند! کشتن گربه و سگ کار درستی نیست(مگر اینکه اجبار در کار بشه، زندگی انسان رو بهم بریزه)
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      1 1
      انکس که گربه ها را با سم کشته خود روزی با سم خواهد مرد چوب خدا صدا ندارد
    • محمود IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      0 1
      اشخاصی که به این صورت حیوان بی گناه را می کشند بدانید هیچوقت به انسانی هم رحم نمیکنند اگر خدایی باشد که حتما هست در این دنیا همان بلا حتما سر خودش یا اطرایفایان ایشالا بیاید
    • پسر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
      0 0
      منم مجبور شدم به خاطر مزاحمت گربه های لعنتی دنبال جا بگردم و خونمو عوض کنم. لعنت به همسایمون که گربه ها رو تو ساختمون جمع کرده. کل ساختمون شده پر از ادرار و مدفوع گربه. البته صحبت کردم همه اینا رو یه نفر جمع کنه بدم حامیان گربه ها نوش جان کنن.