۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲

فرانس پرس گزارش داد؛

کاهش بهای نفت و تداوم کسری بودجه کشورهای عربی خلیج‌فارس

کاهش بهای نفت و تداوم کسری بودجه کشورهای عربی خلیج‌فارس

ادامه فروش نفت خام به بهای پائین در بازارهای جهانی و نیاز کشورهای عربی به درآمدهای نفتی موجب شده تا کسری بودجه در این کشورها ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج یک گزارش حاکی از آن است که میزان کسری بودجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خاطر کاهش درآمدهای نفتی، احتمالاً در سال جاری به اوج خود می‌رسد.

موسسه تحقیقاتی کامکو در گزارشی اعلام کرد: مجموع کسری بودجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و بحرین) در ۲۰۱۶ احتمالاً به رقم ۱۵۳ میلیارد دلار برسد.

در گزارش این موسسه کویتی آمده است مجموع کسری بودجه این کشورها در سال گذشته میلادی ۱۱۹ میلیارد دلار بود.

براساس این گزارش، ۵۵ درصد از مبلغ کسری بودجه امسال مربوط به عربستان سعودی با رقمی معادل بیش از ۸۴ میلیارد دلار است. این کشور در سال گذشته میلادی نیز ۹۸ میلیارد دلار کسری بودجه داشت.

این موسسه کویتی احتمال داده که کسری بودجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده کمتر شود. با وجود این، کامکو پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه این کشورها تا سال ۲۰۲۱ به طور میانگین سالی ۱۰۰ میلیارد دلار باشد.

در این گزارش آمده است مجموع درآمدهای نفتی این شش کشور که در ۲۰۱۳ میلادی ۷۳۵ میلیارد دلار بود در سال گذشته میلادی به ۴۴۳ میلیارد دلار رسید. و در صورت ادامه روند فعلی درآمدهای نفتی این کشورها در ۲۰۱۶ کاهش یابد و به رقم ۳۶۵ میلیارد دلار برسد.

این موسسه تحقیقاتی با اشاره به اینکه مخارج عمومی دولت‌های این شش کشور از ۶۱۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۴ به ۵۶۳ میلیارد دلار در ۲۰۱۵ رسیده است، افزود این رقم احتمالا در سال جاری به ۵۱۹ میلیارد برسد.

این درحالی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای فرار از این وضعیت، تدابیری ریاضتی، از جمله کاهش یارانه‌های انرژی، مواد سوختی و دیگر خدمات را وضع کرده‌اند تا بدین شکل درآمدهای غیرنفتی را افزایش داده و از مخارج خود بکاهند.

کد خبر 3775050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha