۲ مهر ۱۳۹۵، ۹:۴۱

تلاش برای برندسازی یک محصول؛

امیدها در جشنواره «بادام زمینی» آستانه اشرفیه جوانه زد

امیدها در جشنواره «بادام زمینی» آستانه اشرفیه جوانه زد

آستانه اشرفیه- جشنواره بادام زمینی آستانه اشرفیه در حالی برگزار شد که تلاش برای معرفی این محصول استراتژیک به نام شهرستان، با وعده های امیدبخش مسئولان همراه بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: بادام زمینی در کنار برنج، یکی از دو محصول پربازده و مهم شهرستان آستانه اشرفیه است که سالانه از دو هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت این محصول در شهرستان، بیش از ۱۰ هزار تن بادام زمینی برداشت می شود.

این دانه روغنی که به عنوان آجیل و منبع غنی روغن مورد استفاده قرار می گیرد، محصول استراتژیک شهرستان آستانه اشرفیه بوده و به دلیل وسعت زمین های زیر کشت – دو هزار و ۵۰۰ هکتار از کل سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در کشور- این شهرستان را به قطب تولید بادام زمینی در کشور تبدیل کرده است.

به همین دلیل طی سال های گذشته تلاش های زیادی برای تجاری سازی این محصول در گیلان صورت گرفته تا محصول با کیفیت بادام زمینی به نام آستانه اشرفیه شناسانده شود.

در همین راستا روستای دهسر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه که یکی از مهمترین مناطق تولید بادام زمینی در این شهرستان است، غروب پنج شنبه میزبان برگزاری پنجمین جشنواره «بادام زمینی» با هدف معرفی محصول با کیفیت، مراحل کاشت، داشت و برداشت و آشنائی با نحوه فرآوری سنتی و صنعتی این محصول مهم بود.

تلاش برای حفظ هویت فرهنگی و بومی

در این مراسم که با حضور پرشور مردم روستاها و شهرهای اطراف و مسئولان شهرستانی و استانی همراه بود، استاندار گیلان برگزاری جشنواره هایی نظیر جشنواره بادام زمینی را تلاشی برای معرفی و نمایش فعالیت مردمان منطقه برای تولید یک محصول عنوان کرد.

محمدعلی نجفی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های موضوعی راهی مناسب برای ایجاد نشاط در جامعه است، تأکید کرد: آنچه که بیش از هرچیز باید مورد توجه قرار گیرد، حفظ هویت فرهنگی و بومی منطقه است.

وی همچنین با تأکید بر جلوگیری از واردات محصولات استراتژیک همچون بادام و برنج به کشور در زمان برداشت این محصولات، گفت: خوشبختانه دولت طی سه سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه جلوگیری از واردات محصولات استراتژیک انجام داده است.

نماینده عالی دولت در گیلان در ادامه بر لزوم ایجاد مرکز تحقیقات بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه تأکید کرد و افزود: ایجاد مرکز تحقیقات بادام زمینی در آستانه اشرفیه با هدف ارتقاء کیفیت محصول امری ضروری است.

نجفی همچنین با تأکید بر حمایت بیمه ای از کشاورزان، خواستار همکاری های لازم ارگان های مربوطه با کشاورزان به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از سیل و خشکسالی شد.

لزوم جلوگیری از واردات محصولات استراتژیک

در ادامه این جشنواره نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر لزوم جلوگیری دولت از واردات محصولات استراتژیک همچون بادام زمینی و برنج به کشور گفت: در حالی که کشور ظرفیت های خوبی در زمنه تولید بادام زمینی دارد، متأسفانه حجم ۲۰ هزار تنی واردات این محصول که ۷۰ درصد کل ناز کشور را شامل می شود، کنترل نشده است.

محمدحسین قربانی با اشاره به ظرفیت بالای شهرستان آستانه اشرفیه در تولید محصول بادام زمینی تصریح کرد: این شهرستان ۸۰ درصد کل تولیدات کشور در زمینه بادام زمینی را تأمین می کند و این امر لزوم توجه بیشتر به منطقه و یاری رساندن به بهبود شرایط کاشت و تجاری سازی را بیش از پیش مشخص می کند.

وی با تأکید بر لزوم راه اندازی مرکز تحقیقات بادام زمینی در آستانه اشرفیه، خواستار نظارت هرچه بیشتر و بهتر دولت بر واردات این محصول به کشور شد.

راه اندازی مرکز تحقیقات بادام زمینی تا پایان سال جاری

در ادامه این جشنواره مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان نیز با وعده راه اندازی مرکز تحقیقات بادام زمینی تا پایان سال جاری به بادامکاران حاضر در مراسم گفت: درآمد ۴۵ میلیارد تومانی حاصل از محصول بادام زمینی برای شهرستان آستانه اشرفیه، ضرورت توجه به بهبود شرایط کاشت، داشت و برداشت این محصول را بیش از پیش مشخص می کند.

علیرضا شعبان نژاد با بیان اینکه مقدمات راه اندازی مرکز تحقیقات بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه انجام شده، از راه اندازی این مرکز تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: ایجاد و راه اندازی این مرکز نیازمند فضا و اعتبار لازم است.

وی راه اندازی این مرکز را یکی از مطالبات به حق بادامکاران منطقه دانست و تصریح کرد: آستانه اشرفیه قطب تولید بادام زمینی در کشور است و باید تلاش کنیم تا با ارتقای کیفیت محصول این منطقه، همچنان در صدر تولید کنندگان بادام زمینی کشور باقی بمانیم.

پنجمین جشنواره بادام زمینی که با برپایی ۲۵ غرفه جانبی همراه بود، با تجلیل از بادامکاران نمونه شهرستان آستانه اشرفیه به کار خود پایان داد.

کد خبر 3776277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha