به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

اقتداری که ریشه در دفاع مقدّس دارد

اقتداری که ریشه در دفاع مقدّس دارد

تجربیات گرانسنگ دوران دفاع مقدّس و رویاروی رزمندگان اسلام با متجاوزان آمریکایی در خلیج فارس، عزّتی را برای ایران اسلامی رقم زده که دشمنان را به واهمه انداخته است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: آموزه‌های قرآن، اهل ایمان را به آمادگی همه جانبه در مقابل دشمنان اسلام فرا می‌خواند. تجربیات گرانسنگ دوران دفاع مقدّس و رویاروی رزمندگان اسلام با متجاوزان آمریکایی در خلیج فارس، عزّتی را برای ایران اسلامی رقم زده که دشمنان را به واهمه انداخته است.

جنگ تحمیلی کشور ایران را دوباره به جایگاه عزّت و بالندگی خود رساند. اگر امروز نیروهای سپاه ایران می‌توانند وضعّیت ناوهای آمریکایی را رصد کنند و آنها  را به پاسخگویی و رعایت حدّ و حدود خود وادار کنند؛ از برکت ایستادگی روزهای نبرد با ناوهای آمریکایی در خلیج فارس در سالهای پایانی جنگ است. این عزّت و جایگاه مقتدر (توان دفاعی) را باید روز به روز تقویت کرد، و نگذاشت در بحث های سیاسی به حاشیه رانده شود.

ارادّه‌ای پولادین برای دفاع

در تاریخ پرفراز و نشیب کشور عزیزمان ایران هر وقت انگیزه کافی و عوامل جانبی دیگر برای دفاع در مقابل متجاوزان به این آب و خاک وجود نداشته، کشور عزیزمان شاهد روزهای سختی بوده است. در جنگ تحمیلی ولی با تمام مشکلات نظامی و مسائل دیگر بحمدلله رزمندگان اسلام توانستند عزّت از دست رفته را دوباره به ایران اسلامی بازگردانند، و این سخن امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) را هم در دید ملّت خودمان و هم در دید مسلمانان دیگربه نمایش بگذارند. «الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ؛جهاد(دفاع) برای عزّت اسلام است.» عزّتی که مورد اعتراف دوست و دشمن است.

اکنون بحمدلله در سایه عنایت خدای بزرگ، و عزم و ارادّه نیروهای مسلّح ایران(سپاه پاسداران)، با تجربه‌ای که از دوران دفاع مقدّس، و در مواجهه با آمریکا در خلیج فارس در سالهای پایانی جنگ تحمیلی اندوخته اند.راه را برای متجاوزان به حریم آبی و زمینی و هوایی کشور بسته‌اند. نشاندن پهپادهای متجاوز آمریکایی در سالیان گذشته و دستگیری ملوانان آمریکایی متجاوز به آبهای ایران، نمونه‌های مؤفق این رویارویی است.بدون شکّ برای تداوم اقتدار و عزّت جامعه اسلامی، باید روز به روز قوای نظامی کشور را تقویت کرد.

خداوند متعال نیز در قرآن کریم می فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ؛[انفال/60] شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید

نکته‌ی مهمّی که در این آیه باید مورد توجّه قرار گیرد، بحث تخویف و ترساندن دشمنان اسلام است، آیه نمی گوید که برای جنگیدن با دشمنانتان خود را آمادّه کنید، بلکه در وهله اول، بر قدرت بازدارندگی جامعه اسلامی تأکید دارد. وقتی دشمنان اسلام قدرت و عزّت جامعه اسلامی را ببینند؛ فکر تعرّض و تجاوز به مرزهای جامعه اسلامی را ندارند.

اگر در سالهای اوّل انقلاب، کشور ایران  آنگونه که باید و شاید از جایگاه نظامی و ... برخوردار بود؛ تردیدی نیست که دشمنان، طمع نمی‌کردند که صدّام را به جنگ با ایران بفرستند، هر چند اگر خدا خواهد، عدو سبب خیر شود. با تجربه‌ی مؤفّقی که ایران در زمان جنگ تحمیلی بدست آورد، بحمدلله حالا به قدرت بازدارندگی بالایی رسیده است.

کسب عزّت، ساز و کار خودش را می‌خواهد

 اسلام دین صلح و زندگی مسالمت آمیز با دیگران(حتی با غیر مسلمین) است، ولی در عین حال، سازش(سازش غیر از ایجاد رابطه عقلانی است)  با دشمنان خداو قرآن را هم برنمی‌تابد. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَق؛[ممتحنه/1]‏ای کسانی که به خدا ایمان آورده‏اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آنها افکنید در صورتی که آنان به کتابی که بر شما آمد یعنی قرآن حق، سخت کافر شدند»

در ادامه آیه، جامعه اسلامی را از رابطه‌ای که باعث به حاشیه رفتن عزّت جامعه شود، برحذر می‌دارد. «إِنْ کُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فی‏ سَبیلی‏ وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتی‏ تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّة؛[ممتحنه/1]پس نباید اگر شما برای جهاد در راه من و طلب رضا و خشنودی من بیرون آمده‌‏اید پنهانی با آنها دوستی کنید

یکی ازعوامل عزّت بخش کشور اسلامی‌مان ایران ــ که با بهره گیری از تجربیات جنگ تحمیلی توانسته بود در مقابل دشمنان نظام بایستد ــ موضوع موشکی ایران بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از تجربیات آن سالها توانسته است آن را ارتقاء دهد، بعد از توافق برجام بحث هایی در داخل کشور برای به حاشیه راندن اقتدار موشکی ایران شد که با روشنگری‌های رهبر انقلاب بجایی نرسید، در روزهای اخیر بعضی‌ها می‌خواستند و می‌خواهند با تمسک به قوانین بین‌المللی (AFTF) همان کاری را که آمریکا بدنبالش بود (تحریم سپاه پاسداران و توقّف اقتدار موشکی ایران) را انجام دهند.که این هم انشاءالله بجایی نخواهد رسید.

دشمن همواره بدنبال نقطه قوّت‌های جامعه اسلامیست تا با کمرنگ کردن آنها زمینه نفوذ خود را گسترش داده و عزّت جامعه اسلامی را خدشه دار سازد، یکی از نقطه‌قوّت‌های کشورمان ایران ـــ که با استفاده از تجربیات دفاع مقدّس بدست آمده است ــ توان دفاعی کشور است که یکی از عوامل عزّت بخش این مرز و بوم است. با لطف خداوند، این عزّت و اقتدار روز به روز بیشتر می‌شود.

سخن آخر

آموزه‌های قرآن، اهل ایمان را به آمادگی همه جانبه در مقابل دشمنان اسلام فرا می‌خواند. تجربیات گرانسنگ دوران دفاع مقدّس و رویاروی رزمندگان اسلام با متجاوزان آمریکایی در خلیج فارس، عزّتی را برای ایران اسلامی رقم زده که دشمنان را به واهمه انداخته است.

کد خبر 3776457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha