محمود عباس: بریتانیا باید به دلیل «بیانیه بالفور» عذرخواهی کند

محمود عباس: بریتانیا باید به دلیل «بیانیه بالفور» عذرخواهی کند

رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی گفت دولت بریتانیا باید به دلیل بیانیه ۱۹۱۷ بالفور که سنگ بنای تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین بوده، عذرخواهی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «محمود عباس» که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد گفت: از بریتانیای کبیر می‌خواهیم که در آستانه صدمین سال صدور این بیانیه شوم، درس‌های لازم را بگیرند و به وظیفه تاریخی، حقوقی، سیاسی، و اخلاقی خود در قبال تبعاتی که این بیانیه داشته عمل کنند.

محمود عباس گفت وظیفه بریتانیا است که از مردم فلسطین به دلیل بی‌عدالتی، فجایع و بدبختی‌هایی که صدور این بیانیه به دنبال داشت عذرخواهی کند و برای جبران این خسارات و تبعاتش اقدام کند، از جمله کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

به گفته عباس، این کمترین کاری است که بریتانیا می‌تواند بکند. مقامات فلسطینی پیشتر گفته بودند قصد دارند از دولت بریتانیا در ارتباط با بیانیه ۱۹۱۷ بالفور شکایت کنند.

بیانیه بالفور چیست؟

سند معروف به «بیانیه بالفور» در حقیقت نامه کوتاهی است به تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۱۷ از آرتور جیمز بالفور، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا به لرد والتر روچیلد، از رهبران جامعه یهودی بریتانیا.

در این نامه که بالفور آن را بیانیه‌ای در هم‌دلی با آرمان صهیونیست یهودی می‌نامد، آمده که دولت بریتانیا نسبت به تشکیل خانه‌ای ملی برای یهودیان در فلسطین نظر مساعد دارد. این نامه حاصل سال‌ها تلاش و مذاکره رهبران صهیونیست چون حییم وایزمن و البته تغییرات ژئوپلتیک خاورمیانه در دوران جنگ جهانی اول بود.

کد خبر 3776475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha