۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۶

به همت خانه کتاب؛

شماره جدید فصلنامه «کلام، فلسفه، عرفان» منتشر شد

شماره جدید فصلنامه «کلام، فلسفه، عرفان» منتشر شد

شماره نهم و دهم فصلنامه «کلام، فلسفه، عرفان» با بررسی و سلوک فکری مهدی گلشنی منتشر و روانه کیوسک شد.

به گزارش خبرگزاری مهر،  شماره نهم و دهم فصلنامه نقد کتاب با عنوان «کلام، فلسفه، عرفان» با بررسی کارنامه و سلوک فکری مهدی گلشنی منتشر شد. در این شماره از فصلنامه مقالات علمی متنوعی با موضوعات انگاره رشد فلسفه در دوران صفویه، نقد کتاب، اراسموس و میراث انسان‌گرایی منتشر شده است.

مالک شجاعی جشوقانی، سردبیر این فصلنامه در مقدمه‌ای با عنوان «دعوت به نقد» نوشته است: «چند سالی است که یکی از مباحث مهم در محافل آکادمیک و حوزه عمومی فرهنگ و علوم انسانی بحث از امکان، امتناع، ضرورت و راهکارهای تحول در علوم انسانی است؛ این‌که به دلایل و عللی علوم انسانی (و از جمله فلسفه جدید غرب) عمدتا از طریق متون ترجمه‌ای وارد محافل آکادمیک ما شده و به جهت این‌که خاستگاه این علوم در مغرب زمین بوده است؛ علی‌الاول ناظر به فرهنگ، شرایط تاریخی - اجتماعی و در صدد طرح و حل مسائل آن سرزمین و زیست بوم فرهنگی بوده است.»

به اعتقاد شجاعی، مساله وقتی دشوارتر می‌شود که به سابقه قابل اعتنا و بعضا درخشان علمی و تمدنی ایران و اسلام (دست‌کم در قرون چهارم تا هفتم هجری) اشاره می‌شود و این که علوم انسانی و فلسفه جدید در ایران معاصر، در گسست- و نه پیوست ارگانیک و طبیعی- از نهادهای علمی و تمدنی ایران و اسلام شکل گرفته و عملا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما به موازات هم و بعضا بی‌تفاوت و گاه در تقابل کارکردی با هم توسعه یافته‌اند.

خوانندگان پس از مطالعه سخن سردبیر، و در بخش گفت‌وگو، مصاحبه مالک شجاعی جشوقانی با  مهدی گلشنی را از نظر می‌گذرانند.

گلشنی در این گفت‌وگو به ارتقای کیفی وضعیت فلسفه علم و کاستی‌های این حوزه پرداخته است. وی در این گفت‌وگو سال‌های آخر دهه چهل و اول دهه پنجاه را دوران طلایی دانشگاه صنعتی شریف دانسته و در ادامه به چگونگی تاسیس رشته فلسفه علم در دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرده است.

در بخش نقد آثار تالیفی، نوشتاری با عناوین «وقتی فیزیکدان معاصر فیلسوف می‌شوند» به قلم علیرضا منصوری، «بررسی کتاب فلسفه تحلیلی از منظر عقلانیت نقاد» اثر جلال پیکانی و نقد چند اثر دیگر را مطالعه می‌کنند.

محمدمهدی اردبیلی در نوشتاری نگاهی به ترجمه فارسی «نقد عقل محض» اثر کانت داشته است. «نقد عقل محض و تجربه ارتباطی» نوشته بهروز نظری و «خدا و محدوده عقل به روایت فیلسوفان» اثر زهره معماری از جمله مطالب منتشر شده در شماره جدید فصلنامه «کلام، فلسفه، عرفان» است.

اردبیلی در نوشتار خود با عنوان «نگاهی به ترجمه فارسی «نقد عقل محض» کانت، این اثر را از مهم‌ترین آثار فلسفه غرب مدرن می‌داند که به فارسی ترجمه شده  و ویراستار آن کوشیده کل متن را کلمه به کلمه با ترجمه انگلیسی«پل گایر» مطابقت دهد.

در بخش «شایسته مطالعه» علی‌ علی‌محمدی چند اثر به زبان عربی و علیرضا صیاد منصور نیز آثاری به زبان انگلیسی را به علاقه‌مندان معرفی کرده‌اند.

میثم سفیدخوش نوشتاری با عنوان «دانشگاه در ایده دانشگاه»در این شماره دارد. این پژوهشگر فلسفه در این مقاله نگاهی به کتاب «ایده دانشگاه» اثر کارل یاسپرس داشته است. در بخشی از نوشته وی می‌خوانیم: «هر چند کتاب «ایده دانشگاه» بی‌مقدمه وارد حوزه فرهنگ علمی ما شده است، ولی ورودش را باید به فال نیک بگیریم. کوشش مترجمان توانای این اثر پیامدهای ارزشمند زیادی می‌تواند در پی داشته باشد ولی کمترین آن‌ها این است که عبارت «ایده دانشگاه» را به گوشمان می‌رساند و ما را به این اندیشه وا می‌دارد که دانشگاه اصولا نه یک مکان یا حتی یک ساختار بلکه یک ایده و مفهوم فلسفی است. ما که خوشیم از پرداختن به مفاهیم انتزاعی، تلنگری می خوریم مبنی بر این‌که سرشت این انتزاع‌سرای ما یا همان دانشگاه خودمانی‌مان شایستگی تامل فلسفی داشته و ما نکرده‌ایم.»

در بخش «نقد نقد» نوشتاری با عنوان «ملاحظاتی درباره بررسی کتاب فلسفه تحلیلی از منظر عقلانیت نقاد» از  علی پایا شده است. گزارشی از نشست «انرژی در فیزیک و فلسفه»، نشست نقد و بررسی «تفلسیر صوفیانه قرآن از سده چهارم تا نهم» در بخش «نقد شفاهی» این فصلنامه منتشر شده است. آخرین بخش این فصلنامه «عاشوراشناسی» در ترازوی نقداست.

فصلنامه نقد کتاب «کلام، فلسفه عرفان»به همت موسسه خانه کتاب و با سردبیری مالک شجاعی‌جشوقانی منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این فصلنامه را به بهای 10 هزار تومان از کتابفروشی‌ها تهیه کنند.

کد خبر 3780673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha