۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۰۶

لحظاتی با آتش نشانان شهر قم؛

آتش بی‌توجهی در دل آتشنشانان رخنه می کند/مردان بی‌ادعای آتش و دود

آتش بی‌توجهی در دل آتشنشانان رخنه می کند/مردان بی‌ادعای آتش و دود

قم - هفتم مهرماه به نام روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است تا روزی در تقویم یادآور مردان بی ادعایی باشد که در میان آتش و دود جان می‌بخشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه محمدی: هفتم مهرماه به نام روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است؛ نهادی که نام آن همواره در کنار حادثه و اتفاق و رخداد شنیده می‌شود. آتش نشانانی که گرچه این‌گونه تصور می‌شود که فقط آتش است که آن را به حادثه می‌کشاند اما با مرور برخی از حوادثی که در جامعه رخ داده و یا در رسانه‌ها منتشر شده متوجه می‌شویم که این‌گونه نیست و هر جا حادثه‌ای رخ داده ۱۲۵ شماره‌ای آشنا برای حادثه دیدگان بوده است.

در کشور ما بیش از ۱۶۰ سال از تأسیس نخستین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز به سال ۱۲۲۱ شمسی و نزدیک به هشتاد سال از تأسیس آتش نشانی پایتخت می‌گذرد و پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیرنظامی، سازمان‌های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها شدند.

از ۴۰ حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، ۳۰ مورد آن در ایران و ۱۸ حادثه در استان قم امکان وقوع دارد، لذا توجه به بحث ایمنی و همچنین تهیه و تدوین ضوابط ومقررات ایمنی، امری ضروری است. نجات جان انسان‌ها، مهار و اطفاء حریق و حفاظت از ثروت‌های ملی در مقابل آتش‌سوزی و عوارض و سوانح ناشی از آن، برنامه ریزی و تعیین خط مشی در امور مربوط به آتش نشانی و خدمات ایمنی، نظارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی ساختمان‌ها در مقابل سوانح گوناگون، انجام ترتیبات لازم جهت مقابله و تمهیدات لازم جهت کاهش آثار سوء ناشی از حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی از اهداف و وظایف سازمان آتش نشانی است.

حرفه آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است و با مقایسه شرایط حرفه‌ای شغل آتش نشانی در کشور ایران با کشورهای پیشرفته، به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش نشانان توجه نشده است.

آتش نشانان در هر مأموریت در معرض چندین عارضه از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، اثرات دود وگازهای سمی در محل‌های عملیات، صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، ترشح هورمون‌های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، حرارت در محل حریق، تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه و دریافت پرتوهای یون ساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند و در هر حادثه به طور میانگین ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می‌کنند.
 

به دلیل جایگاه رفیع آتش نشانان برآن شدیم تا پای درد دل آنان بنشینیم که بخشی از صحبت‌های آنان در ذیل می‌آید:

بیشتر مواقع نیروهای آتش نشانی قم خستگی مزمن دارند

یکی از آتش نشانان قم که ۱۵ سال است لباس پر افتخار آتش نشانی را بر تن دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ایستگاه‌های آتش نشانی قم مطابق با استاندارد جهانی نیست و باید هشت ایستگاه دیگر ساخته شود تا به استاندارد برسیم.

علی میری اظهار داشت: ساعت کار نیروهای آتش نشانی طبق قانون باید ۴۸ - ۲۴ ساعته باشند اما معمولا در قم این قانون رعایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم رعایت این قانون و سنگینی که بر نیروها تحمیل می‌شود بیشتر مواقع نیروهای آتش نشانی قم خستگی مزمن دارند.

این آتش نشان قمی اظهار داشت: تعداد نیروها نیز کم است زیرا باید در هر ایستگاه حدود ۱۲ نفر باشد که به عنوان مثال در این ایستگاه با نگهبان ۶ نفر است.

موقعیت ایستگاه‌های آتش نشانی نیز در قم مناسب نیست به عنوان مثال ایستگاه آتش نشانی نباید داخل کوچه باشد

میری گفت: دو سرباز پیش از ماه مبارک رمضان بودند که دیگر نیستند و یک نفر هم از ناحیه پا مصدوم شده که به دلیل کمبود نیرو و به منظور حفظ آمادگی فیزیکی به این جا می‌آید تا خود را آماده نگه دارد.

وی با تأکید بر این که ورزش لازمه کار یک آتش نشان است، اظهار داشت: ۸۰ درصد نیروهای آتش نشانی قم جوان و زیر ۴۰ سال هستند و از میان ورزشکاران انتخاب می‌شوند و وضعیت بدنی مناسبی دارند.

وی در پاسخ به این که چرا زمین ورزش شما همیشه خالی از نیروهای آتش نشانی است، گفت: پیش از ماه رمضان ورزش داشتیم اما به دلیل کمبود نیرو دیگر ورزش را در این جا انجام نمی‌دهیم.

این آتش نشان با سابقه قم در پاسخ به این که آیا برنامه‌ای منظم برای ورزش و تغذیه نیروها وجود دارد؟ گفت: هیچ برنامه‌ای برای ورزش و تغذیه نداریم که این امر سبب سست شدن نیروها می‌شود.

وی در ادامه گفت: موقعیت ایستگاه‌های آتش نشانی نیز در قم مناسب نیست به عنوان مثال ایستگاه آتش نشانی نباید داخل کوچه باشد بلکه باید ابتدای میادین اصلی باشد تا دسترسی به مکان‌های حریق راحت تر باشد و از لحاظ استاندارد جهانی باید در خیابان‌های اصلی باشد به نحوی که نیروهای امدادی بتوانند خود را به سرعت به محل حادثه برساند، اما شاید تنها دو ایستگاه در شهر قم موقعیت مناسب داشته باشد.

نباید ایستگاه آتش نشانی در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی باشد

حسن بیگدلی، ‌مسئول ایستگاه شماره ۱۱ آتش نشانی قم با ۱۲ سال سابقه کار نیز از استاندارد نبودن و موقعیت نامناسب ایستگاه‌ها گله داشت و می‌گفت نباید ایستگاه آتش نشانی در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی باشد.

یکی از کارشناسان مرکز آموزش آتش نشانی قم نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ابراز داشت: در کشورهای پیشرفته پلیس امداد وجود دارد و قدرت مانور بیشتری برای برقراری امنیت و آسایش مردم شهر دارد.

غلامرضا شریلو ادامه داد: آتش نشانی مسئول ایمنی در شهر است اما به گفته‌های ما آن گونه که باید، اهمیت نمی‌دهند به عنوان مثال سازمان آتش نشانی قم شاید تاکنون ۱۵ بار به مسئولان شهری نامه فرستاده تا مغازه‌ای را که سیلندر گاز پر می‌کند را پلمب کنند اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: این اقدام برای محل خطرناک است اما سئوال من این است که آیا مسئولان نمی‌دانند که اگر یک سیلندر منفجر شود چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

وی افزود: سازمان آتش نشانی به مسئولان مربوطه نامه می‌فرستد تا در مواقعی که حادثه روی می‌دهد آتش نشانی را مقصر نکنند اما وقتی حادثه‌ای روی دهد و مردم جانشان را از دست دهند چه سودی دارد و چگونه می‌توانند پاسخگوی مردم باشند؟

سازمان آتش نشانی قم شاید تاکنون ۱۵ بار به مسئولان شهری نامه فرستاده تا مغازه‌ای را که سیلندر گاز پر می‌کند را پلمب کنند

شریلو اظهار داشت: در چنین مواقعی مردم به فکر خود باشند و حداقل استشهاد محلی پر کنند تا این مکان‌ها را پلمپ کنند.

وی اظهار داشت: برخی سیستم‌های امنیتی آپارتمان‌هایی که ساخته می‌شود مناسب نیست و یا برخی شرکت‌ها قرارداد می‌بندند که پس از این که آتش نشانی برای بازدید آمد و تاییده ساختمان را گرفتند سیستم‌های امنیتی را از ساختمان می‌برند که مردم باید این موارد را اطلاع دهند و دست آتش نشانی برای بازداشت این قبیل افراد باز باشد.

مردم باید آموزش‌های آتش نشانی را فرا بگیرند

وی با اشاره به کمبود ایستگاه‌های آتش نشانی در قم نیز گفت: تمامی منطقه بنیاد و زنبیل آباد را یک ایستگاه پوشش می‌دهد که کافی نیست.

کارشناس مرکز آموزش آتش نشانی قم با تاکید بر لزوم آموزش از سوی مردم گفت: تمامی مردم باید آموزش‌های آتش نشانی که به صورت رایگان برگزار می‌شود را فراگیرند زیرا کوچک‌ترین بی احتیاطی حوادثی بزرگ را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اخیراً نشت پیکنیک سبب انفجار خانه‌ای را در بلوار کشاورز و فوت شخص شد یا محکم نبستن شیر گاز در کبابی جلوی حرم حضرت معصومه(س) با زدن کلید برق انفجار یخچال از زیرزمین روی سقف هتل روبرو پرت شده بود یا برخی مردم با وجود هشدارهایی که داده شده ۴ لیتری بنزین پشت ماشین حمل می‌کنند که بسیار خطرناک و حادثه آفرین است.

وی با اشاره به حمل پیک‌نیک در مسافرت‌ها نیز گفت: پیک‌نیک را در مسافرت‌ها حمل نکنید اما اگر ضروری است، از نشت نکردن آن مطمئن باشید با آب و کف تست کنید و حتماً پیک‌نیک دارای بست و استاندارد باشد و وسایل را دورش به نحوی بچینید که حرکت نکند.

شریلو با اشاره به این که والدین باید مراقب وسایل خطرساز منزل باشند، گفت: تنها سه - چهار مورد برای این که دست کودکان در چرخ گوشت رفته من اعزام شده‌ام و یک بی احتیاطی سبب شده تا یک عمر یک کودک بی دست زندگی کند.

وی ادامه داد: برخی وسایل خطرناک را باید از دسترس کودکان دور کرد به عنوان مثال جوهر نمک در آشپزخانه یک منزل بوده که کودک تشنه می‌شود و آن را می‌خورد و عواقب جبران ناپذیری برای او روی می‌دهد.

مشکلات آتش نشانان

یکی دیگر از آتش نشانان قم در مورد مشکلات و سختی‌های این شغل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که آتش نشانان ۱۸ سال از مردم عادی کمتر امید به زندگی دارند، گفت: آتش نشانان با مشکلات و بیماری‌های زیادی باید دست و پنجه نرم کنند و ۷۰ درصد احتمال دارد یک آتش نشان وقتی از خانه‌اش بیرون می‌رود به دلیل خطراتی که در روز با آن‌ها مواجه است دیگر برنگردند و این امر برای مردهای عادی ۳۰ درصد است، لذا باید توجه به این شغل بیشتر باشد.

امیرحسین احمدی افزود: استرس زیاد، کار کردن در محیط آلوده و مرطوب، تماس با مواد شیمیایی، آسم، صدمات فیزیکی از قبیل ضربات بر زانو، دست‌ها و کبد، عوارض روحی به دلیل دیدن صحنه‌های دردناک که برخی صحنه‌ها سال‌ها از یاد انسان بیرون نمی‌رود این شغل را در لیست سخت‌ترین و زیان آور ترین مشاغل دنیا قرار داده است.

پلیس امداد در شهر قم راه‌اندازی شود

وی که ۱۲ سال است که در سازمان آتش نشانی قم خدمت می‌کند، گفت: بسیاری از عارضه‌هایی که مربوط به شغل آتش نشانی است را من دارم. پای راست من مانند دو زانویی شده و شش و نیم میلیون هزینه عمل آن شد که بیمه تنها سه میلیون آن را پرداخت کرد.

پارک نابجا و بی فرهنگی برخی افراد در رانندگی از مشکلات آتش نشانان است

وی نیز خواستار پلیس امداد بود و گفت: اگر پلیس امداد در شهر قم راه اندازی شود می‌توان جلوی بسیاری از خسارت‌های وارده را گرفت و قدرت عمل بیشتری را برای اجرای قوانین داشت.

احمدی با اشاره به خطرات این شغل به خصوص در بافت فرسوده قم گفت: من و یک از همکارانم برای اطفاء آتش در محله ای در بافت فرسوده شهر رفته بودیم که پس از خاموش کردن آتش در زیرزمین ۵ کپسول آتش نشانی گاز مایع بود که در حال ذوب شدن بود و کمتر از ۵ دقیقه به انفجاری بزرگ فاصله داشتیم.

وی ادامه داد: در آتش سوزی‌ها آتش نشانان بیش از ۸۰ درصد به علت استنشاق گازهای سمی آسیب می‌بینند و باید امکانات و لباس مناسب برای آنان مهیا باشد.

وی گفت: پارک نابجا و بی فرهنگی برخی افراد در رانندگی از مشکلات آتش نشانان است که مواقعی که خودروهای امدادی را می‌بینند باید به هر نحوی راه را برای آن باز کنند زیرا امکان این که چند نفر جان خود را از دست دهند هست.

آتش نشانان فرشتگان نجات هستند که می‌طلبد که همه مسئولان و مردم توجه خاصی به این قشر زحمتکش داشته باشند و آن گونه که شایسته یک آتش نشان است از آنان تقدیر به عمل آید.

کد خبر 3781259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha