۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷

شوک سخت به «تونی بلر»

مانور «کوربین» در مقابل مخالفان/ رهبر حزب کارگر و احیای «سوسیالی»

مانور «کوربین» در مقابل مخالفان/ رهبر حزب کارگر و احیای «سوسیالی»

شرایط جامعه انگلیس نشان می دهد که در صورت حضور کوربین در انتخابات سراسری بعدی این کشور، بخش اعظمی از آرای خاموش به سوی وی هدایت خواهد شد و این بدترین خبر ممکن برای مخالفان وی محسوب می شود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- حنیف غفاری: انتخاب دوباره کوربین به عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس، شوک سختی به «تونی بلر» و دیگر مخالفان درون حزبی کوربین وارد ساخته است. این در حالیست که «ترزامی» نخست وزیر انگلیس و دیگر اعضای حزب محافظه کار نیز نگران تحولات جاری در حزب کارگر هستند. افزایش محبوبیت کوربین در میان طرفداران حزب کارگر، این نگرانی را تقویت کرده است. بر این اساس احتمال دارد که کوربین به عنوان نامزد نهایی حزب کارگر برای حضور در رقابتهای انتخابات سراسری بعدی انتخاب شود. این بدترین خبر ممکن برای مخالفان وی خواهد بود.مخالفانی که طی ماههای گذشته سعی کردند از طرق مختلفی وی را از رهبری حزب کارگر برکنار کنند.

 افرادی مانند تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس نهایت تلاش خود را در راستای برکناری کوربین به کار بستند اما جرمی کوربین، بار دیگر به عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس انتخاب شد. کوربین در رقابت با «اون اسمیت»، موفق به کسب ۳۱۳۲۰۹ رای (۶۱.۸%) شد. در این رقابت اون اسمیت ۱۹۳۲۲۹ رای معادل ۳۸.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داد.کسب بیش از ۶۰ درصد آرا توسط کوربین، نشان داد که وی همچنان در میان طرفداران حزب کارگر دارای محبوبیت است. از سوی دیگر، نظرسنجی ها نشان می دهد که از زمان حضور کوربین در مسند رهبری حزب کارگر، میزان تمایل شهروندانی که تاکنون به حزب و رسته خاصی تعلق خاطر نداشته اند به حزب کارگر افزایش یافته است.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه کوربین اخیرا اعلام کرده است قصد دارد با احیای سیاستهای سوسیالیستی در حزب کارگر به قدرت برسد. بسیاری از مخالفان نظام سلطنتی در انگلیس، نسبت به احیای رویکرد سوسیالیستی در این کشور مصر و مشتاق هستند. در جریان رقابتهای انتخابات شهرداری های انگلیس نیز شاهد پیروزی حزب کارگر بودیم. در جریان این رقابتها، حزب کارگر توانست پیروزی قابل توجهی را کسب کند. این در حالیست که مخالفان کوربین درصدد بودند پس از شکست احتمالی حزب کارگر در این رقابتها، برکناری فوری کوربین را رقم بزنند. برگزاری همه پرسی برگزیت و مخالفت شهروندان انگلیسی با ایده حزب کارگر مبنی بر بقا در اتحادیه اروپا، بار دیگر مخالفان کوربین را بر آن ساخت تا برای برکناری وی از قدرت اقدام کنند. اما دست افرادی مانند تونی بلر در این خصوص کاملا خالی بود! مسئله اصلی این بود که علاوه بر حزب کارگر، حزب محافظه کار نیز موافق برگزیت نبود و از این رو میان دو حزب سنتی و اصلی و رقیب انگلیس نوعی پیوند و خوانش مشترک وجود داشت. از این رو مخالفان کورین نتوانستند با مانور بر روی همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای بر کناری وی زمینه چینی کنند.

محافل تحلیلی در انگلیس، بر اساس نتایج اخیر انتخابات داخلی حزب کارگر اظهار نموده اند که رهبر حرب کارگر حمایت اکثریت را در میان سه گروهی که در این رقابت واجد رای دادن هستند یعنی اعضای کامل، حامیان ثبت نام شده و وابستگان اتحادیه در اختیار دارد.با این حال به نظر می رسد تلاش مخالفان کوربین برای جلوگیری از حضور وی در رقابتهای انتخابات سراسری بعدی انگلیس همچنان ادامه خواهد داشت. در این خصوص، میان مخالفان داخلی کوربین در حزب کارگر و مخالفان بیرونی وی هم پیمانی آشکاری وجود دارد. بدیهی است که علاوه بر مخالفان داخلی کوربین ( از حزب کارگر)، اکثریت قریب به اتفاق لیبرال دموکراتها و محافظه کاران نیز خواستار جلوگیری از حضور کوربین در رقابتهای انتخابات سراسری بعدی هستند. شرایط جامعه انگلستان نشان می دهد که در صورت حضور کوربین، بخش اعظمی از آرای خاموش به سوی وی هدایت خواهد شد. این بدترین خبر ممکن برای مخالفان کوربین محسوب می شود!

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه کوربین اخیرا اعلام کرده است قصد دارد با احیای سیاستهای سوسیالیستی در حزب کارگر به قدرت برسد. بسیاری از مخالفان نظام سلطنتی در انگلیس، نسبت به احیای رویکرد سوسیالیستی در این کشور مصر و مشتاق هستند. به عبارت بهتر، افرادی که تا کنون نسبت به ریخت و پاشهای خاندان سلطنتی در کاخ باکینگهام به ستوه آمده اند، جذب این ایده کوربین خواهند شد. طی یکسال اخیر، بسیاری از رسانه های مخالف کوربین اعلام کرده اند که وی عملا به ملکه انگلیس و خاندان سلطنتی این کشور وفاداری ندارد.

اگرچه کوربین در ظاهر این مسئله را رد کرده است، اما مشی سیاسی و اجتماعی وی در تقابل با مشی خاندان سلطنتی انگلیس و احزاب سیاسی سنتی در این کشور است.

در نهایت اینکه معمای کوربین همچنان برای مخالفان داخلی و خارجی وی لاینحل باقی خواهد ماند. نهادهای امنیتی انگلیس نیز طی یکسال اخیر همگام با مخالفان کوربین در صدد حذف وی از قدرت بوده اند اما در این مسیر ناکام مانده اند. به راستی طی ماههای آتی مخالفان کوربین برای حذف وی از قدرت به چه روشهایی استناد خواهند کرد ؟ آیا آنها خواهند توانست مانع از حضور کوربین در انتخابات سراسری بعدی  و حضور وی در خانه شماره ۱۰ه داونینگ استریت شوند ؟

کد خبر 3781620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha