۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۷

نشست الجزیره به سرانجام رسید؛

سهمیه بندی احیا شد/ زنگنه: اوپک تصمیمی استثنائی گرفت

سهمیه بندی احیا شد/ زنگنه: اوپک تصمیمی استثنائی گرفت

وزرای نفت اوپک در نشست الجزیره سرانجام به این جمع‌بندی رسیدند که با احیای مکانیزم سهمیه بندی،تولید نفت را کاهش دهند؛ این تصمیم قیمت نفت را بالا برد و بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، با نرم تر شدن موضع عربستان سعودی در قبال تولید نفت ایران ، کشورهای عضو اوپک در اولین توافق بعد از سال ۲۰۰۸ میلادی ، به این اجماع رسیدند که میزان تولیدات نفتی خود را کاهش دهند. 

رویترز گزارش داد که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران که در جلسات پیشین این گروه با عربستان سعودی با همتای سعودی خود اختلاف نظر داشت، اعلام کرد که « اوپک امروز بعد از دو سال و نیم، به تصمیمی استثنایی و اجماع در خصوص مدیریت بازار رسید.»  او و دیگر وزیران کشورهای صادر کننده نفت میان تولیدات و صادرات نفت خود را به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسانند. اوپک میزان خروجی خود را ۳۳.۲۴ میلیون بشکه نفت در روز تخمین زده بود. 

زنگنه تصریح کرد :«ما تصمیم گرفتیم که میزان صادرات نفت را در حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهیم.» این حرکت به طور موثری سقف تولیدات و صادرات نفت را که از یک سال پیش رها شده بود، دوباره در پیش می گیرند. 

به نوشته رویترز، با این حال اینکه هر کشوری چقدر تولید داشته باشد ، به جلسه بعدی اوپک در ماه نوامبر محول شده است و اعمال میزان سقف تولیدات به دیگر کشورهای غیر عضو مانند روسیه نیز گسترش خواهد یافت . 

به گزارش رویترز، قیمت نفت با انتشار این خبر در حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرد و به  بالای بشکه ای ۴۸ دلار رسید . بسیاری از معامله گران اعلام کرده اند که از اینکه اوپک بعد از این همه سال توانسته به اجماع برسد ، شگفت زده شده اند و تعداد دیگری از معامله گران نفتی نیز اعلام کرده اند که باید جزییات در این خصوص نیز منتشر شود تا بتوان در مورد آینده این بازار صحبت کرد. 

فیل فلاین، تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه فیوچر پرایس، در این باره گفته است :« این اولین توافق اوپک در طول ۸ سال گذشته است . این گروه نفتی ثابت کرد که حتی در دوران نفت شیل(تولید نفت از منابع ماسه‌ای) نیز از اهمیت برخوردار است؛ این پایان «جنگ تولید» است و اوپک مدعی پیروزی در این جنگ است.»

مجمع بین‌المللی انرژی از ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر در الجزیره در حال برگزاری است.  نشست عادی ۱۷۱ اوپک به منظور بررسی تحولات بازار نفت روز ٣٠ نوامبر امسال (١٠ آذرماه) با حضور ١٤ عضو این سازمان در مقر اوپک در وین برگزار می شود.

کد خبر 3782396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • داود ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
      0 0
      چرا باید مقر اوپک توی یک کشور اروپایی باشد در صورتیکه بیشتر تولید کنندگان اوپک از کشورهای خاورمیانه هستند .