۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۹:۵۳

شطرنج ایران آماده یک اتفاق تاریخی؛

ادعای واهی دو زن برای حضور در ایران/ حاشیه برای بزرگترین میزبانی

ادعای واهی دو زن برای حضور در ایران/ حاشیه برای بزرگترین میزبانی

فدراسیون جهانی شطرنج درحالی میزبانی رقابت‌های قهرمانی بانوان جهان را به ایران داده که از برگزاری مطلوب این رویداد مطمئن بوده اما دو زن خارجی با ادعایی واهی دنبال حاشیه‌سازی هستند.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: فدراسیون شطرنج در آستانه میزبانی رقابت های قهرمانی جهان در بخش بانوان است که طی روزهای ۲۸ بهمن ماه تا ۱۱ اسفندماه برگزار خواهد شد. این برای اولین بار در طول تاریخ است که میزبانی این رقابت ها به ایران داده شده است. البته پیش از این هم فدراسیون شطرنج برگزارکننده رقابت هایی در بخش بانوان بود؛ این فدراسیون تجربه میزبانی مرحله سوم رقابت های گرندپری بانوان که سال گذشته برگزار شد همراه با دو میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را دارد اما مسابقات قهرمانی زنان جهان مهمترین و بزرگترین رویدادی است که شطرنج ایران میزبانی آن را عهده دار شده است.

۶۴ شطرنج باز از ۲۶ کشور برگزار کننده مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان هستند. فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) برای این رقابت ها ۴۵۰ هزار دلار جایزه نقدی در نظر گرفته که میان تمام شرکت کنندگان توزیع خواهد شد. البته سهم بهترین شطرنج باز شرکت کننده از این جایزه نقدی خیلی بیشتر از دیگر بازیکنان و ۶۰ هزار دلار است، ۳ هزار دلار هم سهم آخرین شطرنجباز در جدول رده بندی است. این تعداد شرکت کننده در کنار جایزه تعیین شده، بیانگر اهمیت و جایگاه مسابقات زنان جهان در تقویم فیده است و از همین رو میزبانی ایران هم می تواند بهترین فرصت برای معرفی شطرنج ایران و توانایی مسئولان و بازیکنان این رشته به حساب می آید. این در حالی است که برخی از شطرنج بازان دیگر کشورها طی روزهای گذشته با مطرح کردن صحبت هایی در رابطه با حضور محجبه در ایران برای میزبان و فرصت بزرگ پیش روی شطرنج ایران حاشیه سازی کرده اند و این می تواند تهدیدی باشد برای این میزبانی بزرگ.

میزبانی ایران بهانه ای برای تخریب
«نازی پاکیدزده» شطرنج باز گرجستانی  یکی از این شطرنج بازان است. وی در اعتراض به برگزاری مسابقات قهرمانی زنان جهان در ایران گفته است: «در این رقابت ها شرکت نمی کنم چون داشتن حجاب برای حضور در آن اجباری است»

البته گفته شده این شطرنج بازان از مخالفان فدراسیون جهانی هستند که با مطرح کردن چنین صحبت هایی قصد تخریب این فدراسیون را دارند کمااینکه پاکیدزده در یکی از صحبت های خود به تصمیم فیده برای انتخاب ایران به عنوان میزبان هم انتقاد کرده است. این صحبت ها و انتقادها درحالی مطرح شده که میزبانی های قبلی فدراسیون شطرنج ایران برای مسابقات زنان آسیا و گرندپری بدون حرف و حدیث های اینچنینی انجام شد. حتی از میان بازیکنان حاضر در فهرست مسابقات قهرمانی زنان جهان هستند بازیکنانی که سال گذشته برای شرکت در رقابت های گرند پری بانوان به ایران سفر کردند اما هرگز صحبت و اعتراضی از جانب آنها و در رابطه با اجباری بودن حجاب در ایران مطرح نشد.

میزبانی ایران همچنان مورد حمایت فیده است
به غیر از پاکیدزده از سوی برخی شطرنج بازان دیگر هم صحبت های انتقادی در رابطه با میزبانی ایران برای مسابقات قهرمانی جهان مطرح شده است اما فدراسیون جهانی (فیده) همچنان از این میزبانی حمایت می کند. «سوزان پولگار» رئیس مجارستانی کمیسیون زنان فدراسیون جهانی شطرنج تاکید کرده است: «کسانی که نسبت به حضور در رقابت های قهرمانی جهانی در ایران انتقاد دارند باید به اختلافات فرهنگی احترام بگذارند».

پولگار همچنین گفته است: «هریک از ورزشکاران اگر مسئله ای دارند باید آن را به کمیسیون زنان فیده بگویند تا ما در مورد آن در نشست آتی خود صحبت کنیم.»

وقت تحریم کردن نیست
به گزارش مهر، ایران به عنوان میزبان مسابقات قهرمانی زنان جهان سه نماینده  دارد.  میترا حجازی پور یکی از شطرنجبازان ایرانی این مسابقات است که به عنوان قهرمان آسیا سهمیه مستقیم مسابقات را گرفته است. وی در صحبت های اخیر خود با رسانه های خارجی نسبت به تصمیم شطرنجبازانی که تصمیم به تحریم رقابت های ایران گرفته اند، واکنش نشان داده است.

حجازی پور طی گفتگویی با روزنامه گاردین گفته است: «شطرنج ایران قصد میزبانی بزرگترین رقابت های ورزشی این رشته را دارد و این برای اولین باراست که چنین اتفاقی برای شطرنج ایران رقم می خورد. تا پیش از این قادر نبودیم چنین رقابت های بزرگی را در کشورمان برگزار کنیم درحالیکه برگزاری آن برای ما زنان شطرنج باز ایران خیلی مهم است. الان فرصت بایکوت کرن نیست چون میزبانی مسابقات قهرمانی جهان فرصتی است برای اینکه قدرت شطرنج ایران را نشان دهیم.»

پهلوان زاده: همه منتقدان با قدرت به ایران می آیند
از میان ۶۴ شطرنج بازی که قرار است برگزارکننده مسابقات قهرمانی جهان در بخش بانوان باشند، هستند ورزشکارانی که تاکید کرده اند مشکلی برای حضور محجبه در ایران ندارند اما به هر حال مطرح شدن یکسری انتقادها از سوی برخی شرکت کنندگان آنهم در فاصله پنج ماه تا برگزاری این رقابت ها می تواند تهدیدی برای میزبانی ایران باشد. به هر حال با مطرح شدن صحبت های انتقادی، میزبانی ایران در این رقابت ها از سوی بازیکنان شرکت کننده، همراهان و مسئولان آنها و به خصوص فیده از همین حالا با حساسیت بیشتری پیگیری شده و در جریان مسابقات هم با وسواس زیادی مورد ارزیابی قرار می گیرد هر چندکه رئیس فدراسیون شطرنج تاکید دارد حساسیت در رابطه با برگزاری مسابقات قهرمانی جهان تا حدی طبیعی است و در نهایت همه بازیکنان حتی منتقدان به ایران می آیند و در مسابقات شرکت می کنند.

مهرداد پهلوان زاده در گفتگو باخبرنگار مهر در این رابطه اظهارداشت: به طور مدام با فدراسیون جهانی شطرنج در ارتباط هستیم، آنها مشکلی با میزبانی ایران ندارند و کماکان از این میزبانی حمایت می کنند. ما پیش از این دو بار میزبان مسابقات قهرمانی آسیا و یک بار میزبان رقابت های گرندپری بانوان بودیم. این رقابت ها از نظر سطح برگزاری با مسابقات قهرمانی جهان که تا چند ماه آینده در ایران برگزار می شود تفاوت زیادی ندارد چون خیلی از بهترین های جهان در همین قاره آسیا هستند.

وی تاکید کرد: زمانی که ایران برای میزبانی مسابقات قهرمانی زنان جهان اعلام آمادگی کرد روسای فدراسیون های کشورهای آمریکایی و اروپایی هم در نشست حاضر بودند. آنها هیچ مخالفتی با این میزبانی نداشتند و حتی ایران را به دیگر کشورهای متقاضی میزبانی مانند هند ترجیح دادند. بنابراین فکر نمی کنم اینگونه کشورها مشکل اساسی با میزبانی ایران داشته باشند. فقط دو بازیکن در شبکه های اجتماعی از بایکوت کردن رقابت های ایران حرف زده اند که خیلی هم جدی به نظر نمی رسد. من اطمینان دارم همین بازیکنان با قدرت به ایران می آیند.

رئیس فدراسیون شطرنج در ادامه خاطرنشان کرد: به هر حال رقابت هایی که قرار است در ایران برگزار شود از اهمیت بالایی برخوردار است. جایزه فیده برای این مسابقات خیلی قابل توجه است و بازیکنی نمی تواند به راحتی از کنار آن بگذرد. ضمن اینکه بازیکنان برای حضور در این رقابت ها چند مرحله مسابقات دیگر را پشت سر گذاشته اند و نمی توانند از کنار این مسابقات بگذرند. گذشته از همه اینها دوازده بازیکنی که در مرحله سوم مسابقات گرندپری شرکت داشتند از میزبانی ایران خیلی راضی بودند. این بازیکنان در مسابقات قهرمانی زنان جهان هم شرکت دارند.

به گزارش مهر، اینکه با مطرح شدن صحبت های انتقادی میزبانی ایران برای مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان لغو شود، خیلی بعید به نظر می رسد اما قطعا میزبانی ایران از همین حالا مورد توجه قرار گرفته و چه بسا بازیکنان شرکت کننده، همراهان و مسئولان آنها و به خصوص مدیران فیده منتظر مواجه شدن با کوچکترین مشکل باشند تا آن را بهانه ای برای انتقاد کنند. پس می طلبد مدیران فدراسیون شطرنج خیلی جدی تر از قبل پیگیر مهیا کردن شرایط کامل میزبانی بدون نقص باشند.

گفته می شود این رقابت ها دو میلیارد تومان هزینه دارد در حالیکه بودجه سالیانه فدراسیون شطرنج یک میلیارد تومان است. مسئولان فدراسیون که جدب حامی مالی برای تامین هزینه های مسابقات را در برنامه دارند باید  از همین حالا نتیجه مذاکرات و رایزنی های خود را قطعی و مشخص کنند تا در آستانه مسابقات با مشکل مالی مواجه نشوند.

کد خبر 3785064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha