۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۴

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

هدف قیام امام حسین(ع) در عزاداری‌ها فراموش نشود

هدف قیام امام حسین(ع) در عزاداری‌ها فراموش نشود

قم - استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ایام محرم باید به هدف نهضت امام حسین(ع) یعنی همان اقامه قسط و عدل توجه کرده و این هدف را فراموش نکنیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با آغاز ماه محرم دل‌های سوخته به سوی کعبه عشق حسینی(ع) رهسپار می‌شود، به‌سوی حسینی که مظهر عزت الهی و عاشورا و جلوه‌گاه حماسه و شجاعت و غیرت دینی است.

محرم سرآغاز ماه حزن و اندوه اهل بیت پیامبر(ص) است. همه دوستداران و پیروان خاندان پیامبر اکرم(ص) غمگین و محزون هستند و این مجالس عزاداری محرم و صفر فرصت مناسبی برای خودسازی، معرفت افزایی، ارتباط بیشتر با خدا و افزایش دوستی و محبت اهل بیت(ع) در دل‌هایمان است.

با شروع ماه محرم و مجالس عزاداری حسینی(ع) خطرناک‌ترین آفت عزاداری امام حسین(ع)، تحریف هدف آن است. حکمت عزاداری امام حسین(ع) با حکمت شهادت ایشان یکی است؛ بنابراین تحریف هدف عزاداری، تحریف هدف شهادت آن بزرگوار نیز هست و استناد اهل منبر و مرثیه‌سرایان، به منابع غیر معتبر و غیر قابل استناد تحریف هدف شهادت ایشان است.

 نکته قابل توجه این که تاریخ عاشورا بیشتر از بسیاری موضوعات دیگر دارای منابع معتبر و قابل استناد است و مرثیه سرایان متعهد و آگاه، اصولاً نیازی به استفاده از منابع غیر قابل استناد ندارند و ذاکران اهل بیت(ع) باید از بیان هر سخن و تعبیری که حاکی از اظهار ذلت یا عجز امام حسین(ع) و خانواده ایشان در حادثه عاشورا باشد اجتناب کنند.

این را باید بدانیم که پیام قیام باشکوه سیدالشهدا(ع) منحصر به آن زمان نیست، بلکه این پـیام پـیامی جاوید و ابـدی است و فراتـر از محدوده زمان و مکان است، هر جا و در هر جامعه‌ای که به حق عمل نشود، و از بـاطل خودداری نشود، بدعت‌ها زنده، و سنت‌ها نابـود شود، هر جا که احکام خدا تغییر و تحریف یابد و حاکمان و زمامداران بـا زور و ستمگری بـا مردم رفتـار کنند، در هر جامعه‌ای که ویژگی‌های جـاهلیت را داشته باشد آن جامعه، جامعه‌ای یزیدی بـوده و مبـارزه و مخالفت بـا مفاسد و آلودگی‌ها و آمران و عاملان آن، کاری حـسینی خواهد بود.

عزاداری‌ها با قداست امام حسین(ع) سازگار باشد

حجت الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در این زمینه گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما باید هر سال در ایام محرم به هدف نهضت امام حسین(ع) یعنی همان اقامه قسط و عدل توجه کنیم و به دنبال برقراری عدل در جامعه و جلوگیری از ظلم باشیم.

وی با بیان اینکه در این ایام باید به قداست و جایگاه امام حسین(ع) توجه کنیم، ادامه داد: عزاداری‌های ما در این ایام باید به‌گونه‌ای باشد که با قداست امام حسین(ع) سازگار باشد.

مداحان به محتوای اشعار خود توجه کنند

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه مداحان باید به نوع اشعار از نظر محتوا و سبک مداحی متناسب با قداست جایگاه امام حسین(ع) توجه زیادی داشته باشند، افزود: در مراسم امام حسین(ع) از جناح بندی‌های سیاسی پرهیز کنیم و سخنوران و مداحان وارد بحث‌های حزبی نشوند؛ چرا که با مطرح کردن این‌گونه مباحث اثر و جاذبه این جلسات عزاداری کم می‌شود و اختلاف ایجاد می‌شود.

مردم در عزاداری‌هایی شرکت کنند که در آن ارزش‌های اخلاقی، معنوی و انسانی قیام عاشورا و ایام محرم مطرح می‌شود

وی با بیان اینکه هم چنین در جلسات عزاداری از مداحانی استفاده شود که آگاهی دینی و علمی دارند و از جهت اخلاقی و رعایت شئونات نمونه جوانان باشند، گفت: مردم دقت کنند که در عزاداری‌هایی شرکت کنند که در آن ارزش‌های اخلاقی، معنوی و انسانی قیام عاشورا و ایام محرم مطرح می‌شود.

توجه به پرورش اخلاقی جوانان در مجالس عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام غرویان با اشاره به اینکه در مجالس عزاداری ایام محرم مباحث جوانان باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: در مجالس حسینی باید معنویت، اخلاق، فرهنگ دینی و ارزش‌های مذهبی در جان جوانان رسوخ کند و به همین دلیل سخنوران باید مباحثی که متناسب با پرورش اخلاقی جوان است مطرح کنند.

وی اضافه کرد: ابعاد روحانی و تبعیت و متانت نوجوان و جوان‌هایی مثل قاسم‌ابن‌الحسن و حضرت علی اکبر(ع) و حضرت عباس(ع) را برای جوان‌های امروزی تبیین کنیم.

مقتل خوانی مستند باشد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه عزاداری باید محتوای علمی و معرفتی داشته باشد، تأکید کرد: مقتل خوانی در مجالس عزاداری بر پایه اسناد و کتب مستند باشد و مسائلی مطرح بشود که از نظر سند و مدرک تاریخی معتبر باشد و خرافات و مطالب سست نباید بیان شود.

کد خبر 3785561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha