۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹

هیات مدیره خانه سینما:

درخواست بودجه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی/ مرکز ملی سینما ایجاد شود

درخواست بودجه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی/ مرکز ملی سینما ایجاد شود

صبح امروز دوشنبه ۱۲ مهرماه نشست خبری هیات مدیره خانه سینما در محل خانه سینما برگزار و در این نشست درباره بسیاری از مسایل سینمای کشور صحبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست، ابراهیم مختاری با اشاره به گرامیداشت فعالیت های رضا میرکریمی مدیرعامل سابق خانه سینما و کمال تبریزی دبیر هجدهمین جشن بزرگ سینمای ایران، گفت: در این دوره از جشن ۶ هزار نفر مراسم را تماشا کردند که این نشان دهنده استقبال بالای مردم از این جشن است. همچنین آیین نامه جشن خانه سینما با تغییراتی همراه شده است که احتمال لابی در آرا را کم می کند.

این عضو هیات مدیره خانه سینما اضافه کرد: امسال در تلاش هستیم تا آیین نامه جشن شکل تازه ای به خود بگیرد و هیات رئیسه ای برای جشن خانه سینما تشکیل شده است که اعضای آن شامل تشکل هایی که از جشن تندیس می‌گیرند، است. علاوه بر آن دبیرخانه دائمی جشن نیز تشکیل شده است و فعالیت های خود را آغاز می کند.

وی با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان گفت: تعداد متقاضیان بیمه در سال جاری افزایش پیدا کرده و روند بیمه شدن آنها از طریق توافقنامه ای که میان صندوق اعتباری هنر و خانه سینما منعقد شده در حال انجام است. همچنین بیمه تکمیلی هنرمندان نیز در حال انجام است.

مختاری با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر تاکید کرد: علاوه بر مساله بیمه، بسیاری از هنرمندان متقاضی وام هستند که صندوق اعتباری هنر پاسخگوی این افراد است. البته در کنار آن، خانه سینما با تشکیل کمیسیونی تقاضاها را مورد بررسی قرار می دهد و با همکاری صندوق اعتباری هنر به آن پاسخ می دهد.

وی با اشاره به بودجه خانه سینما توضیح داد: در این دوره بودجه بخش ستادی و همچنین بودجه جشن خانه سینما کاهش و در کنار آن بودجه بخش رفاهی افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده گرایش مدیریت به مساله رفاه اعضا است.

مختاری گفت: یکی دیگر از فعالیت هایی که به تازگی انجام شده است، تصویب باشگاه کارورزان در خانه سینما است که افراد را با توجه به گرایش هنری که دارند، ساماندهی می کند. این باشگاه می تواند پل ارتباطی بین نورسیده ها و حرفه ای های سینما باشد. آیین نامه این تشکل نیز به زودی تدوین و به اطلاع می رسد.

توضیح درباره بازسازی ساختمان خانه سینما

در ادامه این نشست، شادمهر راستین با اشاره به بازسازی ساختمان خانه سینما با همکاری ناصر عنصری گفت: سازه این ساختمان برای ۷۰ سال پیش است و با توجه به قدمت تاریخی که داشت، تصمیم گرفتیم خانه سینما صاحب ساختمانی شود که در شان سینمای ایران باشد به همین دلیل طراحی و اجرای آن را آقای شاه ابراهیمی بر عهده گرفت.

وی افزود: ما نگران طبقه دوم این ساختمان بودیم به همین دلیل در قسمت طبقه دوم هم بازسازی هایی صورت گرفت. البته ما در تلاش هستیم که این ساختمان را به عنوان میراث ملی ثبت کنیم. به همین منظور شورای شهر و وزارت ارشاد بودجه ای را تامین کرد که ما سعی می‌کنیم بودجه های دیگری نیز اضافه کنیم.

سیاست ما کاهش تنش‌ها برای امنیت سرمایه‌گذاری در سینما است

در ادامه نشست ابراهیم مختاری با اشاره به اساسنامه خانه سینما گفت: سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش، ایجاد نوعی ثبات در جهت تامین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران است. گاهی می‌بینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می شود که ما این موضوع را مخل می دانیم چون امنیت را متزلزل می کند و این تزلزل باعث فرار سرمایه می شود و به دنبال آن تولید فیلم ها در بخش خصوصی کم می‌شود و به دنبال آن دولت پا به این عرصه می گذارد که با خود رانت هم به همراه می آورد. کوشش ما در جهت تامین این امنیت است به همین دلیل سعی می کنیم موضوعاتی را که باعث تنش می شود کم کنیم.

وی افزود: آمار فروش فیلم‌ها در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبت به سال ۹۲ و ۹۳ صددرصد افزایش داشته است که حضور جوانان در این عرصه یکی از عوامل افزایش فروش است.

پروانه ساخت و نمایش باید برای همه نهادها محترم باشد

مختاری درباره مساله صدور پروانه نمایش و ساخت و ایستادگی دولت پای مجوزهایش نیز گفت: ۲ موضوع دیگر یعنی تزلزل در سندیت پروانه نمایش و پروانه ساخت می تواند آرامش موجود در سینما را متزلزل کند. گاهی با وجود آنکه پروانه ساخت یک فیلم صادر می شود، برخی به آن اعتنا نمی کنند. در این هنگام وقتی صاحبان فیلم برای تامین بودجه فیلم هایشان به مراجع و نهادها مراجعه می کنند آنها می گویند ما ابتدا باید سناریو را بخوانیم. این در حالی است که پروانه ساخت آن فیلم ها از پیشتر تایید شده است. این نشان می دهد که پروانه ساخت ضمانت ندارد. گاهی هم با وجود آنکه پروانه نمایش فیلم ها صادر شده است، این امر از سوی صادرکنندگان زیر پا گذاشته می شود و نهادهای دیگر اجازه نمایش فیلم را در سالن های خود نمی دهند. گویی مدیریت طایفه ای بر سینما حاکم شده است. این موضوع باید از بین برود زیرا ما حاکمیت ملی در سینما داریم. باید وجاهت پروانه ساخت و پروانه نمایش از طریق نهادهای دیگر پذیرفته و اجرا شود.

وی افزود: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما، ثبت تشکل ها در خانه سینما بود، هیئت مدیره با استفاده از تجربه پیشین اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد، که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.

این عضو هیات مدیر خانه سینما تاکید کرد: ماموریت عمومی مجمع خانه سینما ثبت تشکل ها بود که هیات مدیره با استفاده از تجربه پیشین از اساسنامه های خود و وزارت کار دست به تدوین اساسنامه نمونه ای که مورد توافق وزارت کار قرار بگیرد زد که در نهایت این موضوع مورد توافق تشکل ها قرار گرفت، به همین دلیل تعدادی از این اساسنامه ها به ثبت رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری این امر به پایان برسد.

مختاری در ادامه این نشست درباره حمایت خانه سینما از سینماگران برای مشکلاتی که در زمینه اکران فیلم‌های آنها رخ می دهد، توضیح داد: زمانی که اتفاقی برای فیلمی رخ می دهد پیش از هر چیز شاکی خصوصی باید اقدام کند بعد از آن صنف مربوطه وارد عمل می شود و سپس خانه سینما در مورد مشکل مورد نظر اقدام می کند. البته در این میان گاهی مدیریت خانه سینما اقداماتی انجام می دهد که نمی خواهد بازتاب مطبوعاتی داشته باشد؛ چراکه ممکن است این بازتاب به نفع جریان ایجاد شده نباشد.

صدور  کارت صنفی در سینما

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به صدور کارت صنفی برای اعضای خانه سینما توضیح داد: کارت صنفی با کارت اعضای خانه سینما کاملا متفاوت است و صدور آن نیازمند شرایط خاصی است. دریافت کارت صنفی به نسبت صدور کارت عضویت بسیار سخت است و فرد باید بر اساس شرایطی که در هر صنف توصیف شده است این کارت را دریافت کند.

محمدرضا مویینی نیز در ادامه با اشاره به فعالیت های صندوق اعتباری هنر بیان کرد: در دولت قبلی رییس صندوق اعتباری هنر اعلام کرد کسانی که حرفه ای سینما هستند می توانند از طریق ارشاد به این صندوق معرفی شوند تا خدمات لازم را دریافت کنند. بخشی از سینماگران حرفه ای در آن دوره از سوی وزارت ارشاد به این صندوق معرفی شده اند که همچنان خدماتی را دریافت می کنند.

وی با اشاره به مطالبی که در برخی از نشریات علیه سینماگران منتشر می شود، توضیح داد: گاهی مطالبی در برخی از نشریات منتشر می شود که این نشریات آداب روزنامه نگاری را رعایت نمی کنند، اما آنها باید بدانند که خانه سینما از اعضای خود دفاع می کند و این نحوه دفاع در هر ماجرایی متفاوت است. این را باید بدانیم که صدور بیانیه نمی تواند یک راهکار اصلی باشد.

واکنش‌ها در حد بیانیه صادر کردن نمی‌ماند

مویینی ادامه داد: در همین راستا و در زمینه صدور پروانه نمایش فیلم و بعد از آن اشکال در اکران نیز خانه سینما همین برخورد را می کند. در این رابطه پیش از هر چیز صاحب اثر یا مالک حقوقی اثر باید اقدام قانونی انجام دهد. اگر خانه سینما در این زمینه با تاخیر ورود می کند به این دلیل است که شاید صاحب اثر در حال رایزنی برای حل مشکل است. در صورتی که صاحب اثر به جواب قانع‌کننده‌ای نرسد، می تواند به صنف خود اعلام کند و صنف پیگیری قانونی انجام دهد و بعد از آن خانه سینما به این امر ورود پیدا می کند. در چنین شرایطی دیگر نیازی نیست که هر لحظه بیانیه ای صادر کنیم. خانه سینما بسیاری از فعالیت ها و اقدامات خود را بدون اطلاع رسانی مطبوعاتی انجام می دهد.

ابراهیم مختاری رییس هیات مدیره خانه سینما نیز تاکید کرد: برای حل مشکلاتی از این دست ما نیازمند حل مساله حق مولف در سینمای ایران هستیم البته در این مورد صحبت‌های بسیاری شده است، اما هیچ گاه نسبت به احقاق آن کاری صورت نگرفته است. هیات مدیره خانه سینما در دوره فعلی تشکلی را از صاحبان رایت که شامل فیلمنامه نویس، آهنگساز و کانون کارگردانان است تشکیل داده تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هیات مدیره خانه سینما در حد بضاعت خود مقدمات ایجاد این تشکل را فراهم کرد و حال نوبت اعضای تشکل است تا مسائل مورد نظر برای حق مولف را تدوین کند تا این مشکل هر چه سریعتر برطرف شود.

آتیلا پسیانی سخنگوی خانه سینما نیز بیان کرد: هیات مدیره قبلی به دلیل شرایطی که خانه سینما درگیر آن بود، واکنش گرا بود و توانست حملاتی که به خانه سینما می شود به خوبی رد کند و ما اگر امروز اینجا هستیم به مدد تلاش ها و حمایت های آنها است، اما هیات مدیره جدید مسائل صنفی را جزو اولویت های خود در نظر گرفته است.

مختاری در ادامه گفت: خانه سینما یک دوره ای درگیر جنگ و دعواهای بسیاری بود و بعد از باز شدن خانه سینما، هیات مدیره با سیل تقاضا و مطالبات مواجه شد. در همین راستا خانه سینما بعد از بازگشایی درگیر انجام فعالیت هایی مانند تصحیح ساختار خانه سینما، یکسان سازی ارکان اساسنامه خانه سینما، ساماندهی تشکل ها بود که مدتی به دلیل درگیری ها به تعویق افتاده بود. در این میان بحث بیمه تکمیلی نیز مورد توجه قرار گرفته است که البته حل مسائل حقوقی آن زمان‌بر است. همچنین آیین‌نامه جشن خانه سینما نیز از جمله معضلاتی بود که باید رسیدگی می شد.

تفاهمنامه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی با سازمان سینمایی

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز با اشاره به برگزاری جشن خانه سینما توضیح داد: در یک دوره بیش از یک ماهه فیلم ها برای داوران نمایش داده شد. علاوه بر آن برگزاری جشن فیلم کوتاه، انیمیشن، مستند، بزرگداشت‌ها و برگزاری جشن ۶ هزار نفری در میدان مشق نیز هزینه‌بر بود. فکر می کنم مجموعه هزینه های جشن خانه سینما در کنار هزینه های جنبی ۶۰۰ میلیون تومان شده است. ما امسال برای بیمه تکمیلی تفاهمنامه ای دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی با سازمان سینمایی بسته ایم و حدود دو میلیارد و نیم هم برای هزینه‌های دیگر خانه سینما مثل جشن و کمک‌های رفاهی و هزینه‌های جاری تعیین شده است.

در ادامه این نشست مویینی نیز با اشاره دوباره به مساله صندوق اعتباری هنر توضیح داد: در گذشته یک کارگروه متشکل از نمایندگان خانه سینما و صندوق اعتباری هنر تشکیل شد و در نهایت به تفاهمنامه ای برای ارائه خدمات از سوی صندوق به هنرمندان صورت گرفت که متاسفانه این تفاهمنامه به نتیجه نرسید. در همین راستا با شکایت هایی از سوی اعضای خانه سینما نسبت به خدمات نامناسبی که بیمه تکمیلی به آنها ارائه می داد، مواجه شدیم به همین دلیل خانه سینما تصمیم گرفت تا بیمه تکمیلی خود را داشته باشد.

جدیدترین تصمیمات بیمه‌ای در خانه سینما

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم تاکید کرد: براساس قانون صندوق اعتباری هنر باید برای تحت پوشش قرار دادن هنرمندان در همه حرفه ها اقدامات لازم صورت گیرد. خانه سینما نیز با چهار هزار نفر عضو تحت این پوشش قرار می گیرد، اما با توجه به اینکه توقعات خانه سینما با امکانات صندوق همخوانی نداشت ما دچار مشکلاتی شدیم. به همین دلیل خانه سینما اعضای خود را به طور مستقیم بیمه تکمیلی کرده و هزینه ها را پرداخت کرده است، اما این تداوم بیمه جز از طریق حمایت صندوق اعتباری هنر امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: بعد از گفتگوهای دوباره من و آقای ارجمندی رئیس صندوق اعتباری هنر، تصمیم گرفته شد تا تفاهمنامه سابق با اصلاحات ناچیزی از سر گرفته شود و شرایط لازم برای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی از سال آینده مورد پیگیری قرار گیرد و ما از امکانات صندوق بهره مند شویم. به هر حال ادامه این نوع درگیری ها به نفع خانه سینما و صندوق اعتباری هنر نیست.

ابراهیم مختاری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره مساله تفاهمنامه های امنیت شغلی میان صنوف خانه سینما گفت: پیش از این صنوف کارگزار تفاهمنامه هایی را میان هم امضا می کردند که بر اساس آن در فیلم هایی که از اعضای صنوف خانه سینما استفاده نشود کار نکنند، اما پیش از هر چیز این تفاهمنامه ها باید میان کارگزار و تهیه کننده منعقد شود به همین دلیل کارگزاران سینما باید تشکلی ایجاد کنند که این تشکل به نمایندگی از صنوف مختلف سینما با تهیه کنندگان وارد مذاکره شود. اگر چنین مساله ای اتفاق بیفتد سازمان سینمایی می تواند دیده بان و مجری امنیت شغلی در این عرصه باشد. امیدوارم در این دوره تشکل کارگزاران شکل بگیرد تا مذاکرات لازم برای ایجاد امنیت شغلی با تهیه کنندگان صورت گیرد. البته ما نیز به عنوان هیات مدیره خانه سینما تمام تلاشمان را برای ایجاد امنیت شغلی انجام می دهیم.

مویینی نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه این امکان وجود دارد که حساب کمک هزینه بیکاری هنرمندان دوباره شکل گیرد، توضیح داد: در گذشته یک طرح کلی برای امنیت شغلی داشتیم که ذیل آن طرح، کمک هزینه بیکاری نیز مورد توجه قرار می‌گرفت در همان دوران یک شورایی تشکیل شد تا هر چه سریعتر به آن مساله رسیدگی شود اما مساله این است که نمی توان ناگهان مساله حساب کمک هزینه بیمه بیکاری را پیگیری کرد در صورتی که هنوز پیش نیازهای این مساله تعریف نشده است. برای این مساله ما نیازمند تعریف درست کار، نظام دستمزدی و تعریف بیکاری در سینما هستیم.

وی تاکید کرد: هیات مدیره خانه سینما کوشش می کند مهم ترین دغدغه های تشکل های سینمایی را که همان ایجاد امنیت شغلی است، مورد توجه قرار دهد و آن را اجرایی کند.

جزئیات راه‌اندازی «باشگاه کارورزان»

در ادامه منوچهر شاهسواری درباره کارکرد «باشگاه کارورزان» خانه سینما گفت: تعداد کسانی که علاقه مند به فعالیت در حوزه فرهنگ هستند افزایش پیدا کرده به همین دلیل خانه سینما در هفته گذشته به این نتیجه رسید که تکلیف خود درباره این خلاقان که آینده شغلی خود را در سینما تعریف می کنند بداند. اینها افرادی هستند که شرایط عضویت در تشکل ها را ندارند، اما صلاحیت علمی آنها مشخص شده است. در حال حاضر مجموعه‌ای از نیروهای مستعد در گوشه و کنار کشور وجود دارند که تحصیلکرده دانشگاه ها و آموزشگاه های معتبر هستند. خانه سینما به عنوان یک تکلیف باید با تاسیس باشگاه کارورزان فرصت ایجاد همکاری با آنها را فراهم کند و همچنین یاد دادن آداب حرفه ای و صنفی به آنها وظیفه ما است تا این افراد بتوانند در آینده به سادگی و بدون حاشیه وارد این حرفه شوند.

وی افزود: هیات مدیره طرح باشگاه کارورزان را مصوب کرده زیرا وجود چنین باشگاهی باعث می شود افرادی که به شکل فردی فعالیت می کنند و قابلیت ویژه ای دارند یک جا جمع شوند و با سینماگران حرفه ای مراوده پیدا کنند. من فکر می کنم باید به دنبال حق شهروندی آنها در حوزه فعالیت خودمان باشیم. یکی از موثرترین مسایلی که آینده سینما را متحول می کند، باشگاه کارورزان است که هزینه چندانی هم ندارد. این باشگاه باعث ایجاد فرصت در فضای سالم می شود.

ابراهیم مختاری در پاسخ به این پرسش که چرا حق مولفان و تهیه کنندگان در داخل و خارج رعایت نمی شود، گفت: حق مالکان اثر در خارج از مرزها به دلیل مشکلات تحریم رعایت نمی شود، البته در ایران هم گاهی این حق رعایت نمی شود و ما باید شرایطی فراهم کنیم که حق مالکان آثار بیش از پیش به رسمیت شناخته شودو امکان شکواییه به آنها داده شود. اگر حق مالک ثبت شود مولفان اثر هم می توانند صاحب امتیاز باشند. به همین دلیل هیات مدیره ذکر کرد که به عنوان حق مولف اول باید با بخش دولتی وارد مذاکره شد زیرا دولت در این هنگام مالک اثر می شود و باید او به حق مالکانه پاسخ دهد. همانطور که گفتم ما در بخش حق مولف در مقدمات اولیه کار هستیم.

شکایت رسمی از شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها

منوچهر شاهسواری درباره همین موضوع گفت: یکی از بزرگترین مشکلات سینمای ما همین است که متاسفانه حقوق مالکانه اثر در هیچ بخشی رعایت نمی شود. هنگامی که یک فیلم می سازیم باید حداقل هایی درباره حقوق مالکانه آن در شبکه نمایش خانگی، وب سایت ها و شبکه های ماهواره ای رعایت شود. این در حالی است که این موضوع در هیچ بخشی رعایت نمی شود. هنگامی که یک آگهی در شبکه های ماهواره ای پخش می شود همه اظهار بی اطلاعی می کنند. ما در پی طرح مجموعه شکایت هایی علیه سایت ها و شبکه های ماهواره ای هستیم که آقای قطبی مسئولیت آن را در دادسرای فرهنگ و رسانه برعهده دارد.

وی افزود: تا وقتی حقوق مالکانه از سوی دستگاه ها به رسمیت شناخته نشود، گسترش امنیت و فضای امن دچار مشکل است اگر توجه داشته باشید می بینید که بسیاری از فیلم های ایرانی در حالی از شبکه های مختلف پخش می شوند که حقوق مالکانه آنها در نظر گرفته نشده است. نظام ویژه ای در این باره شکل گرفته که امکان تسری به خارج از کشور و داخل کشور فراهم شده است. ما به نوعی با تاراج اموال سینماگران ایران مواجه هستیم که امیدوارم با شکل گیری سامانه شبکه نمایش خانگی از این گره عبور کنیم. به نظرم کمیسیون فرهنگی مجلس باید وارد این حوزه شود.

سپس ابراهیم مختاری گفت: بحث حقوق اثر یک بحث مهم و گسترده است برای مثال ما گاهی اوقات می بینیم که در اتوبوس بین شهری فیلم هایی به نمایش گذاشته می شود در حالی که هیچ حقی به صاحب اثر پرداخته نشده است، اما هنگامی که تلویزیون این کار را می کند مصیبت بار است زیرا به سرمایه گذاران آسیب می رسد. ما با سازمان سینمایی در ارتباط بوده و در پی بهبود این اوضاع هستیم.

وی افزود: یکی از درخواست های ما این است که نهادها چیزی را که قبول دارند تبدیل به یک قانون کنند یعنی مدیر دولتی ملزم به انجام آن شود. برای مثال فارابی در یک دوره ای پرداخت های خود را اعلام کرد و در یک دوره ای اعلام نکرد، زیرا خود را ملزم به این کار نمی دانست. الزام مدیریت دولتی باید در تعیین حجم کمک ها باشد.

مختاری درباره سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفت: ما در هیات مدیره تصویب کردیم که سخنگو کسی باشد که به بحث های هیات مدیره اشراف داشته باشد. این در واقع حاصل نگاه متفاوت ما است.

در ادامه آتیلا پسیانی سخنگوی هیات مدیره خانه سینما گفت: از نظر ما تفاوتی بین سخنگوی هیات مدیره با رابطان خبری این حوزه وجود دارد و سخنگو موظف است سخنان هیات مدیره را انتقال دهد، اما نباید انتظار داشته باشیم که او همواره در دسترس باشد وظیفه بخش رسانه ای بر عهده فرد دیگری است.

سپس شادمهر راستین در اینجا گفت: اینجا یک پایگاه سینمایی است، اما برخی از دوستان سعی دارند با مخدوش نشان دادن روابط ما اهداف دیگری را دنبال کنند. ما نمی خواهیم مرکز شایعات باشیم.

راستین عنوان کرد: هرگاه یک مشکلی برای سینماگران پیش می آید، ما جلسه می گذاریم و می خواهیم آرامش ایجاد کنیم. بنابراین باید بگویم که آتیلا پسیانی دقیقا رفتار یک سخنگو را دارد در واقع ما به او یاد دادیم که سخنگو منتقل کننده حرف های هیات مدیره است. در یک دوره ای این موضوع باعث خدشه دار شدن خانه سینما شده بود، اما ما نباید آن مسیر را ادامه دهیم.

آتیلا پسیانی در ادامه صحبت های شادمهر راستین گفت: علایق ما ارتباط برقرار کردن با رسانه ها است، اما رویکرد و عمل ما متفاوت است.

شادمهر راستین با بیان اینکه یکی از افتخارات خانه سینما انتخاب ها به صورت از پایین به بالا است، گفت: این یک دستاورد بزرگ است که باید به آن افتخار کنیم. در واقع ما و رسانه ها به دنبال این هستیم که فضای آرامی در جریان باشد اما اگر هیات مدیره به دنبال پاسخگویی هر اتفاقی برود، شانیت آن رعایت نمی شود. ما می خواهیم به این موضوع برسیم که برای مثال ما به دنبال این هستیم که اگر فرهادی و افرادی مثل او دچار مشکل می شوند خودمان را موظف به حل مشکلات آنها بدانیم.

مختاری در پاسخ به این پرسش که برخی از تولیدات سینمایی در شرکت هایی تولیدی انجام می شود که پروانه ویدیویی دارند، گفت: برخی از دفاتر شخصیت های حقوقی دارند اما در حال حاضر برخی از شرکت های پخش کننده به عنوان اشخاص حقیقی هستند. آثار ویدیویی باید پخش خود را از جای دیگری دنبال کنند. ما در حال حاضر نمی توانیم اساسنامه را در این باره تغییر دهیم.

بودجه مدنظر برای یک سال خانه سینما

منوچهر شاهسواری مدیر خانه سینما در پاسخ به این پرسش که بودجه خانه سینما در سال جاری چگونه است؟ توضیح داد: طبق سال های گذشته در پایان هر سال مالی یک گزارش مالی به استناد حسابرس مالی تنظیم و فعالیت های خانه سینما ارزشگذاری مالی می شود که بر اساس آن یک عدد به دست می آید و آن عدد در اختیار سازمان سینمایی قرار می گیرد که بر اساس فهرست فعالیت های خانه سینما در سال آینده بودجه تامین شود. امسال برای بیمه تکمیلی اعضا ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به تفاهم رسیده ایم و نزدیک به ۲.۵ میلیارد تومان برای هزینه های دیگر خانه سینما درخواست داده ایم که این هزینه ۲.۵ میلیاردی شامل برگزاری جشن خانه سینما و هزینه های صنوف در طول یک سال است. در واقع اصناف خانه سینما یک هزینه ای را هم در طول سال دریافت می کند که ذیل عدد بودجه قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: در این میان گاهی حمایت شهرداری و نهادهای دیگر را هم داریم به عنوان مثال در بازسازی خانه سینما بخشی از بودجه از سوی شهرداری منطقه، شورای شهر و بخشی نیز بر اساس تفاهمنامه ای که میان سازمان سینمایی و خانه سینما بسته شد، تامین شد.

مویینی در ادامه این نشست با اشاره به شرایط مالی هنرمندان تاکید کرد: اکثر هنرمندان سینما حقوق بازنشستگی ندارند و معیشت آنها دچار مشکل است که امیدوارم این مساله را هر چه سریع تر برطرف کنیم.

نامه‌نگاری درباره مشکلات سینما با رییس‌جمهوری

مختاری نیز با اشاره به اختلافاتی که میان خانه سینما و مدیران دولتی وجود دارد، توضیح داد: البته که ما همچنان اختلافاتی با حجت الله ایوبی و علی جنتی داریم که این اختلافات از طریق مکاتبات با آنها در میان گذاشته می شود و این مکاتبات برای روز مبادا در اختیار ما قرار دارد. همچنین اعتراض خود نسبت به برخی موارد را به گوش رییس جمهور نیز رسانده ایم. در رابطه با مساله حوزه هنری و نمایش ندادن برخی فیلم‌ها نیز باید بگویم این نوع از مدیریت ملوک‌الطوایفی به نفع سینمای ایران نیست و ما نیازمند حاکمیت ملی در سینمای ایران هستیم. تا زمانی که مرکز ملی سینما تشکیل نشود هر نهادی می تواند هر تصمیمی که بخواهد بگیرد. دولت هم از پس این تصمیم ها برنمی آید و تنها مانند خانه سینما داد می زند.

وی ادامه داد: ما اختلافات خود را که زیاد هم نیست مستقیم پیش حجت الله ایوبی می بریم. باید بدانیم که چگونه می توان حاکمیت ملی را در سینما ایجاد کرد. حوزه هنری با پخش نکردن فیلم ها در سینماها به سینمای ایران صدمه می زند. حاکمیت ملی چشم اسفندیار سینمای ایران است که تا چنین مساله ای در سینما به وجود نیاید نمی توان کمکی به سینما کرد.

لزوم تشکیل مرکز ملی سینمای ایران

رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به اینکه بسیاری از نهادها وظیفه خود نسبت به سینما را اعلام نمی کنند، گفت: چرا مدیران تلویزیون اعلام نمی کنند که چه سهمی از سینمای ایران را در پخش سالانه خود دارند. تنها راه برای حل مشکل سینما ایجاد «مرکز ملی سینمای ایران» است نه شورای عالی سینما. شورای عالی سینما در دولت قبل ایجاد شد که اساس آن از ابتدا مشکل داشت در واقع ما بهتر از این شورا را در زمان سیف‌الله داد داشتیم که آن هم به نتیجه نرسید.

ابراهیم مختاری در ادامه نشست در پاسخ به این پرسش که علت برگزاری نشست امروز این است که هیات مدیره می خواهد خود را در برابر اظهارنظرهای اعضای شورای عالی تهیه کنندگان و کانون کارگردانان به اثبات برساند، توضیح داد: در شب انتخابات هیات مدیره و بعد از اینکه مجمع عمومی نماینده ای از کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه کنندگان را برای حضور در هیات مدیره انتخاب نکرد کسی گفت که نتیجه انتخابات محصول شورش بردگان است. در سینمای ایران تهیه کننده، کارفرماست و جزو برده ها به شمار نمی رود در کنار آن کارگردانان نیز به جمع برده دار ها اضافه شده اند چرا که آنها نیز در حوزه تهیه کنندگی فعالیت می کنند.

پاسخ درباره اختلاف با صنف تهیه‌کنندگان و کارگردانان

وی بیان کرد: هیات مدیره فعلی خانه سینما بیش از همه علاقه مند به حضور نماینده ای از تهیه کنندگان در ترکیب هیات مدیره خانه سینما بودند. حتی پیشنهاد دادند که بازرس خانه سینما از این شورا باشد و یا مدیرعامل خانه سینما عضوی از تهیه کنندگان باشد، حتی ما اولین جلسه خود را با تهیه کنندگان و بعد کارگردانان برگزار کردیم تا اختلافی بین ما نباشد. در واقع هیات مدیره به دنبال ارتباط است. امیدوارم بخشی از نگرانی‌ها با انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما برطرف شده باشد، اما اینکه چرا امروز نشست خبری برگزار کردیم به این دلیل است که بخشی از کارها و وظایف خود در امور مختلف از جمله برگزاری جشن خانه سینما را اطلاع رسانی کنیم.

موئینی نیز بیان کرد: چرا کسی نمی پرسد چرا در هیات مدیره قبلی خانه سینما هم نماینده از تهیه کنندگان و کارگردانان وجود نداشت. در مورد مساله خانم فاطمه معتمدآریا و واکنش خانه سینما نیز باید تاکید کنم که بعد از صحبت هایی که در مورد این بازیگر شد از معتمدآریا دعوت شد تا به خانه سینما بیاید و سه شب پیاپی با این هنرمند نشست داشتیم و مساله را کاملا حل کردیم و به نتیجه رسیدیم اما قبل از اینکه بخواهیم به مرحله عمل برسیم از آن طرف پیغام آمد که می خواهند عذرخوهی کنند. البته بعد از آن خانم معتمدآریا و همسرشان نیز از ما خواستند که دیگر مساله را پیگیری نکنیم. همچنین در مورد مساله توقیف یک فیلم نیز که به دلیل پخش تیزر در شبکه های ماهواره ای انجام شده بود واکنش هایی را نشان دادیم که در سکوت کامل انجام شد.

برای دولتی نبودن مدیر خانه سینما خون داده‌ایم

شادمهر راستین در ادامه بیان کرد: اساس خانه سینما این است که هیچ کس کرسی ثابت نداشته باشد و همه بر اساس رای گیری به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب می شوند. حضور منوچهر شاهسواری بر اساس انتخاب هیات مدیره بود، هیات مدیره بر اساس آرای مجمع عمومی صورت گرفت و تمام این انتخاب های زنجیره‌وار بر اساس یک پروسه دو ساله صورت گرفته است البته خیلی ها دوست داشتند که مدیر دولتی برای خانه سینما انتخاب شود و ما برای اینکه این اتفاق رخ ندهد، خون دادیم.

این عضو هیات مدیره خانه سینما در پایان گفت: اگر تهیه کنندگان انتظار کرسی در هیات مدیره را دارند باید برای ورود به هیات مدیره تلاش کنند و ایده های جدید و ثابت برای خانه سینما داشته باشند.

کد خبر 3785811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha