۱۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۲

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پاسخ به مهر؛

آماده‌ایم آزادگان را با هر مدل قراردادی توسعه دهیم

آماده‌ایم آزادگان را با هر مدل قراردادی توسعه دهیم

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت که این ستاد با تکیه بر تجربه موفق توسعه میدان یاران شمالی، آمادگی دارد میدان آزادگان را با هر مدل قراردادی توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مخبر امروز در یک نشست خبری با اشاره به تجربه این ستاد در توسعه میدان یاران شمالی گفت: آمادگی داریم که میدان آزادگان را با هر مدل قراردادی توسعه دهیم و این زیبنده نیست که کشور ما با داشتن ۱۰۰ سال سابقه در صنعت نفت، توسعه میدانی همچون آزادگان را که از نظر فنی جزو ساده ترین میادین است، به شرکتهای خارجی واگذار کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درمورد علت مقاومت وزارت نفت در واگذاری قرارداد توسعه میدان آزادگان به شرکتهای داخلی گفت: آنها می گویند ما توان مالی لازم را نداریم و این درحالی است که خارجی ها برای تامین مالی آزادگان بسیار مشتاق و در صف هستند و با هر شرکتی که قرارداد توسعه را ببندد، حاضرند همکاری کنند.

مخبر به تجربه موفق ستاد اجرایی فرمان امام در توسعه میدان یاران شمالی اشاره کرد و گفت: این میدان در یک منطقه مین گذاری شده قرار دارد وعلیرغم تمام مشکلات، ما با تکیه بر توان  ۱۳۹ شرکت  ایرانی توانستیم توسعه این میدان را زودتر از موعد مقرر به سرانجام برسانیم بطوری که وزارت نفت پیشنهاد داد که توسعه یاران جنوبی را هم ما برعهده بگیریم.

او ادامه داد: عملکرد موفق ما در شرایطی بود که شرکت ملی نفت همزمان با آغاز فعالیتهای ما در یاران شمالی، توسعه میدان یاران جنوبی را شروع کرد و این میدان در حال حاضر فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد پیشرفت داشته است.

مخبر تاکید کرد: من به آقای زنگنه گفته ام که تا وقتی میدان آزادگان تعیین تکلیف نشود ما کار جدیدی را شروع نخواهیم کرد و تفاهم نامه ای هم که دیروز امضا شد، برای انجام مطالعات امکان سنجی بود و بدیهی است به معنای اجرای عملیات توسعه این میدان توسط ستاد اجرایی فرمان امام نیست.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: این ستاد با تکیه بر توان ۱۳۹ شرکت داخلی توانست برگ زرینی از توانایی شرکتهای ایرانی در زمینه توسعه میادین نفتی را به ثبت برساند و بدیهی است که انتظار داریم توسعه میادین بزرگی همچون آزادگان که اتفاقا از نظر فنی جزو ساده ترین میادین است را به شرکتهای داخلی واگذار کنند.

وی تصریح کرد: این زیبنده نیست کشوری که صنعت نفت اش ۱۰۰ سال سابقه دارد، برای توسعه میادین خود دست به دامان شرکتها و کشورهایی شود که خودشان نفت ندارند.

مخبر گفت: واگذاری توسعه میدان آزادگان به شرکتهای داخلی می تواند نام ایران را در جرگه کشورهای صاحب نام در حوزه توسعه میادین نفتی به ثبت برساند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ستاد اجرایی فرمان امام، سوداوری و بنگاهداری نیست، ادامه داد: این ستاد تلاش دارد خلاهای اجرایی در کشور را با تکیه بر توان شرکتهای داخلی پوشش دهد و بدیهی است که در توسعه میدان یاران شمالی نیز شرکتهای داخلی را پای کار آورد و با هدایت و مدیریت کار، نشان داد شرکتهای داخلی از ظرفیت بالایی در این حوزه برخوردارند و بر این اساس، ریالی سود از توسعه این میدان بدست نیاورد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام گفت: چرا نباید توسعه یک میدان بزرگ همچون آزادگان را به شرکتهای داخلی بدهند در حالی که توان فنی شرکتهای داخلی در توسعه یاران شمالی به اثبات رسیده و در مورد بحث تامین مالی هم قطعا هیچ نگرانی وجود ندارد؛ چرا که خارجی ها برای تامین مالی میدان آزادگان در صف هستند.

نوذری گفت کار سختی است 

وی گفت: یکی از غصه های بزرگ من در این ۹ سالی که در ستاد هستم و حتی پیش از آن زمانی که در مناطق جنوبی کشور خدمت می کردم این بود که چرا کشوری که خودش نفت ندارد باید بیاید برای ما که ۱۰۰ سال است نفت داریم، کار اکتشاف و استخراج انجام دهد.

او ادامه داد: به همین دلیل زمانی که به ستاد آمدم  تصمیم گرفتم یک شرکت E&P در ستاد تاسیس کنم وبا این منظور، سراغ آقای نوذری که به تازگی از وزارت نفت رفته بودند، رفتم و از او خواستم که به ستاد بیاید و یک شرکت ملی نفت کوچک راه اندازی کند.

مخبر گفت: آقای نوذری معتقد بود انجام این کار، سخت خواهد بود اما با این وجود پیگیری کردیم و زمانی که آقای رستم قاسمی وزیر نفت بود، از ایشان خواستم توسعه یک میدان را به ما بدهند تا کار اکتشاف و استخراج را کلید بزنیم اما ایشان به من گفت شما چه امکاناتی دارید که بر مبنای آن می خواهید اینکار را انجام دهید، نه نیروی فنی لازم را داری، نه پول کافی. اما من به ایشان گفتم: ما خودمان این امکانات را نداریم اما توان بالایی در پای کار آوردن شرکتهای توانمند ایرانی داریم و می توانیم کار را به انجام برسانیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: این مذاکرات انجام شد وحتی توافق اولیه شکل گرفت اما دولت تغییر کرد و آقای زنگنه که وزیر شدند و رفاقتی هم با آقای نوذری داشت، کمک کرد تا کار روی روال بیفتد. من حتی به آقای زنگنه گفتم که یک میدان مشترک به ما بدهید چرا که توسعه میادین مشترک دغدغه مقام معظم رهبری هم هست و ایشان تاکید دارند که برداشت از این میادین سریعتر انجام شود. اما وزارت نفت در نهایت میدان یاران شمالی را به ما داد.

مخبر توضیح داد: حاصل تلاش ما در یاران شمالی این بود که این میدان را که رقم سرمایه گذاری اش ۶۶۸ میلیون دلار برآورده شده بود را با ۵۸۰ میلیون دلار به سرانجام رساندیم و اگر کارفرما مسئولیت تأخیرات خودش را به بپذیرد ما نزدیک به ۵ ماه زودتر از موعد مقرر این پروژه را تحویل می‌دهیم.

وی گفت: همه پول این  پروژه را خودمان در قالب یک قرارداد بیع متقابل با سقف بسته از طریق فاینانس داخلی و خارجی تامین کردیم.

مخبر ادامه داد: در پروژه توسعه یاران شمالی، ۱۴۲  شرکت با ما کار کردند که از این تعداد فقط سه شرکت خارجی بودند و فعالیت آنها هم تنها در حد مطالعه بود.

زیبنده نیست کارگر خارجی ها باشیم 

او گفت: با این توصیف، من زیبنده کشور نمی‌ دانم که بعد از گذشت صد سال از ورود صنعت نفت به ایران، ما کارگر و پیمانکار دست دوم شرکت‌های خارجی شویم و آنها مدیریت کار را برعهده داشته باشند.

وی در پاسخ به  سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی شرکتهای داخلی بعضا به تعهدات و مسئولیتهای خود عمل نمی کنند، توضیح داد: باید امکان رشد شرکت‌های داخلی را فراهم کرد اما در ایران برعکس است و آقایان شرکت داخلی را تضعیف می‌کنند که رشد نکنند چون دلشان با آن طرف است.

وی ادامه داد: ما یکی از اولین تشکیلاتی در کشور هستیم که در همین پروژه یاران شمالی،  ۱۷۰۰ متر حفاری افقی انجام دادیم و این در حالی است که رکورد حفاری افقی را شرکت نفتی روسیه در اختیار دارد که با روزانه ۵ هزار بشکه اکتشاف، ۲ هزارمتر حفاری افق انجام می‌دهد.

مخبر با تاکید بر اینکه باید به شرکتهای ایرانی فضای کار و تجربه داده شود، گفت: وقتی توسعه یک میدان بزرگ را به من بدهند، سه سال دیگر، همین شرکتها و پیمانکاران ایرانی که دارند با ما کار می کنند، با تکیه بر تجربه ای که بدست می‌آورند، تبدیل به یک شرکت بزرگ می شوند و می توانند خودشان پروژه های بزرگ بگیرند.

ایراد بزرگ IPC لیدر بودن خارجی هاست

مخبر ایراد بزرگ قرادادهای ای پی سی را لیدر بودن شرکتهای خارجی عنوان کرد و گفت: چرا شرکتهای داخلی با این توان بالا باید کارگر شرکتهای خارجی باشند و میادین بزرگ ما را کسانی توسعه دهند که خودشان نفت ندارند.

خارجی ها حاضر نبودند در میدان یاران پا بگذارند

رئیس ستاد اجرای فرمان امام گفت: زمانی که ما توسعه یاران شمالی را برعهده گرفتیم، یک منطقه مین گذاری شده از دوران جنگ را مقابل روی خود دیدیم که تماما  لجن‌زار و هور بود.

او ادامه داد: اگر ما نمی‌توانستیم این میدان سخت را توسعه بدهیم می‌گفتند شرکتهای داخلی نمی‌توانند کاری انجام بدهند.

مخبر گفت: قبل از ما خارجی‌ها حاضر نبودند پایشان را آنجا بگذارند چون منطقه علاوه بر اینکه مین‌گذاری شده و ناامن بود، قاچاقچیان در هورهای اطراف آن رفت‌وآمد می‌کردند

شاید توسعه یاران جنوبی را نپذیریم

این مقام مسئول با اشاره به تفاهم نامه ای که دیروز بین ستاد و وزارت نفت به امضا رسید، گفت: من به آقای زنگنه هم گفتم تا وقتی تکلیف میدان آزادگان مشخص نشود، ما کار جدیدی را شروع نمی کنیم و تفاهم نامه ای هم که دیروز امضا کردیم،  در ادامه با بیان اینکه دیروز تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم برای بررسی برای انجام مطالعات میدان بود و قراداد نهایی محسوب نمی شود.

او ادامه داد: ما برای یاران شمالی ۴ ماه مطالعه کرده بودیم و به استناد نتایج آن مطالعه، توسعه یاران شمالی را پذیرفتیم که انجام دهیم.

مخبر تصریح کرد: شرح کار اصلی HOA یا رئوس قراردادی که دیروز امضا کردیم مطالعه میدان  است و ما باید مخازن یاد شده را  در میدان کوپال و هم در میدان مارون مطالعه کنیم و اگر ببینیم که مخازن به میزانی که ادعا و پیش‌بینی شده، قابلیت تولید ندارند وارد قرارداد نخواهیم شد.

ستاد دوبار در سال حسابرسی می شود

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به شفافیت فعالیتهای اقتصادی ستادی اجرایی فرمان امام گفت: این ستاد تنها مجموعه در کل کشور است که دو بار در سال حسابرسی می شود و گردش مالی آن مشخص و روشن است و ریالی فرار مالیاتی و مساله ندارد.

مخبر اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، برای فعالیتهای ستاد یک مثلث تعریف کردیم، ضلع اول این که کاری که انجام می‌دهیم با اقتصاد مقاومتی تطبیق داشته باشد و به همین دلیل از کارهایی که با اقتصاد مقاومتی تطبیق نداشت بیرون آمدیم و الان می‌توانیم بگوییم که ۸۵ درصد از فعالیت‌های ما مطابق اقتصاد مقاومتی است.

 او گفت: ضلع دوم مثلث ما این بود که حتماً پروژه ما در منطقه محروم باشد و ضلع سوم هم  این بود که رویکرد اصلی  پروژه ای که اجرا می کنیم، اشتغال‌زایی باشد.

مخبر با تاکید بر اینکه رویکرد ستاد اجرایی فرمان امام، پرکردن خلاهای اجرایی در کشور است، اظهار کرد: ما پروژه‌های اقتصادی را در مناطق محروم تعریف می کنیم، و شرکتهای داخلی را پای کار می اوریم و بعد از به ثمر رسیدن کار سهاممان را واگذار می کنیم و از پروژه خارج می شویم.

وی گفت: با همین رویکرد اشتغال زایی بود که  فولاد را به خرمشهر بردیم و پتروشیمی را به فارس، نیروگاه را در خواف طراحی کردیم و پالایشگاه نفت سنگین بندرعباس را به جاسک منتقل کردیم.

مخبر ادامه داد: ۴۵ درصد نفت ایران سنگین و نیمه‌سنگین است که هم قیمت آن ارزان‌تر است و هم آن را نمی‌خرند اما اگر در داخل، آن را پالایش کنیم فروش و عرضه آن بسیار راحت‌تر می‌شود. پروژه‌ای برای پالایش نفت سنگین در بندرعباس تعریف شده بود که به ما پیشنهاد دادند این پالایشگاه را به جاسک در سواحل مکران ببریم.

 او افزود: فاینانس این پروژه را چینی‌ها قبول کردند که فاز اول آن ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این سرمایه‌گذاری در فاز دوم و نهایی به ۷.۵ میلیارد دلار می‌رسد و اگر فاز اول را بهره‌برداری کنیم از محل درآمد آن می‌توان فاز دوم را توسعه داد؛ اجرای فاز اول از روزی که پروژه به صورت عملیاتی شروع شود ۴۰ ماه طول خواهد کشید.

 ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم

 رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  با بیان اینکه با طرح‌های این ستاد تا به امروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مجموع ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است، گفت: نتیجه پروژه‌های جدید نیز ۳۰۰ هزار فرصت شغلی دیگر خواهد بود.

مخبرادامه داد: احتمالاً لیسانس پالایشگاه نفت سنگین را از ایتالیایی‌ها می‌خریم، به چینی‌ها و روس‌ها گفتیم می‌توانیم این پروژه را فاینانس کنیم یا اینکه تا سقف ۵۰ درصد پروژه به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم شریک شویم.

رئیس ستاد اجرای فرمان امام گفت: ورود ما به پروژه‌ها عمدتاً به قصد ماندگاری نیست و شرکتهایی که تاسیس می کنیم را به محض به ثمر رسیدن، واگذار می کنیم و از کار خارج می شویم به طوری که در سال ۹۲ بیش از صد شرکت داشتیم که در سال ۹۳ به ۸۴ شرکت و در سال ۹۴ به ۶۲ شرکت تقلیل یافت و در پایان امسال هم بیش از ۶۰ شرکت نخواهیم داشت و مرتب آنها را به مردم واگذار می‌کنیم.

به گفته مخبر، بعضی شرکت‌های این ستاد ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی سالانه و ۲۵۰ میلیارد تومان سود و ۸۰۰ کارمند تحصیلکرده داشتند که صد درصد آن متعلق به ستاد بود اما در راستای همان سیاست، این شرکتها واگذار شدند.

غیر از مخابرات هیچ شرکت اصل ۴۴ را نخریدیم 

وی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان امام به هیچ عنوان در قالب اصل ۴۴ شرکتی را خریداری نکرده و تنها خرید ما در قالب واگذاری های اصل ۴۴، همان ۱۴ درصد از سهام شرکت مخابرات بود که آنهم بدلیل برخی ملاحظات صورت گرفت.

مخبر گفت: تمام شرکتهای متعلق به ستاد، در قالب پروژه های اشتغال زایی توسط ستاد و با مشارکت بخش خصوصی تاسیس شده اند و در قالب همان رویکرد نیز به محض به ثمر رسیدن، ما سهم سهام خودمان را به بخش خصوصی واگذار می کنیم.

وی تصریح کرد: ما هلدینگ‌های کشاورزی، مالی، دارویی، ساخت‌وساز، صنعتی، نفت و مخابرات را در اختیار داریم که تصویب کردیم ظرف دو سال آینده همه شرکت‌ها به غیر از اصل هلدینگ‌ها در بورس عرضه شود کما اینکه در حال حاضر ۳۰۰ هزار نفر الان در بورس سهامدار شرکت‌هایی هستند که ما سهام آنها را به بورس عرضه کردیم.

رئیس ستاد اجرای فرمان امام تأکید کرد: سالهاست که جز به ضرورت وارد کاری نشده‌ایم و ۲۵۰ نفر نیروی نخبه با تحصیلات دکترا با سن کمتر از ۳۰ سال را از دانشگاه‌های برتر کشور جذب کردیم.

وی با بیان اینکه می‌گویند برای اجرای پروژه‌ها پول نیست، گفت: ما در بنیاد برکت به صورت مشارکتی با مردم ۲۶۵ شرکت تأسیس کردیم و ۳ هزار شرکت در نوبت تاسیس هستند یعنی مردم آماده مشارکت با ما هستند و ۹ هزار میلیارد تومان پول مردم برای همکاری در ایجاد شرکت‌های جدید آماده پای کار است.

مخبر تصریح کرد: مردم به ما اعتماد می‌کنند حتی برای بنیاد برکت نذر می‌کنند و به ما پول می‌دهند که در مدارس خرج کنیم و یا وصیت می‌کنند که بخشی از اموال آنها را ما خرج فعالیت‌های عام‌المنفعه کنیم چرا که عملکرد و اثرات فعالیت بنیاد برکت و ستاد را در نقاط مختلف کشور به چشم دیده اند.

بومی سازی تولید داروهای مهم

 این مقام مسئول به برخی فعالیتهای این ستاد اشاره کرد و گفت:  ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و ۵ درصد آن وارداتی است اما همین ۵ درصد ۴۰ درصد قیمت تمام شده داروی کشور را به خود اختصاص داده است.

 او گفت: با هدف داخلی سازی آن ۵ درصد داروی گرانقیمت وارداتی،  در کُردان یک شهرک تخصصی را برای تولید این داروها در ۲۰۰  هکتار ساماندهی کردیم که حتی ۴ شرکت خارجی هم آمدند و در آنجا زمین گرفتند و یکی از این شرکت‌های خارجی قصد دارد به طور مستقیم سرمایه‌گذاری کامل انجام دهد تا بتواند هاب تولید و توزیع بعضی داروها در منطقه ما باشد.

 مخبر ادامه داد: در یکی از شرکت‌های ما که در خارج از شهرک کردان، داروی ضد سرطان تولید می‌کند در سال ۹۴ موفق شدیم با تولید داخلی بعضی داروها، ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه درمان بیماران سرطانی کشورمان را کاهش دهیم.

بنیاد برکت ۲۸۰۰ میلیارد تومان خرج روستاها کرد

رئیس ستاد اجرای فرمان امام با بیان اینکه سال گذشته بنیاد برکت ۲۸۰۰ میلیارد تومان در روستاها خرج توسعه زیرساختها و تامین امکانات رفاهی و بهداشتی و آموزشی این مناطق کرد، گفت: محور اصلی کار بنیاد برکت اشتغال و توانمندسازی مناطق محروم است که در این راستا ۲۶۵ طرح اقتصادی با مشارکت مردم در این مناطق ایجاد کردیم که ۴۹ درصد آورده آن مربوط به ستاد و ۵۱ درصد مربوط به شرکا بود و در همه این طرح‌ها بعد از راه‌اندازی سهام را به مردم واگذار می‌کنیم و بیرون می‌آییم چنانچه تاکنون از ۱۲۰ شرکت بیرون آمده‌ایم و سهمی در آنها نداریم.

وی اضافه کرد: در این شرکت‌ها ظرف ۶ سال ۱۶۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

مخبر ادامه داد: یک بار مقام معظم رهبری فرمودند چه خوب است با امکانات شما هزار مدرسه در کشور ساخته شود یا هزار نقطه محروم آباد شود که ما تصمیم گرفتیم هر دو کار را انجام بدهیم و با نوسازی مدارس برای هزار مدرسه وارد مذاکره شدیم و برای ۹۵۰ مدرسه قرارداد قطعی بستیم که تاکنون بیش از ۸۵۰ مدرسه را تحویل دادیم و تا پایان سال تعهد ما تکمیل می‌شود.

رئیس ستاد اجرای فرمان امام با بیان اینکه در این ۹۵۰ مدرسه ۵۱۰۰ کلاس درس قرار دارد گفت: مثلاً در سیستان و بلوچستان ۱۱۰ مدرسه در حال ساخت داریم و این به غیر از آن هزار مدرسه‌ای است که قبلاً قول آن را داده‌ایم.

وی ادامه داد: همزمان به ۴ روستای کشور خدمات زیربنایی دادیم که در هزار روستا این خدمات به صورت کامل داده شده است یعنی مدرسه، راه، آب، آبادانی، خانه بهداشت و زیرساخت‌هایی از این قبیل را تأمین کردیم و در ۳ هزار نقطه باقیمانده بین ۳۰ تا ۷۰ درصد نیازها برطرف شده و بقیه را هم تا صد درصد تکمیل می‌کنیم.

مخبر ادامه داد: مجموعاً برای ۱۰ هزار پروژه در این راستا قرارداد بستیم که ۳۶۰۰ پروژه آن افتتاح شده است و ۷۰۰ مرکز فرهنگی به ارزش ۷۰ میلیارد تومان ساختیم که ۴۸۶ مورد آن مسجد و مواردی از این دست بوده است.

رئیس ستاد اجرای فرمان امام ادامه داد: ۱۳۰ مرکز بهداشت در حال ساخت داریم که با مشارکت با وزارت بهداشت کل مراکز بهداشتی سیستان و بلوچستان را که بالغ بر ۸۸ مرکز می‌شود تقبل کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: ۷۶۳۰ واحد مسکن محرومین در روستاها را تقبل کردیم که ۲۵۳۳ واحد آن تکمیل و واگذار شده است و تا سقف ۱۰ هزار واحد امسال قراردادها بسته خواهد شد.

کد خبر 3788416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha