امروز انجام می شود؛

رای‌گیری شورای امنیت درباره پیش نویس دو قطعنامه مربوط به سوریه

 رای‌گیری شورای امنیت درباره پیش نویس دو قطعنامه مربوط به سوریه

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز شنبه درباره پیش نویس دو قطعنامه ارائه شده از سوی طرفین فرانسوی و روسی درباره سوریه و آتش بس در حلب رای گیری می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری «اسکای نیوز عربی»، شورای امنیت امروز شنبه درباره دو قطعنامه مربوط به سوریه رای گیری می کند که یکی از آنها که از سوی فرانسه ارائه شده است، خواستار توقف حملات هوایی و پروازهای نظامی بر فراز شهر حلب است و دیگری که مسکو آن را ارائه داده است، خواستار آتش بس در حلب است، اما اشاره ای به ممنوعیت پروازهای نظامی بر فراز حلب نکرده است.

۱۵ عضو شورای امنیت از یک هفته قبل پیش نویس قطعنامه فرانسه درباره آتش بس در حلب را مورد بررسی قرار داده اند و پس از سفر پنجشنبه گذشته «جان مارک آیرولت» وزیر امور خارجه فرانسه به مسکو و نیز سفر دیروز جمعه وی به واشنگتن به منظور بررسی پیش نویس این قطعنامه، مقرر شده است که شورای امنیت روز شنبه درباره آن رای گیری کند.

اما روسیه ضمن ضعیف دانستن احتمال تصویب این قطعنامه و حتی تهدید به استفاده از حق وتوی خود علیه آن، پیش نویس قطعنامه جدیدی را برای آتش بس در حلب ارائه داد که قرار است پس از رای گیری درباره قطعنامه فرانسه، به رای گذاشته شود.

«ویتالی چورکین» نماینده دایم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که امکان تصویب قطعنامه پیشنهادی فرانسه درباره برقراری آتش بس در شهر حلب سوریه وجود ندارد.

چورکین  دیروز جمعه اعلام کرد: من مطمئن هستم که هدف از طرح فرانسه، پیشرفت در سوریه، برون رفت از تنگنا و کمک به دی میستورا نیست، بلکه سعی در تحریک روسیه به استفاده از «وتو» دارد.

در همین راستا، هیئت نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد: بعد از رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه سند جایگزین روسیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است رأس ساعت ۱۹ به وقت گرینویچ (۲۲:۳۰ به وقت تهران) امروز درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه رأی‌گیری کند. 

کد خبر 3789782

برچسب‌ها