۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۷

«پیرعلم» نماد توسل به علمدار کربلا

آیینی که قدمت ۳۰۰ ساله دارد/ از علم شویان تا جامه پوشان

آیینی که قدمت ۳۰۰ ساله دارد/ از علم شویان تا جامه پوشان

محمودآباد - هفتم محرم مقصد بسیاری از عزاداران حسینی از گوشه و کنار کشور، روستای کلوده و اورطشت مازندران برای شرکت در آیین سنتی و مذهبی با قدمت ۳۰۰ ساله جامه پوشان پیرعلم است.

خبرگزاری مهر - غفار داودی - گروه استان‌ها: آیین جامه پوشان پیرعلم و نخل گردانی اورطشت قدمت ۳۰۰ ساله دارد و هرسال محرم همزمان با هفتمین روز آن طبق یک آیین سنتی مذهبی اجرا می‌شود.

کلوده از روستاهای بخش اهلم رستاق شهرستان محمودآباد به شمار می‌رود که با آیین جامه پوشان پیرعلم هرسال روز هفتم محرم میزبان عزاداران حسینی از مناطق مختلف کشور و استان است و با برپایی آیین‌های عزاداری در رونق گردشگری مذهبی نقش بسزایی دارد.

روستای کلوده در ۱۰ کیلومتری مرکز شهرستان محمودآباد قرار دارد و مرکزیت ۲۵ روستا است و آیین سنتی جامه پوشانی پیر علم کلوده ده‌ها سال است در این منطقه طبق یک رسم آیینی برگزار می‌شود.

عطر و دود اسپند در ورودی روستا به مشام می‌رسد و اهالی محله با اسپند و گلاب به استقبال زوار می‌آیند تا باهم در آیین سیاه‌پوشان پیرعلم شرکت کنند و ما هم کاروان زواری می‌شویم که از راه‌های دور و نزدیک خود را پیرعلم رسانده‌اند.

جامه پوشان، تجلی عشق و ارادت مردمانی است که دل درگرو اهل‌بیت دارند و در رثای سالار شهیدان، هرسال هفتم ماه محرم، این آیین سنتی را اجرا می‌کنند

درباره پیشینه این آیین برخی اهالی می‌گویند: هرساله شمار زیادی از گوشه و کنار کشور به این روستا می‌آیند و حاجاتشان را از پیرعلم می‌گیرند و این سنت، رسم عاشورایی مردمان کلوده است و جامه پوشان، تجلی عشق و ارادت مردمانی است که دل درگرو اهل‌بیت دارند و در رثای سالار شهیدان، هرسال هفتم ماه محرم، این آیین سنتی را اجرا می‌کنند.

این سنت حسینی چندین نسل در خانواده جمالی از اهالی روستای کلوده اجرا می‌شود و این خانواده متولی پیرعلم هستند.

جمالی متولی پیر علم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قدمت بیش از ۳۰۰ ساله این علم می‌گوید: ما شجره خاصی نداریم اما مادربزرگ من که ۹۲ سال عمر کرد می‌گفت بیش از پنج نسل است که این پیر علم در خانواده ما است و این سنت برگزار می‌شود.

وی در مورد آغاز مراسم افزود: درگذشته علم در منزل بود و از میهمانان در منزل پذیرایی می‌شد اما به علت کثرت زوار دو ماه مانده به محرم علم را به منزل می‌آوریم وبرای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم علم وکتل از حسینیه به منزل آورده می‌شود.

وی ادامه داد: برای آوردن علم اهالی منزل و جوانانی که به‌صورت خودجوش به کمک می‌آیند علم وکتل را از حسینیه به سمت منزل حرکت می‌دهیم، در روز دوم محرم کار پاک کردن برنج‌ها را شروع می‌کنیم، روز چهارم روز علم شویان است که در این روز بیشتر مادران حضور دارند و آن روز بنام مادر حضرت ابوالفضل ام‌البنین جمع می‌شوند البته برای برادران جایگاه مخصوصی در آن روز داریم.

جمالی افزود: در آن روز با ذکر صلوات، نوحه وروضه خوانی کار را شروع و در انتها با گلاب علم شسته می‌شود.

جمالی با تأکید بر حفظ سنت‌های قدیمی در طول مراسم اظهار داشت: در قدیم که مواد شوینده شیمیایی نبود با خاکستر وسرکه علم را می‌شستند و امروزه هم با تاسی از آن سنت قدیمی با خاکستر آتش و سرکه وترشی آب‌نارنج علم شسته و دوباره با گلاب شستشو می‌دهیم.

جمالی برگزاری مراسم را در تمام سالهای گذشته از افتخارات خانواده خود می‌داند ومی گوید: مادربزرگ من در دوران قحطی رضاشاهی با نان خشک وچای از میهمانان پذیرایی کرد و نگذاشت این سنت حسنه دچار وقفه شود.

متولی جوان پیر علم از دیگر ویژگی‌های این مراسم را خواندن اشعار ونوحه های حماسی ذکر و افزود: طبق یک سنت قدیمی سعی کردیم نوحه‌ها حالت قدیمی خود را حفظ کنند لذا در این روز تمام نوحه‌ها با ریتم حماسی خوانده می‌شود.

وی در ادامه به‌روز هفتم محرم اشاره وبیان داشت: شب هفتم محرم بسیاری از جوانان با شور خاصی در اینجا حضور یافته وغذای روز هفتم محرم را آماده می‌کنند، بسیاری از آن‌ها شب را در حسینیه می‌خوابند تا برای فردا آماده باشند و صبح روز هفتم از ۸ صبح نوحه‌خوانی با هر تعداد حتی پنج نفر شروع وبتدریج به جمعیت اضافه می‌شود تا اینکه به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسد و پس‌ازاینکه حیاط حسینیه وتکیه مملو از جمعیت شد به سمت منزل حرکت و در حیاط منزل، ریش‌سفیدان ومعتمدین روستا جامه پوشانی علم را انجام می‌دهند وبه سمت حسینیه حرکت می‌کنیم.

پیر علم نماد توسل به علمدار کربلاست و طنین نوای مداحان دوباره در فضا می‌پیچد که فریاد از غریبی حسین و خاندانش سر می‌دهند. هم‌زمان با آیین پیرعلم، بساط نذری در کلوده برپا می‌شود تا با آن زائرانی که به عشق امام حسین (ع) در این مراسم شرکت کرده‌اند، پذیرایی شوند.

آیین پیر علم کلوده هر سال در هفتم محرم در کلوده برگزار می‌شود و تاکنون زائران زیادی را از اقصی نقاط کشور پذیرا بوده است. این پیر علم توسط خاندان جمالی که در روستای کلوده از شهرستان محمودآباد زندگی می‌کنند دست‌به‌دست شده است و این علم با روسری‌هایی که مردم نذر می‌کنند در هفتم محرم پوشانده شده و تا یک ماه قبل از آغاز محرم سال بعد در تکیه این روستا می‌ماند.

کد خبر 3790902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha