۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱

فعالیت مؤسسات خیریه گرگان در محرم

پاکبانی اعضای «جمعیت امام علی(ع)» و پخت غذای نذری توسط «من بهارم»

پاکبانی اعضای «جمعیت امام علی(ع)» و پخت غذای نذری توسط «من بهارم»

گرگان- انجمن های خیریه شهرستان گرگان با تاسی از سیره امام حسین (ع) و امیرالمومنین علی(ع) در ایام محرم حضور فعالی داشتند و به کمک نیازمندان شتافتند.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: ایام محرم، بخصوص دهه اول آن، از ایامی است که مردم طبق اعتقادات مذهبی و دینی‌ خود بیشتر به همنوعان خود کمک می‌کنند و به همین دلیل فعالیت موسسات خیریه هم در این ایام بیشتر می شود.

مردم گلستان و به خصوص شهر گرگان هم که از دیرباز ید طولایی در امور خیریه و فعالیت های مردم نهاد دارند و این روزها شاهد جمع آوری کمک های مردمی برای نیازمندان و حضور فعال موسسات خیریه در ایام محرم هستیم.

یکی از موسسات فعال استان گلستان، «جمعیت امام علی» است. این موسسه که در طول سال فعالیت های خیریه زیادی دارد، این بار در ایام محرم اقدام به پاکسازی معابر کرد. جمعیت امام علی گرگان در عصر تاسوعای حسینی و همزمان با مراسم سنتی چهل منبر گرگان که از آئین های دیرینه منطقه است، اقدام به جمع آوری زباله ها و بقایای نذورات از سطح شهر کرد.

طرحی برای کمک به پاکبانان

این طرح که با هدف کمک به پاکبانان انجام می شد از حدود ساعت ۱۸ آغاز شد و تا ساعت ۲۰ ادامه پیدا کرد. شروع این برنامه از امامزاده «بی بی حور، بی بی نور» آغاز و در محلاتی چون سرپیر، سرچشمه، چهارشنبه ای و نعلبندان، میخچه گران و حاشیه خیابان شهدا ادامه پیدا کرد.

واکنش تحسین آمیز مردم در طول مسیر نمایان بود و در تعدادی از محله های تاریخی گرگان که این روزها شاهد برپایی مراسم عزاداری است، همراهی مردم را به دنبال داشت. این حرکت که با هدف فرهنگ سازی در زمینه رعایت بهداشت محیط و هم‌قدم شدن با پاکبانان انجام شد امید می رود در چنین رویداد هایی ادامه یابد.

جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی حامی اصلی کودکان کار و محروم از تحصیل است و در بسیاری از شهر های ایران از جمله گرگان نمایندگی دارد.

اما موسسه دیگری که چند سالی است با برنامه های خود توجه بسیاری از عموم را به خود جلب کرده، موسسه «من بهارم» بود. اعضای این موسسه این بار در بافت تاریخی گرگان، برای دستگیری از نیازمندان گرد هم آمدند.

از کوچه‌پس‌کوچه‌های محله «سرچشمه» یک‌به‌یک عبور می‌کنم، به امامزاده نور که حالا در عزای سرور و سالار شهیدان سیاه‌پوش شده است می‌رسم، چشمم به تابلوی قرمزرنگ روی دیوار که رویش نوشته‌شده «شب‌های حسینی من بهارم» می‌افتد، فلش روی تابلو به من نشان می‌دهد مسیرم کجاست.

خانه تاریخی «شفیعی‌ها» میزبان شب‌های حسینی

 روزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مهرماه خانه تاریخی «شفیعی‌ها» میزبان شب‌های حسینی است که تمام دست‌اندرکارانش به عشق امام حسین (ع) و نیت کمک به کودکان نیازمند کوی محتشم این شب‌ها به طبخ غذا و برگزاری مراسم عزاداری می‌پردازند.

امامزاده نور را دور می‌زنم و وارد کوچه‌ای می‌شوم که خانه شفیعی‌ها محل برگزاری تکیه شب‌های حسینی موسسه خیریه من بهارم در آنجا واقع‌شده است.

اندکی توقف می‌کنم بوی دود اسپند و غذای نذری و نوای نوحه یا حسین فضای زیبایی را به وجود آورده است. به بهانه تهیه گزارش مهمان‌ خانه شفیعی‌ها می‌شوم، در ورودی خانه گهواره‌ای درست‌شده و مکانی برای روشن کردن شمع قرار داده‌شده است.

بعد از عبور از فضای راهرویی شکل وارد حیاط اصلی می‌شوم. عده‌ای مشغول طبخ گوشت مرغ هستند، تعدادی هم مشغول رتق‌وفتق امور برای آغاز برنامه‌های ویژه شب.

دورتادور حیاط تابلوهایی با تصاویر عاشورایی نصب‌شده است. گوشه‌ای از حیاط آتلیه عکاسی به چشم می‌خورد و گوشه‌ای دیگر تعدادی کاغذ از سقف آویزان شده است.

فرید نیک فر به‌عنوان یکی از اعضای هیئت مؤسس خیریه من بهارم پاسخگوی سؤالاتم می‌شود، برایم توضیح می‌دهد در این چند سالی که موسسه من بهارم فعالیت خود را آغاز کرده است بار اولی است که چنین برنامه‌ای تحت عنوان شب‌های حسینی برگزار می‌کند.

کودکان حاشیه گرگان در ایام محرم فراموش نشدند

نیک فر ادامه می‌دهد: مجموعه خیریه من بهارم تصمیم گرفته است طی مدت سه شبی که این تکیه برپاست با پخت غذا از محل نذورات مردم، کودکان بی‌بضاعت محله محتشم گرگان را که یکی از نقاط آسیب‌پذیر شهر است مهمان کند.

موسسه خیریه من بهارم با جمع آری کمک‌های مردمی ضمن پختن غذای نذری و توزیع آن بین محله‌های آسیب پذیر، آرزوی کودکان نیازمند را هم برآورده می کردوی می‌گوید: نیازمندان کوی محتشم از طریق معتمد محله فردی به نام آقای شهریاری شناسایی‌شده‌اند، همچنین این کودکان نیازمند، آرزوهای خود را روی کاغذ نوشته و به ما تحویل داده‌اند تا از طریق خیرین برآورده شود.

به‌جایی که آرزوها از سقف آویزان شده‌اند می‌روم و تعدادی از آرزوها را می‌خوانم، داشتن تبلت، گوشی لمسی، کامپیوتر، لوازم‌تحریر، لباس راحتی مناسب و غذای مناسب بیشترین آرزوهایی بود که روی کاغذها نوشته‌شده بود.

رفته‌رفته به جمعیت داخل تکیه اضافه می‌شود، حالا دیگر در کنار دیگ برنجی که در حال دم کشیدن است دیگی هم مخصوص پخت شیر برنج آماده می‌شود تا از بازدیدکنندگان پذیرایی شود. برای شب اول برنامه‌هایی ازجمله نمایش‌نامه خوانی و اجرای تئاتر در نظر گرفته‌شده است.

مهدی صمدی و گروه جوانش نمایشی با عنوان «روایت جنایت مزمن» را برای افراد حاضر در تکیه برگزار کردند.

داستان آیلان به روایت یک نمایش

داستان این نمایش مربوط به پسربچه سوری به نام «آیلان کردی» است که در سال ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه غرق شد. وی یکی از آواره‌های جنگ داخلی سوریه بود که جسدش را آب‌های دریا به ساحل آوردند و عکس گرفته‌شده از جسد وی موجی از واکنش‌ها را در دنیا برانگیخت.

نمایش این‌گونه آغاز می‌شود که آیلان خود را معرفی می‌کند که جوان ۳۰ ساله‌ای است و ۲۷ سال پیش در دریای مدیترانه غرق‌شده است و به دنبال تشکیل گروهی است تا انتقام کودکان مظلومی که در دنیا کشته‌شده‌اند را از عاملان آن‌ها بگیرد.

در ادامه آیلان به سراغ محمد الدُره نوجوان ۱۲ سالهٔ فلسطینی که در سال ۲۰۰۰ در آغوش پدرش به شهادت رسید و دو کودک از هیروشیما می‌رود و با آن‌ها تشکیل یک ارتش را می‌دهد.

تا اینکه آیلان با دختر یک شهید مدافع حرم آشنا می‌شود که این دختر پدرش در جنگ با داعش کشته‌شده است و سعی می‌کند از کشتار منعشان می‌کنند، در پایان داستان رهنمودی از سوی حضرت رقیه (س) به این گروه می‌رسد حاوی اینکه اگر پدرم شهید نمی‌شد آزادگی جاودانه نمی‌شد و باعث می‌شود آیلان از کارش منصرف شود و تصمیم بگیرد به دوران کودکی‌اش بازگردد و شهید شود.

مهدی صمدی که نویسنده و کارگردان این نمایش است به خبرنگار مهر می‌گوید: این نمایش ۱۵ دقیقه ای قطعه ای از نمایشی یک ساعته است که احتمالا در ماه صفر به نمایش در می آید.

بعد از اجرای نمایش کم‌کم غذا آماده و در ظرف های مخصوصی کشیده می‌شود تا بین نیازمندان توزیع شود.

کد خبر 3792371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha