اخبار لحظه‌به‌لحظه عملیات موصل؛

آزادسازی چند روستای دیگر در موصل/ ۲۲۰ تکفیری کشته و اسیر شدند

آزادسازی چند روستای دیگر در موصل/ ۲۲۰ تکفیری کشته و اسیر شدند

نیروهای عراقی در جریان پیشروی های گسترده خود در شهر موصل، ۲۲۰ عنصر تکفیری را در جنوب این شهر به هلاکت رسانده و یا اسیر کردند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: نیروهای عراقی همچنان به پیشروی های گسترده خود در نبرد با تروریست های تکفیری داعش در چارچوب عملیات بزرگ آزادسازی شهر «موصل» ادامه می دهند و تاکنون دستاوردهای بسیاری را در این نبرد محقق ساخته اند. در حال حاضر پنجمین روز از عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل سپری می شود.

وزیر دفاع آمریکا: ترکیه و عراق بر سر موصل به توافق رسیدند

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه پس از گفتگو با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که بغداد و آنکارا در مورد اصولی که در نهایت به ترکیه اجازه می دهد در عملیات بازپس گیری موصل از تروریستهای داعش مشارکت نماید، به توافق رسیدند.

اردوغان پیشتر ناامیدی خود را از عدم مشارکت بیشتر ترکیه در عملیات حمله به شهر موصل به پشتیبانی آمریکا اعلام کرد؛ منطقه ای که در گذشته بخشی از امپراتوری عثمانی بشمار می رفت و همچنان به منزله حوزه نفوذ ترکیه تلقی می شود.

از سوی دیگر، عراق به اقدامات نظامی ترکیه در خاک خود با بیم و هراس می نگرد و هرگونه توافق بر سر موصل می تواند به یک منبع تنش زا میان این دو کشور همسایه تبدیل شود.

گفتنی است که اخیراً دولت مرکزی عراق با انتشار بیانیه ای واحدهای نظامی ترکیه مستقر در اردوگاه «بعشیقه» در نزدیکی موصل را «نیروهای اشغالگر» خواند و «خواستار عقب نشینی آنها شد». انتشار این بیانیه تنشها میان عراق و ترکیه را افزایش داد.

وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد که جزئیات نقش احتمالی ترکیه در عملیات آزادسازی موصل باید به دقت تنظیم شود و یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز گفت که کمک غیرنظامی [ترکیه] به عنوان یک گزینه مطرح است.

اشتون کارتر با اشاره به پشتیبانی مشروط خود از ایفای نقش ترکیه در عراق گفت: «این نوع همکاری و مشارکت [آنکارا] باید به گونه ای باشد که دولت عراق با آن موافقت کند و من فکر می کنم که این توافقی اصولی خواهد بود».

گفتنی است که ترکیه هم اکنون با دولت مرکزی عراق بر سر حضور نیروهای نظامی خود در اردوگاه بعشیقه در نزدیکی موصل اختلاف دارد.

این درحالی است که رئیس جمهور ترکیه هشدار داد چنانچه ارتش عراق برای بازپس گیری شهر موصل به شبه نظامیان شیعی تکیه نماید، با یک نزاع خونین فرقه ای روبرو خواهد شد.

تسلط کامل نیروهای عراقی بر اوضاع امنیتی در «کرکوک»

«نجم الدین کریم» استاندار کرکوک در سخنانی اعلام کرد که نیروهای عراقی به صورت کامل اوضاع امنیتی در این استان را تحت کنترل خود درآورده اند.

بر اساس این گزارش، وی در این ارتباط اظهار داشت: تروریست های تکفیری داعش با وجود سلسله عملیات های انتحاری در کرکوک موفق به ورود به هیچیک از ساختمان های دولتی در این استان نشدند.

استاندار کرکوک در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر استان کرکوک تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی، پیشمرگه و نیروهای مبارزه با تروریسم است.

گفتنی است، چند عامل انتحاری وابسته به داعش صبح امروز چندین مقر امنیتی و دولتی در استان کرکوک را هدف قرار دادند، اما موفق به تسلط بر این نهادها نشدند.

در حمله دو عامل انتحاری داعش به نیروگاه برق در استان کرکوک نیز ۱۶ کارگر از جمله ۴ ایرانی جان خود را از دست دادند.

اسارت و هلاکت بیش از ۲۰۰ عنصر تکفیری در جنوب موصل

نیروهای مشترک عراقی در پیشروی های خود در موصل، روستای «تل الطیبه» در این شهر را آزاد کردند.

بر اساس این گزارش، روستای «دویزات» واقع در محور شرقی رود دجله نیز از تصرف داعش خارج شد.

رسانه های عراقی اعلام کردند که در عملیات آزادسازی این روستا ۱۵ عنصر تکفیری داعش کشته شدند.

این در حالی است که «شاکر جودت» از مقامات نظامی ارشد عراق اعلام کرده است: نیروهای عراقی وارد روستاهای «مفتن» و «تل ناصر» در جنوب موصل شدند.

طبق اعلام این نظامی ارشد عراقی ۲۲۰ تروریست داعش توسط نیروهای این کشور در جنوب موصل کشته و یا اسیر شدند.

شاکر جودت: بیش از ۲۰۰ عنصر داعش در جنوب موصل اسیر و کشته شدند

نیروهای مشترک عراقی در پیشروی های خود در موصل، روستای «تل الطیبه» در این شهر را آزاد کردند.

بر اساس این گزارش، روستای «دویزات» واقع در محور شرقی رود دجله نیز از تصرف داعش خارج شد.

رسانه های عراقی اعلام کردند که در عملیات آزادسازی این روستا ۱۵ عنصر تکفیری داعش کشته شدند.

این در حالی است که «شاکر جودت» از مقامات نظامی ارشد عراق اعلام کرده است: نیروهای عراقی وارد روستاهای «مفتن» و «تل ناصر» در جنوب موصل شدند.

طبق اعلام این نظامی ارشد عراقی ۲۲۰ تروریست داعش توسط نیروهای این کشور در جنوب موصل کشته و یا اسیر شدند.

نماینده مرجعیت عراق: پیروزی نهایی بر داعش نزدیک است

 «عبدالمهدی الکربلائی» نماینده آیت الله سیستانی امروز در خطبه های نماز جمعه سخنانی را در خصوص عملیات آزادسازی موصل بیان کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص اظهار داشت: عملیات آزادسازی شهر موصل، نبرد حق علیه باطل است.

نماینده مرجعیت عالی شیعیان عراق همچنین تصریح کرد: ما به رزمندگان عراقی که برای دفاع از خاک خود می جنگند، افتخار می کنیم.

وی همچنین از مسئولان عراقی خواست تا اجازه دخالت بیگانگان در امور داخلی این کشور را نداده و از نقض حاکمیت ملی عراق توسط آنها جلوگیری کنند.

الکربلائی همچنین خطاب به مردم عراق اظهار داشت: شما به پیروزی نهایی علیه تروریست های تکفیری داعش نزدیک شده اید.

حشد الشعبی: نیروهای شرکت کننده در عملیات آزادسازی موصل عراقی هستند

 سخنگوی حشدالشعبی عراق در سخنانی به تشریح وضعیت عملیات آزادسازی موصل عراق پرداخت.

بر اساس این گزارش، «احمد الاسدی» سخنگوی حشدالشعبی در اظهاراتی تاکید کرد: فقط نیروهای عراقی در حال جنگیدن هستند و نظامیان خارجی در کنار نیروهای امنیتی نمی جنگند.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص میزان مشارکت نیروهای حشدالشعبی نیز تصریح کرد: محوری که حشدالشعبی در عملیات موصل در آن می جنگد، سخت ترین محور این عملیات است.

سخنگوی حشدالشعبی در رابطه با نظامیان آمریکا نیز گفت: شمار مستشاران نظامی آمریکا در اراضی عراق به هزاران نفر می رسد که در میان آنها یگان های ویژه حفاظت و نیروهایی وجود دارد که از آنها حمایت لجستیک می کنند.

وی در همین راستا بیان داشت: این نظامیان آمریکایی، نیروهای میدانی نیستند که به جای ارتش عراق، نیروهای پیشمرگه و یا نیروهای عشائر بجنگند بلکه فقط عراقی ها در حال جنگ هستند.

تمجید سازمان همکاری اسلامی از عملیات موصل

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در سخنانی از عملیات آزادسازی موصل عراق تمجید کرد.

بر اساس این گزارش، «ایاد مدنی» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در سخنانی گفت: امیدوارم عملیات آزادسازی شهر موصل از کنترل داعش به نمونه خوبی برای وحدت عراق مبدل گردد.

سازمان ملل: نقشه شوم داعش برای استفاده از ساکنان موصل به عنوان «سپر انسانی»

سازمان ملل از تشدید فشارهای گروه تروریستی داعش بر شهروندان موصل در عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: داعش دستکم ۵۵۰ خانواده را از روستاهای مجاور شهر موصل به اجبار به مرکز این شهر منتقل کرده است تا از این شهر فرار نکنند.

این کمیته تصریح کرده است: تصور ما این است که ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان موصل آواره شوند. ما همچنین در خصوص کشته شدن ۴۰ شهروند در یکی از روستاهای نزدیک موصل توسط داعش تحقیق می کنیم.

کمیته حقوق بشر در پایان تاکید کرده است: داعش از این شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

گفتنی است، عملیات آزادسازی موصل از هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی عراق کلید خورده است و نیروهای عراقی تاکنون بخش های وسیعی از موصل را آزاد و تروریست ها را مجبور به فرار کرده اند.

ابراهیم الجعفری: نیروهای «حشد الشعبی» در راه آزادی موصل جان خود را فدا می‌کنند

 «إبراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در سخنانی به تمجید از عملکرد حشد الشعبی در نبرد آزادسازی موصل پرداخت.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص اظهار داشت: نیروهای حشد الشعبی در راه آزادی موصل جان خود را فدا می کنند.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه اتباع حدود ۱۰۰ کشور دنیا در چارچوب گروه تروریستی داعش در عراق فعالیت می کنند، گفت: این افراد نمایندگان کشورشان نیستند و برای نابودی عراق وارد جنگ با ما شده اند.

گفتنی است، الجعفری پیشتر نیز بارها در قامت دفاع از نیروهای حشد الشعبی در برابر کارشکنی های داخلی و خارجی برآمده بود.

مقام عراقی: نیروهای مشترک عراقی به ۷ کیلومتری عمق «موصل» رسیدند

 پیشروی های گسترده نیروهای مشترک عراقی در شهر موصل و در چارچوب عملیات بزرگ آزادسازی این شهر همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در همین ارتباط «عبدالغنی الأسدی» فرمانده دستگاه مبارزه با تروریسم عراق اظهار داشت که نیروهای این کشور به ۷ کیلومتری عمق شهر موصل رسیده اند.

طبق گفته این مقام نظامی عراقی، در عملیات آزادسازی روستای «برطله» در موصل حدود ۸ عنصر تکفیری داعش به هلاکت رسیدند.

وی همچنین اظهار داشت: داعش استحکامات و موانع زیادی در برطله ایجاد کرده بود اما فایده ای برای داعش نداشتند و این گروه هزینه سنگینی در برطله پرداخت.

الاسدی همچنین عملیات آزادسازی برطله را «برق آسا» توصیف کرد.

تدبیر نیروهای عراقی برای جلوگیری از فرار داعش از «موصل»

نیروهای مشترک عراقی در راستای عملیات آزادسازی شهر موصل و برای بستن راه فرار تروریست های تکفیری داعش، نیروهای بیشتری را در دو محور مستقر کرده اند.

بر اساس این گزارش، محور اول منطقه القیاره در جنوب شهر موصل است که همزمان با افزایش تعداد نیروهای بسیج مردمی در این محور، پیشروی نیروهای ارتش به سوی موصل همچنان ادامه دارد.

محور دوم نیز غرب موصل در نزدیکی شهر تلعفر است. بسیج مردمی می خواهد با استقرار در غرب موصل عملیات این منطقه را به دست بگیرد. 

نیروهای بسیج مردمی در غرب موصل عملیاتی را برای مسدود کردن مسیرهای پشتیبانی داعش و جلوگیری از فرار سرکردگان و عناصر این گروه به سوی سوریه اجرا خواهند کرد، به عبارت دیگر ارتباط موصل با خاک سوریه را  قطع خواهند کرد.

فرماندهان بسیج مردمی پیش بینی می کنند که عملیات آنها در غرب موصل سخت و سنگین خواهد بود؛ زیرا قطع ارتباط موصل با خاک سوریه و جلوگیری از فرار داعشی ها کار آسانی نیست؛ چون طول محور عملیاتی بسیج مردمی از خاک سوریه تا شهر تلعفر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلومتر و از این شهر تا مرکز موصل ۶۵ کیلومتر است.

محور عملیاتی بسیج مردمی طولانی ترین محور عملیاتی است و مناطقِ واقع در این محور مناطقی مرزی و پهناور است که همین امر جنگ بسیج مردمی با داعش را سخت تر و طولانی تر خواهد کرد.

ورود نیروهای امنیتی به روستای «نعناعه» واقع در جنوب شهر موصل

نیروهای مشترک عراقی همچنان به پیشروی های گسترده خود در شهر موصل ادامه می دهند.

در ادامه این پیشروی ها، نیروهای عراقی وارد روستای «نعناعه» در جنوب شهر موصل شدند که به دنبال آن درگیری شدیدی میان آنها و تکفیریها درگرفت.

به دنبال وقوع این درگیری ها شمار زیادی از تروریست های تکفیری کشته و یا زخمی شدند.

نیروهای عراقی موفق شدند شمار زیادی از ساکنان این استان را به مناطق امن منتقل سازند.

اهتزاز پرچم عراق در روستای آزادشده «برطله»

نیروهای عراقی در ادامه پیشروی های خود در شهر موصل، موفق به آزادسازی روستای «برطله» شدند.

نیروهای عراقی پس از تسلط کامل بر این روستا، پرچم این کشور را بر فراز ساختمان های آن بر افراشتند.

پیشروی های گسترده نیروهای مشترک عراقی در شهر موصل همچنان با قدرت ادامه دارد.

اخبار پیشین عملیات آزاد سازی موصل را در اینجا ببینید.

کد خبر 3801568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
      0 0
      سلام و درود بر پیشمرگه های که بعضی ها قدرت برسر زبان بردن آن را ندارند و آنها را نیروهای مشترک عراقی خطاب می کنند.
    • Reza ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
      0 0
      اين را داشتم مي خواندم گفتم خوب كه مردم توي ايران اين خبر را بخوانند لابي امريكايي در تلاش براي جلوگيري از برگشت شركتها سوئدي به ايران است.