۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۱۳

گالری داری در ایران-۳

اضافه شدن تعداد گالری‌ها اتفاق خوبی است/ لزوم پراکندگی در سطح شهر

اضافه شدن تعداد گالری‌ها اتفاق خوبی است/ لزوم پراکندگی در سطح شهر

مدیر گالری «طراحان آزاد» افزایش تعدادی گالری ها را به ذات اتفاق مثبتی دانست ولی تاکید کرد لازم است پراکندگی آنها در سطح شهر موزون باشد.

رزیتا شرف جهان مدیر گالری «طراحان آزاد» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ملاک های انتخاب آثار برای برگزاری نمایشگاه در این گالری اظهار کرد: در طول هجده سال گذشته خط مشی مشخصی را دنبال کرده ایم و اکنون با گروه معینی از هنرمندان سروکار داریم که نمایشگاه آثارشان هر سال تکرار می شود.

وی افزود: معیار اصلی ما در انتخاب آثار این است که کارها منحصر به فرد، غیرتقلیدی و نشان دهنده ایده های پیشرو و خلاق هنری باشد و هنرمند صرفاً اثری به منظور فروش با قیمت بیشتر ارائه نکند.

شرف‌جهان درباره وضعیت اقتصاد گالری داری در ایران نیز بیان کرد: به نسبت بیست، سی سال گذشته گالری‌ها خیلی حرفه‌ای‌تر کار می‌کنند. آن زمان برخی گالری های باسابقه تعطیل شده بودند و تعدادی گالری با حداقل امکانات و با استفاده از سرمایه شخصی راه اندازی شد تا فضایی برای نمایش آثار شکل بگیرد به همین دلیل بسیاری از معیارها را نمی توانستند رعایت کنند و از این نظر امروز در شرایط بهتری هستیم.

وی با اشاره به پاره ای مشکلات در حرفه گالری داری امروز ادامه داد: محور شدن اقتصاد در حرفه گالری داری امروز باعث بروز مشکلاتی شده است که از آن جمله کلیشه سازی برای آثار قابل فروش است به خصوص هنرمندان جوان و هنرمندانی که به طور مداوم فارغ التحصیل می شوند و به گروه هنرمندان حرفه ای می پیوندند، بیشتر دچار کلیشه های آثار قابل فروش و معیارهای متناسب با بازار می شوند که این از کیفیت کار کم می کند و اجازه نمی دهد تجربه های تازه و یا جنبش های هنری جدید بوجود آید.

مدیر گالری «طراحان آزاد» درباره تعامل گالری ها با دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: گالری ها از جانب مرکز تجسمی تاکنون مشکلی نداشته اند بلکه مشکلاتشان بیشتر از سوی مراکز دیگری بوده است که در این جریان ها یا دفتر امور هنرهای تجسمی مطلع نبوده و یا حمایتی نکرده اما به طور مستقیم مشکلی با گالری ها نداشته است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که وجود دارد این است که به طور مستقل برای هنرهای تجسمی بودجه ای گرفته نمی شود و مراکزی مثل انجمن های هنری، موزه هنرهای معاصر و هنرمندان ما دچار مشکلاتی می شوند. به طور مثال دفتر امور هنرهای تجسمی با حمایت از هنرمندان جوان و خرید آثارشان می تواند کمک کند تا این هنرمندان در دام بازار نیفتند و با الگوبرداری از کارهایی که به آن تعلق ذهنی ندارند، صرفاً کاری برای فروش ارائه ندهند.

این مدیر گالری همچنین تصریح کرد: بحث کمبود بودجه که از آن حرف زده می شود، برای من غیرقابل باور است. ما به  عنوان گالری در این زمینه مشکلی نداریم اما با هنرمندان و انجمن هایی مواجه هستیم که نیاز به  این حمایت ها دارند. چگونه ممکن است از حداقل ها محروم باشیم در حالی که کشور فقیری نیستیم.

شرف جهان درباره برگزاری آرتفر از سوی دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هر سال این وعده را می شنویم ولی اتفاقی نمی افتد. امیدواریم بالاخره با کیفیت مناسبی بتوانند این آرتفر را برگزار کنند اما باید دید که مدیریت آن به چه شکل است و آیا قرار است که همچون گذشته ها از گالری ها درآمدزایی کنند یا خیر. چرا که قبلا هم صحبت هایی در این زمینه شده بود و بابت اختصاص هر غرفه رقم هایی را از گالری ها مطالبه  می کردند که با قیمت آرتفرهای مطرح دنیا برابری می کرد. در حالی که در آرتفرهای بین المللی شانس فروش و شرایط شرکت متفاوت است.

وی افزود: اگر قیمت غرفه های این آرتفر منصفانه نباشد، روی خریداران خارجی هم نمی توانیم حساب کنیم و مراکز دولتی هم که خرید نمی کنند، بنابراین هیچ چشم انداز روشنی نمی بینم.

شرف جهان در پایان درباره حضور گالری های تازه اظهار کرد: روند افزایش گالری ها به نظرم خیلی جالب است که با چه انگیزه ای برای این کار هزینه می کنند، اما در مجموع حضورشان خوب است و گسترش فضای فرهنگی نمی تواند اتفاقی منفی باشد. هر چه تعداد گالری ها بیشتر باشد، همه هنرمندان امکان نمایش آثارشان را پیدا می کنند و اگر این گالری ها در تمام شهر پخش باشند همه اقشار مردم امکان دیدن اثر هنری را بدون هیچ هزینه ای پیدا می کنند.

کد خبر 3810794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha