۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴

گزارش مهر؛

قطاری که به بوشهر نرسید/ ریل‌های راه‌آهن نیمه‌کاره ماند

قطاری که به بوشهر نرسید/ ریل‌های راه‌آهن نیمه‌کاره ماند

بوشهر - هرچند بخش کوتاهی از مسیر راه‌آهن مسیر بوشهر - شیراز ساخته شد ولی این مسیر و ریل‌ها رها شد و چند سالی است که مسئولان فقط می‌توانند برای ادامه اجرای آن، ابراز امیدواری کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - فاطمه حیاتی: راه‌آهن به‌عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‌های ارتباطی در کشورهای مختلف جهان محسوب می‌شود و در ایران نیز شبکه‌های گسترده‌ای ایجاد شده است ولی این شبکه هنوز به بوشهر نرسیده است.

استان بوشهر دارای بنادر مهمی از جمله عسلویه، بوشهر و گناوه است که اتصال این استان به شبکه ریلی کشور می‌تواند تحول بزرگی در توسعه ارتباطات مرکز کشور با بنادر و مراکز صادرات و واردات ایجاد کند.

با وجود آغاز عملیات اجرایی، بخشی از مسیر راه‌آهن بوشهر - شیراز، چند سالی است که این مسیر رها شده و هیچ تلاشی برای تکمیل و ادامه مسیر انجام نمی‌شود.

هرچند که بوشهر در مقایسه با بنادری همچون بندرعباس از زیرساخت‌های بندری ضعیف‌تری برخوردار است ولی ایجاد راه‌آهن و اتصال بوشهر به خط ریلی می‌تواند نقش مهمی در مراودات بندری داشته باشد.

دشواری‌های ساخت راه‌آهن بوشهر

برخی کارشناسان ایجاد و ساخت راه‌آهن بوشهر در شرایط کنونی را دشوار می‌بینند.

خضر خلیلی از فعالان اقتصادی بوشهر در این زمینه می‌گوید: راه آهن بوشهر - شیراز و یا راه آهن بوشهر - خوزستان نه خیلی مفید است و نه اینکه در شرایط کنونی امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: ساخت راه‌آهن بوشهر حداقل ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در شرایط مالی کنونی کشور تقریبا غیر ممکن است ولی در صورت خروج از رکود، شاید امیدی باشد.

خلیلی با اشاره به اینکه راه‌آهن بوشهر در حال حاضر از اولویت‌های دولت نیست، بیان کرد: راه آهن برای بوشهر هیچ توجیه اقتصادی ندارد و بر فرض که اجرا هم شود، هیچ تاثیر مشخصی بر اقتصاد استان نخواهد داشت.

راه‌آهن بوشهر - شیراز و پیوند استان با بازار مرکز

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر نظری متفاوت در مورد راه‌آهن بوشهر دارد و در این زمینه می‌گوید: راه آهن بوشهر - شیراز می‌تواند پیوند بوشهر با بازار اصفهان و شیراز را تقویت کند.

عبدالمجید مصلح در ارتباط با صحبت‌های مطرح شده در مورد اتصال ریلی بوشهر به خوزستان نیز گفت: اتصال به راه‌آهن خوزستان به عنوان مسیر تکمیلی خوب است ولی اگر فقط همین مسیر باشد عملا بوشهر را به بن‌بست مسیر خوزستان بدون ایجاد ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

وی اضافه کرد: در این حالت برای استفاده از صرفه اقتصادی حمل و نقل ریلی هیچ توجیهی برای پهلوگیری کشتی‌ها در بوشهر نیست. بوشهر در مقایسه با بندرعباس و بندر امام هیچ مزیتی نخواهد داشت. 

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در ارتباط با اهمیت اجرای راه‌آهن بیان کرد: دسترسی ریلی بهترین و ارزان‌ترین راه حمل و نقل است و تکیه تمام کشورها در حمل و نقل بین شهری هم بار و هم مسافر روی حمل و نقل ریلی است؛ به ویژه این که فناوری‌های جدید سرعت را افزایش داده و امنیت بالایی دارد و مقیاس هم بالا است. 

وی خاطرنشان کرد: حمل و نقل ریلی در توسعه گردشگری هم می‌تواند به خوبی نقش ایفا کند ولی حجم سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد. به هر حال اگر بوشهر دسترسی نداشته باشد شدیدا آسیب می بیند.

مصلح با بیان اینکه برای راه‌آهن ابتدا نیاز به بندر کارآمدتری هست که نداریم، افزود: راه‌آهن در زمانی نیاز استان بوشهر است که شرایط بنادر و گردشگری و اقتصادی بوشهر توسعه بیشتری یافته باشد و هم‌اکنون برای بوشهر بندری با آبخوری مناسب بر راه آهن مقدم هست.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: اقتصادی شدن راه آهن اصفهان - شیراز تابع اجرای بخش نهایی و خط شیراز - بوشهر است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بارها بر لزوم ایجاد شبکه ریلی در استان بوشهر تاکید کرده و می‌گوید: دسترسی استان بوشهر به شبکه ریلی کشور یک نیاز ضروری است که مسئولان باید توجهی خاص به آن داشته باشند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری بیان کرد: راه‌آهن بوشهر یکی از مهمترین پروژه‌ها است که با تحقق آن شاهد سرعت بیشتر در توسعه استان می‌شود.

راه آهن بوشهر پروژه اولویت دار دولت و استان است

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر از اولویت دار بودن پروژه راه‌آهن بوشهر خبر داد و گفت: با توجه به نشست‌هایی که انجام شده راه‌آهن بوشهر هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

فرزاد رستمی اظهار داشت: با تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی از جمله کره‌ای‌ها، ترک‌ها و چینی‌ها مذاکره شده که هنوز به آنچه می‌خواهیم نرسیده‌ایم. 

وی در خصوص چگونگی اتصال شیراز به راه آهن کشور بیان کرد: راه آهن شیراز با اعتبارات منابع داخلی صورت گرفته و سرمایه‌گذاری در آن زمان نبوده اما در حال حاضر با توجه به محدودیت مالی موضوع راه‌آهن و آزادراه‌های سراسر کشور از طریق فاینانس انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اضافه کرد: طرح مطالعاتی راه‌آهن ماهشهر به بوشهر طرحی توجیهی، فنی و اقتصادی بوده که در واقع اتصال بندرعباس، بوشهر و بندر امام بوده که موفق به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ نشده و بحثی که در وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه داشتند با توجه به احداث راه آهن بوشهر – شیراز و اینکه بوشهر بندر هست فعلا توجیه فنی اقتصادی ندارد. 

وی افزود: با توجه به نگاه ویژه دولت به پروژه راه آهن بوشهر امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه نهایی و مطلوب برسیم.

کد خبر 3810866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha