۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲

تعرض به یک تپه تاریخی عصرهای مفرغ و آهن

تعرض به یک تپه تاریخی عصرهای مفرغ و آهن

ساکنان همجوار تپه تاریخی قلعه بوینی اردبیل متعلق به عصرهای مفرغ و آهن به دلیل افزایش ارزش زمین درصدد تملیک حریم آن برآمدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فریبرز طهماسبی سرپرست هیات باستان شناسی تپه تاریخی قلعه بوینی اردبیل با اعلام این مطلب گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته بر روی قطعات سفالی بدست آمده از سطح تپه قلعه بوینی این تپه از دوران مفرغ تا دوره تاریخی محل سکونت بوده است .

وی افزود: قطعات سفالی شکسته قرمز رنگ مربوط به عصر مفرغ و سفال‌های خاکستری عصر آهن در سطح تپه مشهود است و سفال‌های منقوش مثلثی سبک اردبیل نیز در آنجاشناسایی شدند.

وی گفت:روش کاوش باستان شناسی تپه تاریخی قلعه بوینی با درنظر گرفتن روش سیستماتیک کاوش‌های باستان شناختی به صورت لوکوس _لوکوس صورت گرفت به این صورت که به هر یک از لایه‌ها و طبقات شناسایی شده در گمانه‌ها که براساس تغییر در نوع بافت، رنگ و داده و یا مشاهده هر گونه سازه معماری لوکوس(شماره بافت) جداگانه‌ای داده شده است.

به گفته طهماسبی، در عملیات تعیین عرصه و حریم تپه بوینی پس از انجام عملیات نقشه‌برداری و توپوگرافی با ایجاد ۱۷ گمانه در جهات اصلی و فرعی و با رعایت عرصه تپه حدود گستردگی آثار تاریخی و به عبارتی بهتر عرصه و حریم تپه مشخص شد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه تاریخی قلعه بوینی تصریح کرد: در روند کاوش و تعیین حریم در دامنه شمال شرقی تپه دیوار خشتی احتمالا متعلق به عصر مفرغ شناسایی و کشف شد.

اواظهارداشت:در دامنه جنوبی نیز سازه سنگی دامنه استقرار تپه را مشخص کرده و وجود آثار و لایه‌های فرهنگی و همچنین ساختارهای خشتی در قسمت شمال و شمال غربی تپه محدوده گسترش این تپه در جهات شمال و شمالغربی مشخص شد.

طهماسبی تاکیدکرد: وجود لایه فرهنگی در جهت شرق تپه و ساختار سنگی در قسمت جنوب غربی دامنه گستردگی آثار را نیز در این دو قسمت مشخص کرد.

این باستان‌شناس در ادامه سخنانش اظهارداشت: در نهایت با توجه به آثار و لایه‌های فرهنگی بدست آمده از گمانه‌های ایجاد شده عرصه و حریم قانونی محوطه قلعه بوینی طبق ضوابط عرصه و تعیین حریم مشخص  و به صورت نقشه‌ای با محدوده تعیین شده برای تپه ارائه شد.

به گفته او، پس از طرح و تصویب در شورای فنی این استان و سپس در کمیته تعیین حرائم سازمان مرکزی تمامی فعالیتهای آتی عمرانی کشاورزی و صنعتی با توجه به حریم در نظر گرفته شده برای تپه قلعه بوینی و ضوابط تعیین شده برای حریم آن صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به افزایش ارزش زمین‌های این منطقه با توجه به گسترش شهر اردبیل به طرف اراضی روستای حسن باروق افزود: اهالی منطقه در صدد تملک حریم این تپه تاریخی برآیند که بیشترین آسیب‌ها به این تپه ناشی از تخریب‌های انسانی و به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و عمرانی در دهه گذشته صورت گرفته است.

طهماسبی گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مالکین زمین های مجاور این تپه تاریخی در باره ساخت و ساز در اطراف تپه تعیین عرصه و حریم آن با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت.

تپه قلعه بوینی در سال ۸۷ مورد بررسی قرار گرفته و در  تاریخ ۱۵ دی ماه همان سال با شماره ۲۴۳۰۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کد خبر 3816506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha