۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵

حسن نقاشی مطرح کرد:

معرفی فرصت‌الدوله شیرازی با یک مستند/ شخصیتی صادق ارایه شد

معرفی فرصت‌الدوله شیرازی با یک مستند/ شخصیتی صادق ارایه شد

«آثار عجم» تولید جدید شبکه مستند به کارگردانی حسن نقاشی که به بخش مسابقه جشنواره «سینماحقیقت» راه یافته است فرصت الدوله شیرازی را معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن نقاشی نویسنده، کارگردان و تدوینگر «آثار عجم» درباره این تولید تازه شبکه مستند که در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در بخش مسابقه مستندهای نیمه بلند پذیرفته شده است، گفت: این مستند سرگذشت فرصت الدوله شیرازی شاعر، نقاش و باستان شناس عهد قاجار را روایت می کند که کتاب معروف «آثار عجم» از او به یادگار مانده است.

وی افزود: جرقه اولیه «آثار عجم»، زمانی زده شد که دستفروشی را در بازار یزد دیدم که کتاب آثار عجم فرصت شیرازی را می فروخت. کتاب را با قیمت کمی خریدم و تا تهران مطالعه اش می کردم. بعدها فهمیدم این نسخه جزو آثاری است که توسط فرصت در هند چاپ شده و او نسخه های کتابش را به یزد آورده بوده است.

ناشناخته بودن فرصت در زادگاهش انگیزه ام را برای ساخت آثار عجم بیشتر کرد

این مستندساز تصریح کرد: برای ساخت این مستند به شیراز رفتم و در گالری ها جستجو می کردم. ارگان های دولتی، دفتر کتابخانه ملی و... هیچ شناختی از فرصت نداشتند و مرا به مرکز شیرازشناسی می فرستادند و تنها چیزی که آنجا وجود داشت، مجسمه مومی بود که از فرصت ساخته شده است. وقتی فهمیدم در زادگاه این شاعر هیچ شناختی نسبت به او وجود ندارد، انگیزه بیشتری پیدا کردم. مدت ها جستجو کردم و در مدتی نزدیک به یک سال، در مجموعه های شخصی عکس هایی پیدا کردم که به فرصت مربوط شود.

نقاشی یادآور شد: از آنجایی که تنها منبع ما در این مستند عکس ها بودند، ناچار بودیم به وسیله عکس قصه مان را تعریف کنیم. البته برای من خیلی مهم بود پشت آنچه ما در این مستند می گوییم صداقت وجود داشته باشد بنابراین از نظرات غلوآمیز صرف نظر کردم و کوشیدم شخصیتی باورکردنی و صادق را نمایش بدهم.

پیدا کردن نوه دوست شاعر شیرازی

وی ادامه داد: فرصت به فردی به نام ارباب خسرو نامه هایی فرستاده بود که یکی از شانس های من، پیدا کردن نوه این فرد بود. او نامه هایی را که فرصت به پدربزرگش نوشته بود در اختیارم گذاشت و با خواندن این نامه ها به بسیاری از سوالاتم جواب داده شد.

کارگردان «آثار عجم» تأکید کرد: فضا و قصه ای که برای فیلم طراحی کردم به این نحو است که فرصت باید خودش، به روایت خودش بپردازد و محمود پاک نیت به عنوان راوی مستند این کار را انجام می دهد.

وی در پایان درباره محتوای کتاب فرصت شیرازی با نام «آثار عجم» نیز توضیح داد: این کتاب مجموعه ای از نوشته ها و دغدغه های سفرنامه ای اوست که در حوزه استان فارس در دوران قاجار اتفاق می افتد. همچنین آثار باستانی که از دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی و برخی قرون اسلامی باقی مانده را بازگو کند. فرصت برای اولین بار خطوط میخی و پهلوی را یاد می گیرد و کتیبه های باستانی را در این کتاب ترجمه کرده است. او همچنین شخصیت های بزرگ فراموش شده را در این کتاب معرفی می کند و ۵۰ نقاشی باستانی در این تألیف او موجود است.

عوامل «آثار عجم» تولید جدید شبکه مستند عبارتند از تصویربردار: حامد سعادت، گویندگان: محمود پاک نیت و علی جعفری نجف آبادی، صدابردار: جاوید مهریزی زاده، صداگذار: مینا مشهدی، کارشناس: محمد حسین صالحی ابرکوهی، تهیه کننده: حسن نقاشی.

شبکه مستند سیما در دهمین جشنواره سینما حقیقت، با ۸ اثر از جمله «روزگار بهروز»، «رو به فردا»، «بی‎‏بازگشت»، «آثار عجم»، «آبی کم‎رنگ»، «آقای هرتز»، «آوانتاژ» و «پیاده در زمان» حضور دارد.

کد خبر 3816787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha