۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۳

اراضی خشک انتظار بارش را می‌کشند؛

آسمان بام ایران خیال باریدن ندارد/ نگرانی کشاورزان تشدید شد

آسمان بام ایران خیال باریدن ندارد/ نگرانی کشاورزان تشدید شد

شهرکرد- روزهای پرکار کشت پاییزه در حالی در چهارمحال و بختیاری آغاز شده است که هنوز خبری از بارش باران در این استان نیست و امکان شخم زدن اراضی کشاورزی برای کشت دیم وجود ندارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: وضعیت بارش در استان چهارمحال و بختیاری به گونه ای دیگر تغییر کرده است. در حالی که همه ساله در فصل پاییز به ویژه ماه آبان بارش های شدید باران در این استان رخ می داد، اما در حال حاضر آفتاب داغ و سوزان جایگزین بارش ها شده است.

ابرها، تکه تکه از آسمان این استان عبور می کنند و گویی خیال یکپارچه شدن و باریدن ندارند.

آبان مهمترین ماه بارش باران در استان چهارمحال و بختیاری است که برای کشاورزان از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است.

بارش باران در این ماه، نرم شدن خاک وشخم زدن آن را تسهیل می کند و کشاورزان پس از شخم زمین اقدام به کشت گندم و جو و... می کنند تا در سال آینده برداشت محصول داشته باشند، اما همچنان کشاورزان به علت خشکی زمین نتوانسته اند زمینی شخم بزنند و دانه ای بکارند.

طی بررسی های انجام شده مشخص شده است که بارش باران در این استان در سال زراعی جاری از چند میلیمتر بیشتر نشده و در برخی نقاط بارش همچنان صفر است.

بارش در شهرهای مختلف این استان از جمله شهرکرد، بروجن، گندمان، فرخ شهر، بلداجی، بن به ترتیب ۴.۳، ۰، ۰، ۴.۸، ۱.۲ و ۵ میلیمتر گزارش شده است .

کشت دیم در استان چهارمحال و بختیاری همه ساله در ماه آبان انجام می شود که متاسفانه به علت بارش کم به نظر می رسد  امکان کشت در سالجاری وجود نداشته باشدیکی از کشاورزان شهر فرخشهر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کشت دیم در استان چهارمحال و بختیاری همه ساله در ماه آبان انجام می شود که متاسفانه به علت بارش کم به نظر می رسد که امکان کشت در سالجاری وجود نداشته باشد.

سید رحمت الله حسینی بیان کرد: زمین به علت خشکسالی و نبود بارش بسیار خشک و سخت شده است و امکان شخم زدن آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: همه ساله در ابتدای آبان ماه، بارش در این استان رخ می داد و خاک اراضی کشاورزی برای شخم زدن نرم می شد و کشاورزان مراحل کاشت پاییزه خود را برای برداشت بهاره انجام می دادند.

وی ادامه داد: کشاورزان هم اکنون در انتظار بارش هستند تا بتوانند زمین های خود را شخم زده و کشت کنند.

مدیر کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارش باران در پاییز امسال بسیار کم خواهد بود و انتظار بارش قابل توجه را در این استان نباید داشته باشیم.

مهرداد قطره عنوان کرد: پیش بینی ها نشان می دهد که این استان تا ابتدای فصل زمستان از بارش قابل توجه بی بهره است.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری در این استان تنها ۱۳ میلیمتر بارش باران داشته ایم که این میزان بارش نسبت به سال گذشته حدود ۸۲ درصد کاهش یافته است.

بارش باران در پاییز امسال استان چهارمحال و بختیاری بسیار کم خواهد شد و انتظار بارش قابل توجه را در این استان نباید داشته باشیموی تاکید کرد: کم شدن بارش ها در این استان موجب شده است که کانون های گرد و غبار در این استان فعال شوند و کیفیت هوای این استان نیز کاهش یابد.

مدیر کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم اکنون به خاطر وزش بادهای شدید پاییزه، گرد و خاک، مناطق مختلف استان را در بر گرفته است و کیفیت هوا در این مناطق بسیار پایین آمده است.

یکی از کارشناسان بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با روند کم بارش پاییزه در این استان می توان پیش بینی کرد که محصول زراعی دیم این استان در سال آینده کاهش خواهد داشت.

افشین مقدس عنوان کرد: کاهش بارش موجب شده کشاورزان نتوانند زمین کشاورزی خود را به صورت مناسب شخم بزنند.

وی با اشاره به اینکه زیر و رو کردن و شخم مناسب و اصولی زمین کشاورزی در صورتی انجام می شود که خاک زمین کشاورزی زیاد خشک و سخت نباشد، تاکید کرد: شخم مناسب و اصولی زمین کشاورزی نقش مهمی در بازده تولید محصول زراعی دارد.

این کارشناس کشاورزی گفت: هم اکنون به علت خشک بودن اراضی کشاورزی دیم، به علت نباریدن باران، امکان شخم زدن مناسب این اراضی وجود ندارد.

کد خبر 3817779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ایرانی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
      0 0
      سلام خدایا ای ارحم الرحمین به ما انسان های بیرحم، رحم کن